מהו גפ"מ?
גפ"מ הם ראשי תיבות של גז פחמימני מעובה. גז זה הוא שילוב של שני גזים - פרופאן ובוטאן. ייצור הגז הוא מתוצרי לוואי של הנפט והוא לעיתים מופק מן האדמה.
האם אפשר להסב כל רכב לתצורת גז?
אפשר להסב כל רכב משנת יצור 1995 ואילך. המערכת נועדה לשילוב ביחידת הזרקת דלק ורכב בעל ממיר קטליטי. ההסבה אינה פוגעת באחריות היצרן לרכב.
האם מערכת הגז בטיחותית?
מערכת הגז בטוחה יותר מן הבנזין והיא מאוחסנת במיכל שחזק פי 20 ממיכל הבנזין. למערכת אמצעי הגנה בטיחותיים אשר נועדו לנתק את מערכת הגז במקרה של תאונה או תקלה.
האם המערכת פוגעת במנוע?
המערכת נקייה יותר מן הבנזין ולכן שומרת יותר על המנוע ועל חלקיו השונים. המערכת דורשת אחזקה שוטפת והחלפת מסננים כל 15,000 ק"מ.
האם צריך אישור מיוחד לאחר ההתקנה?
המערכת חייבת בדיקה במעבדה המיועדת לכך כמו הטכניון כדי לאשר את השימוש ברכב.
כמה זמן אורכת ההתקנה?
ההתקנה אורכת בין 7 שעות ליום וחצי, תלוי במספר הצילינדרים במנוע.
האם ניתן לשלב בין דלק וגז?
המערכת נועדה לשילוב בין נסיעה בדלק וגז. כאשר הגז נגמר המנוע עובר אוטומטית לדלק. ניתן גם באופן ידני להפסיק את השימוש בגז ולעבור לדלק ע"י מתג המיועד לכך. השימוש נעשה בגז נקי ואינו פוגע בביצועי המנוע.
האם ישנה אחריות למערכת?
ניתנת אחריות על ידי כל יצרן והיא מקיפה בין שנתיים ל80,000 ק"מ - הראשון מביניהם.
הרכבת המערכת היא תהליך פשוט המורכב מהתקנת מערכות הגז לכל צילינדר, כך שמתאפשרת הזרקת גז ישירות לצילינדר. ניתן לשלב בין הנעה בדלק או בגז לפי מפסק גז/דלק. המערכת בנויה ממיכל גז העשוי פלדת אלחלד בעובי 4 מ"מ. המיכל מוגן ובטוח ומגיע בשתי גרסאות: מיכל צילינדר או מיכל מעגלי. המיכלים נבדלים זה מזה בנפחם, הנע בין 35 ל 100 ליטר.
תהליך ההתקנה מתחיל בהתקנת מחשב המערכת ולאחריו ווסת לחץ ושסתום בטחון. לאחר מכן מותקנים מסנן הגז ומערכת ההזרקה. מתקינים את המיכל ושסתום לחץ ולאחר מכן את פיית התדלוק ומחברים בין צינור המיכל לווסת הלחץ. בסוף התהליך מחברים את מתג הבורר גז/דלק.
מהם יתרונות המערכת?
הסבה לגז תקטין באופן משמעותי את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה מדלק. הגז נקי יותר וישמור על אריכות חיי המנוע. בנוסף לכך ישנו חסכון ניכר בהוצאות כיוון שמחיר הגז הוא מחצית ממחיר הדלק, כך שבכל נסיעה ותדלוק תוכל לחסוך כסף.
איזה מנוע חסכוני יותר בארץ?
בתחקיר שנערך על ידי עיתון מוביל בארץ, נמצא שעלות הפעלתו של מנוע גז משולב עם בנזין, היה הנמוך ביותר מבין מנועי בנזין, דיזל, בנזין משולב עם חשמל ומנוע גז ובנזין.
עלות ההוצאה לרכב משפחתי עם מנוע גז ובנזין הסתכמה בכ 2,694 ש"ח ואילו רכב המונע בבנזין בלבד בנזין העלה את ההוצאות לכ - 2,763 ?. מנוע דיזל - 3,085 ש"ח ומנוע בנזין וחשמל 3,238 ש"ח.
עלות האחזקה מחושבת על ידי סכום רכישת הרכב, עלות הרישוי, טיפולים שוטפים וכן הוצאות דלק.
גפ"מ הם ראשי תיבות של גז פחמימני מעובה. גז זה הוא שילוב של שני גזים - פרופאן ובוטאן. ייצור הגז הוא מתוצרי לוואי של הנפט והוא לעיתים מופק מן האדמה.
האם אפשר להסב כל רכב לתצורת גז?
אפשר להסב כל רכב משנת יצור 1995 ואילך. המערכת נועדה לשילוב ביחידת הזרקת דלק ורכב בעל ממיר קטליטי. ההסבה אינה פוגעת באחריות היצרן לרכב.
האם מערכת הגז בטיחותית?
מערכת הגז בטוחה יותר מן הבנזין והיא מאוחסנת במיכל שחזק פי 20 ממיכל הבנזין. למערכת אמצעי הגנה בטיחותיים אשר נועדו לנתק את מערכת הגז במקרה של תאונה או תקלה.
האם המערכת פוגעת במנוע?
המערכת נקייה יותר מן הבנזין ולכן שומרת יותר על המנוע ועל חלקיו השונים. המערכת דורשת אחזקה שוטפת והחלפת מסננים כל 15,000 ק"מ.
האם צריך אישור מיוחד לאחר ההתקנה?
המערכת חייבת בדיקה במעבדה המיועדת לכך כמו הטכניון כדי לאשר את השימוש ברכב.
כמה זמן אורכת ההתקנה?
ההתקנה אורכת בין 7 שעות ליום וחצי, תלוי במספר הצילינדרים במנוע.
האם ניתן לשלב בין דלק וגז?
המערכת נועדה לשילוב בין נסיעה בדלק וגז. כאשר הגז נגמר המנוע עובר אוטומטית לדלק. ניתן גם באופן ידני להפסיק את השימוש בגז ולעבור לדלק ע"י מתג המיועד לכך. השימוש נעשה בגז נקי ואינו פוגע בביצועי המנוע.
האם ישנה אחריות למערכת?
ניתנת אחריות על ידי כל יצרן והיא מקיפה בין שנתיים ל80,000 ק"מ - הראשון מביניהם.
הרכבת המערכת היא תהליך פשוט המורכב מהתקנת מערכות הגז לכל צילינדר, כך שמתאפשרת הזרקת גז ישירות לצילינדר. ניתן לשלב בין הנעה בדלק או בגז לפי מפסק גז/דלק. המערכת בנויה ממיכל גז העשוי פלדת אלחלד בעובי 4 מ"מ. המיכל מוגן ובטוח ומגיע בשתי גרסאות: מיכל צילינדר או מיכל מעגלי. המיכלים נבדלים זה מזה בנפחם, הנע בין 35 ל 100 ליטר.
תהליך ההתקנה מתחיל בהתקנת מחשב המערכת ולאחריו ווסת לחץ ושסתום בטחון. לאחר מכן מותקנים מסנן הגז ומערכת ההזרקה. מתקינים את המיכל ושסתום לחץ ולאחר מכן את פיית התדלוק ומחברים בין צינור המיכל לווסת הלחץ. בסוף התהליך מחברים את מתג הבורר גז/דלק.
מהם יתרונות המערכת?
הסבה לגז תקטין באופן משמעותי את זיהום האוויר הנגרם כתוצאה מדלק. הגז נקי יותר וישמור על אריכות חיי המנוע. בנוסף לכך ישנו חסכון ניכר בהוצאות כיוון שמחיר הגז הוא מחצית ממחיר הדלק, כך שבכל נסיעה ותדלוק תוכל לחסוך כסף.
איזה מנוע חסכוני יותר בארץ?
בתחקיר שנערך על ידי עיתון מוביל בארץ, נמצא שעלות הפעלתו של מנוע גז משולב עם בנזין, היה הנמוך ביותר מבין מנועי בנזין, דיזל, בנזין משולב עם חשמל ומנוע גז ובנזין.
עלות ההוצאה לרכב משפחתי עם מנוע גז ובנזין הסתכמה בכ 2,694 ש"ח ואילו רכב המונע בבנזין בלבד בנזין העלה את ההוצאות לכ - 2,763 ?. מנוע דיזל - 3,085 ש"ח ומנוע בנזין וחשמל 3,238 ש"ח.
עלות האחזקה מחושבת על ידי סכום רכישת הרכב, עלות הרישוי, טיפולים שוטפים וכן הוצאות דלק.
דניס קורן - גז לרכב