נהג קטנוע רוצה להחנות את קטנועו על המדרכה בתחום המסומן לחניית קטנועים. לצורך זה הוא מעלה את הקטנוע על המדרכה, במקום בו המדרכה מונמכת ונוסע מרחק קצר על המדרכה עד למקום החניה המוסדר.
מה דינה של הנסיעה הקצרה על המדרכה עד למקום החניה? האם היא מהווה עבירה?
בשני מקרים שונים בקשו נהגי קטנועים להחנות את קטנועיהם על המדרכה במקום המשמש לחניית קטנועים. נהגי הקטנועים העלו את קטנועיהם על המדרכה, במקום בו המדרכה מונמכת, ומשם נסעו על המדרכה לחניה.
בשני המקרים קיבלו הנהגים דוחות מהמשטרה. במקרה הראשון סברה השוטרת עורכת הדו"ח כי היה על הנהגת להעלות את הקטנוע על המדרכה בסמיכות למקום החניה, גם אם המדרכה לא מונמכת במקומות הללו. במקרה השני סבר השוטר עורך הדו"ח כי היה על הנהג להעלות את הקטנוע על המדרכה, במקום בו מרחק הנסיעה לחניה יהיה הקצר יותר האפשרי.
שני הנהגים בקשו להישפט. בית משפט לתעבורה בתל אביב דן באישום כי הנהגים נהגו בקטנוע, על המדרכה, שלא לשם חצייתה כדי להכנס לחצרים או לצאת מהם, דבר המהווה עבירה לאור תקנה 38 (א) ל תקנות התעבורה.
כבוד השופט אייזקסון, שופט תעבורה, זיכה את שני רוכבי הקטנועים.
במקרה הראשון קבע כבוד השופט כי אין סיבה לדרוש מרוכב קטנוע להעלות את קטנועו אל החניה במקומות בהם המדרכה אינה מונמכת. השופט תמך את החלטתו הן בנימוק של בטיחות והן בנימוק של נזק לקטנוע. בנושא הבטיחות קבע השופט כי אין לתבוע מנהג קטנוע להעלות את קטנועו למדרכה בזוית של 90 מעלות מהכביש (במקום בו המדרכה אינה מונמכת), במקום בו לכאורה קיימת חניה פנויה. שהרי אם הנהג יפעל כאמור תיווצר הפרעה לתנועה וכן תווצר סכנה של תאונה, בשל ההפרעה לזרימת התנועה במקום, על ידי רוכבי קטנוע שיעלו אותם על המדרכה בתשעים מעלות לכביש. מכאן, שבמקרה בו מתחם חניית הקטנועים מלא במקומות הסמוכים למדרכה המונמכת, אין מנוס מנסיעה על המדרכה עד שתימצא חניה.
במקרה השני קבע כבוד השופט כי במקום שבו ישנה אפשרות חוקית להחניית קטנועים על המדרכה, מותרת הנסיעה על המדרכה לשם החנייתם. ברי לכל כי כדי להגיע לאיזור החניה המוסדר על רוכבי האופנוע לנסוע על המדרכה עצמה וכי בתקנות אין מגבלה על אורך הנסיעה, כי אם קביעה בלבד, לפיה ההיתר לנסוע על המדרכה, הוא על מנת להכנס לחצרים או לצאת מהם, בענייננו, להגיע לאיזור החנייה.
לעניין זה ראה - ת 032764/05 (תעבורה ת"א) מ"י נ' ביטון קורין פס"ד מיום 05/07/2006
ו- ת 040142/02 (תעבורה ת"א) מ"י נ' לוין חיים פס"ד מיום 17/3/03.
יצויין כי קביעתו של כבוד השופט בתיקים הנ"ל אינה יוצרת הלכה המחייבת את כל שופטי התעבודה באשר הם, ואין לראות באמור עידוד לנהגי קטנועים לנהוג בדרך המתוארת. עם זאת, נהגים שאתרע מזלם וקבלו דו"ח תנועה בגין מקרה שכזה, יוכלו למצוא באמור חיזוק לטענותיהם כנגד הדו"ח.
כל האמור הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ודעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ פרטני מעו"ד המתמחה בתחום.
מה דינה של הנסיעה הקצרה על המדרכה עד למקום החניה? האם היא מהווה עבירה?
בשני מקרים שונים בקשו נהגי קטנועים להחנות את קטנועיהם על המדרכה במקום המשמש לחניית קטנועים. נהגי הקטנועים העלו את קטנועיהם על המדרכה, במקום בו המדרכה מונמכת, ומשם נסעו על המדרכה לחניה.
בשני המקרים קיבלו הנהגים דוחות מהמשטרה. במקרה הראשון סברה השוטרת עורכת הדו"ח כי היה על הנהגת להעלות את הקטנוע על המדרכה בסמיכות למקום החניה, גם אם המדרכה לא מונמכת במקומות הללו. במקרה השני סבר השוטר עורך הדו"ח כי היה על הנהג להעלות את הקטנוע על המדרכה, במקום בו מרחק הנסיעה לחניה יהיה הקצר יותר האפשרי.
שני הנהגים בקשו להישפט. בית משפט לתעבורה בתל אביב דן באישום כי הנהגים נהגו בקטנוע, על המדרכה, שלא לשם חצייתה כדי להכנס לחצרים או לצאת מהם, דבר המהווה עבירה לאור תקנה 38 (א) ל תקנות התעבורה.
כבוד השופט אייזקסון, שופט תעבורה, זיכה את שני רוכבי הקטנועים.
במקרה הראשון קבע כבוד השופט כי אין סיבה לדרוש מרוכב קטנוע להעלות את קטנועו אל החניה במקומות בהם המדרכה אינה מונמכת. השופט תמך את החלטתו הן בנימוק של בטיחות והן בנימוק של נזק לקטנוע. בנושא הבטיחות קבע השופט כי אין לתבוע מנהג קטנוע להעלות את קטנועו למדרכה בזוית של 90 מעלות מהכביש (במקום בו המדרכה אינה מונמכת), במקום בו לכאורה קיימת חניה פנויה. שהרי אם הנהג יפעל כאמור תיווצר הפרעה לתנועה וכן תווצר סכנה של תאונה, בשל ההפרעה לזרימת התנועה במקום, על ידי רוכבי קטנוע שיעלו אותם על המדרכה בתשעים מעלות לכביש. מכאן, שבמקרה בו מתחם חניית הקטנועים מלא במקומות הסמוכים למדרכה המונמכת, אין מנוס מנסיעה על המדרכה עד שתימצא חניה.
במקרה השני קבע כבוד השופט כי במקום שבו ישנה אפשרות חוקית להחניית קטנועים על המדרכה, מותרת הנסיעה על המדרכה לשם החנייתם. ברי לכל כי כדי להגיע לאיזור החניה המוסדר על רוכבי האופנוע לנסוע על המדרכה עצמה וכי בתקנות אין מגבלה על אורך הנסיעה, כי אם קביעה בלבד, לפיה ההיתר לנסוע על המדרכה, הוא על מנת להכנס לחצרים או לצאת מהם, בענייננו, להגיע לאיזור החנייה.
לעניין זה ראה - ת 032764/05 (תעבורה ת"א) מ"י נ' ביטון קורין פס"ד מיום 05/07/2006
ו- ת 040142/02 (תעבורה ת"א) מ"י נ' לוין חיים פס"ד מיום 17/3/03.
יצויין כי קביעתו של כבוד השופט בתיקים הנ"ל אינה יוצרת הלכה המחייבת את כל שופטי התעבודה באשר הם, ואין לראות באמור עידוד לנהגי קטנועים לנהוג בדרך המתוארת. עם זאת, נהגים שאתרע מזלם וקבלו דו"ח תנועה בגין מקרה שכזה, יוכלו למצוא באמור חיזוק לטענותיהם כנגד הדו"ח.
כל האמור הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ודעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ פרטני מעו"ד המתמחה בתחום.
עו"ד מני ארבל מועסק במשרד עו"ד ענת אנבר העוסק בעיקר בתחום הנזיקין. המשרד מציע שירות משפטי כולל עבור רוכבי כלי רכב דו גלגליים על הצרכים המיוחדים להם תאונת דרכים , ביטוח לאומי נזקי רכוש,רשלנות רשויות, תביעות כנגד חברות ביטוח וצד ג', תעבורה .עו"ד ארבל מרכז את הטיפול ברוכבי כלי הרכב הדו גלגלי במשרד, כתב את המדור המשפטי במגזין מוטו.
ענת אנבר משרד עורכי דין
שד' שאול המלך 39 תל אביב
טל' 0524550497 03696429
http://www.anatinbarlaw.com
office@anatinbarlaw.com
ענת אנבר משרד עורכי דין
שד' שאול המלך 39 תל אביב
טל' 0524550497 03696429
http://www.anatinbarlaw.com
office@anatinbarlaw.com