לקראת סיום החופש הגדול ידאגו הילדים שאתם ההורים תרכשו להם מחברות חדשות כדי לכתוב בהם את
החומר הנלמד, יומנים כדי לזכור לעדכן ש"ב או מבחנים ותיקים כדי לשאת את הכל וללכת לביה"ס.
כהורים, מיד נתלהב מהמוטיבציה של הילד ונקנה את המחברות הכי יפות, את היומן שהילד ירצה וכמובן תיק
שעליו מתנוססת הדמות הכי מוערצת על הילד והאופנתי ביותר וכל זאת כדי שילך מאושר ביום הראשון
ללימודים. גם בילדינו המתבגרים מופיעים סממנים אלה, גם הם מעוניינים להתחיל דף חדש. לא פעם נשמע
אותם אומרים "השנה אלמד ואשקיע כמו שצריך" או "אני חייב השנה להצליח בבחינות." כדאי לדעת שאלה
אמירות שאינן נזרקות כך סתם לאויר. ילדיכם באמת מתכוון אליהם ורוצה להצליח. זה הזמן שילדכם לחץ על
כפתור המוטיביציה וכל שעליכם לעשות הוא לדאוג שהכפתור יישאר לחוץ.
כשאנו מדברים על מוטיבציה בכלל, אנו מתייחסים לרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת, גם כשהדבר
כרוך בקשיים, במחירים גבוהים ובחוסר הצלחות. כלומר, מוטיבציה היא מושג המתאר מניעים להתנהגות.
במקרה שלנו, מניעים להצלחה בלימודים. מוטיבציה מונעת מגורמים שונים, לעיתים מתוך פחד מעונש או מתוך
רצון לקבל תגמול, לעיתים מתוך יראת כבוד, בושה או אשמה, לעיתים מתוך תקווה להערכה ולעיתים מתוך
זיהוי הערכים והנורמות שאנו מאמינים בהם. כאשר מדובר בילדינו אנו שואפים שהם ישקיעו זמן ומאמץ ללא
לחץ חיצוני ואף ללא תגמול. כל הורה חולם שילדיו ישבו על ספסל הלימודים וישאפו להצלחה. ידעו לבחור
משימות מאתגרות, יתמידו בהשקעה גם אם נתקלו בקושי או בכישלון. ולחלום מושלם עוד יותר, כל זאת יעשה
באווירה שלווה של סיפוק והנאה. אם תבקשו מילדיכם לעצום עיניים ולדמיין איזה סוג של תלמיד הם רוצים
להיות, אין לי ספק שגם בעיניהם קיימת השאיפה לסגנון לומד זהה לזה שאתם שואפים.
כל התנהגות אנושית נובעת ממוטיבציה, כך טוען ריק לאבוי. זוהי אמירה שאם נבין את הרעיון העיקרי
במוטיבציה האנושית נוכל להבין את הדרך לפריצת דרך במוטיבציה. אם תלמיד מחליט לא ללמוד למבחן
במתמטיקה, לא נוכל לטעון שהוא חסר מוטיבציה אלא נבין כי התעוררה בו מוטיבציה 'לא ללמוד למבחן'.
למעשה הוא בעל מוטיבציה וייתכן שהוא בין התלמידים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר בכיתה. אבל
המוטיבציה שלו אינה מכוונת ללימוד למבחן. יתכן כי שהמוטיבציה שלו מונעת מגורמים אחרים אשר יכולים
להיות כתוצאה מהימנעות מכישלון, מתסכול ואפילו מרצון להרגיז את המורה.
כלומר, מהנחה זו עלינו להסיק שאם קיימת מוטיבציה ללמידה, תפקידנו לדאוג לשמר אותה.כאשר ילדינו מראים
סימני התלהבות לחזור ללימודים בתחילת השנה, זהו הזמן בו נשמור על הכפתור לחוץ יחד איתם. לא נבטל את
אמירותיהם ונשדר כי גם בשנה שעברה שמענו את אותן הבטחות אלא, נעודד, נתעניין ונתלהב. השאלה כעת,
כיצד ניתן לשמר את המוטיבציה שלהם ללימודים? כיצד עלינו להבטיח שלא תחול ירידה במוטיבציה ללמידה?
לכל אדם קיימים צרכים בסיסים המגבירים מוטיבציה: צורך באוטונומיה, צורך ביכולת ובתחושת מסוגלות, צורך
בקשר ובביטחון וצורך בשייכות.
כדי שילד ישמר מוטיבציה עליו להרגיש בתחושה של ביטוי עצמי, עצמאות ומשמעות. כמו כן, הצורך ביכולת
והצורך של הילד לחוות את עצמו כמסוגל לממש כוונות ולהתמודד עם מטלות יגבירו את חוויות ההצלחה
בלימודים ויעלו את תחושת הערך העצמי שלו. כאשר תלמיד ירגיש חיבה ואכפתיות מצד הסובבים אותו וידע כי
בחייו אנשים נהנים מקרבתו, הוא ישמר חוויות וזכרונות רצויים. בנוסף, הצורך של הילד להרגיש כי יש קבוצה
של אנשים שהוא חלק ממנה, והיא נותנת לו תחושה של שייכות, בטחון וזהות ישמרו אף הם את המוטיבציה
של הילד ויתנו מענה לסביבה בטוחה ומוגנת.
אימון אישי מגביר פעמים רבות צרכים אלה ע"י הגברת תחושת האוטונומיה והעלאת תחושת
המסוגלות של הילד. כך גם אנו מאפשרים להם את חווית קיומם של הצרכים האחרים.
"לאדם בעל הערכה עצמית גבוהה ואמונה ביכולתו, סיכויים טובים וגדולים יותר, להתמודד עם קשיים הניצבים
בדרכו" (אלברט בנדורה) .
אל תפספסו את הרגע, שמרו על כפתור המוטיבציה לחוץ!