תכנית שיווק עסקית
כל עסק חדש או קיים חייב שתהיה לו תכנית שיווק עיסקית. תכנית השיווק הינה אחת מאבני היסוד של
התכנית העיסקית ומהווה חלק מאוד חשוב בהכנות היזם לפתיחת עסק חדש או ברענון וחידוש
לעסק קיים. אף פעם לא מאוחר לעשות תכנית שיווק לעסק גם אם העסק עובד כבר 20 שנה.
אייך כותבים תכנית שיווק עיסקי? מה זה כולל? ולמה זה כל כך חשוב?
תכנית עיסקית - למה זה חשוב?
1. תכנית זו
מגדירה מטרות ויעדים באשר למוצרים של העסק וכוללת את פיתוח המוצרים בעתיד ,גיוון
המוצרים, שינויים מתוכננים ובעיקר מגדירה כיצד נוכל להרחיב את מעגל המוצרים או
השירותים של העסק כדי להרוויח יותר.
2. אסטרטגיית שיווק נכונה ויישום אסטרטגיה
זו כולל שינוי במקרה הצורך הינה חשובה ביותר ותגרום לנו ללכת בכיוון אחיד, לא לסטות
מהדרך שלנו ובעיקר לא להתפזר.
3. הצלחה עיסקית - הדרך הנכונה להצלחה צעד צעד על
פי שלבים ובהדרגה.
4. בידול - שיווק נכון יעשה את ההבדל בינינו לעסקים אחרים .
העסק או המוצר שלנו יהיה שונה ומיוחד יותר ממוצרים ועסקים מתחרים.
5. צמיחה
ברווחים. -שיווק יכול להביא לזיהטי הזדמנויות עיסקיות חופפות והגדלת הפוטנציאל
העיסקי.
6. חיסכון בהוצאות שיווק - פיזור נכון, יעיל ומתוכנן של תקציב השיווק
והפרסום של העסק.
7. סביבה עיסקית- הכנת תכנית שיווק תעלה את המודעות של העסק
באשר לסביבה העיסקית והשיווקית שלו. ככל שבעל העסק יותר מודע לסביבה העיסקית שלו
,כך הוא יכול לתכנן את צעדיו בצורה נכונה ויעילה.
מה כוללת תכנית שיווק עיסקית ?
1. מחקר ראשוני על הענף והתחום אליו אתם נכנסים. -
המחקר כולל יציאה לשטח, שיחות עם בעלי עסקים קיימים בתחום,הכרת המתחרים הופנציאלים,
מי קהל היעד בשוק זה ומה מאפייניו מחקר באינטרנט וכמובן ניתן לפנות לחברת ייעוץ או
חברות מחקר לביצוע מחקרים ספציפיים. כמו -כן כיום יש חברות מחקר שיווקי המציעות
מוצרי מדף מוכנים הכוללות מחקר של ענף מסויים.
2. ניתוח הסביבה השיווקית -
בודקים מהי הסביבה החיצונית לפי 4 פרמטרים:
א. חוזקות - מהן החוזקות שלנו לעומת
עסקים מתחרים. האם אנו מציעים משהו יותר טוב. האם מבחינה שיווקית יהיה לנו יתרון על
המתחרים. חשוב מאוד שיהיה לנו יתרון כלשהו על עסקים מתחרים אבל יש עסקים מעטים ,
למשל במזון מהיר, שהצורך והמיקום יותר חשובים.
ב. חולשות - מהן החולשות שלנו,
האם נוכל להציע קצת מוצרים? , האם ההשקעה שלנו תהיה קטנה יותר? חשוב שנדע מהן
החולשות שלנו כדי לשפר זאת בעתיד. לכל עסק יש חולשות ובעל העסק חייב להכיר אותן כדי
להתמודד איתן נכון.
ג. הזדמנויות- מהן ההזדמנויות העומדות בפנינו בעף זה? האם יש
פה פוטנציאל שלא מומש עדיין? האם נוכל לפרוץ עם משהו חדשני? זיהו הזדמנויות מביא
לצמיחה עיסקית.
ד. איומים - מהם האיומים הקיימים בענף, בעסק מסוג זה? האם יש
חסמי כניסה לענף? האם מדובר בהשקעה גבוהה וסיכוי נמוך מדי באופן יחסי? האם המתחרים
חזקים מדי? האם הממשלה צפוייה לחוקק חוק חדש שיגביל או יוריד את ריווחיות הענף
.
3. מיצוב העסק המוצר - יש להחליט באשר למיצוב העסק המוצר שלנו ביחס
למתחרים. החלטה זו נגזרת גם מיכולת ההשקעה שלנו. האם אנו מכוונים לדרג ראשון,שני או
שלישי ויותר ספציפי האם יש לנו את היכולת להיות הכי טובים או שנסתפק במקום שלישי או
רביעי. כולם רוצים להיות הכי טובים אבל עסק חדש בהתהוות צריך להכיר ולקבל את
היכולות שלו מבחינה מקצועית ופיננסית יחסית לשוק בו הוא נמצא. החלטת המיצוב היא שלב
חשוב בתכנית השיווקית.
4. תמהיל השיווק - כולל 4 פרמטרים (אלו הם ארבעת ה -
P בשיווק ) :
א. מוצר - מאפייני המוצר, עיצוב המוצר, אופי המוצר, אפשרויות
להרחבת המוצרים ועוד.
ב. מחיר- האם נמכור קצת במחיר יקר או הרבה במחיר זול.
מושפע מאוד מהמיצוב שבחרנו.
ג. מקום - האם המיקום אטרקטיבי ומותאם לקהל הלקוחות
המיועד שלנו.
ד. קידום מכירות - באילו כלים נשתמש לצורך קידום העסק ופרסומו בקרב
קהל היעד שלנו.
5. תכנית השיווק בפועל- יש להחליט מה יהיה תקציב השיווק שלנו ועל פי זה לתכנן מהם הכלים שנשתמש בהם לצורך שיווק ופירסום העסק: פרסום בעיתונות,
פירסום באינטרנט, תהליך למיתוג העסק, פעילות קד"מ עם פלאיירים או מבצעים לתקופות
מסויימות, יחסי ציבור באופן עצמאי או על-ידי משרד יחסי ציבור ועוד.
תכנית שיווק עיסקית הינה אבן יסוד בהקמת עסק . תכנית כזו קובעת לעסק יעדים ומטרות ובסופו
של תהליך, המטרה שלה לבדל, לעשות את ההבדל בין עסק זה לעסקים אחרים ולייחד אותו
בעיני קהל היעד בדך להצלחה עיסקית וכלכלית. אם עוד אין לך תכנית שיווק עיסקית צור
עימנו קשר עוד היום ( www.bizonline.co.il) ונוכל לסייע ולתת לך הכוונה. בעיקר, לעסקים
שמכוונים גבוה. כנס עוד היום לאתר www.bizonline.co.il uvgxe akl h,jhk kvruuhj
כותב המאמר הינו מנהל האתר ביזאונליין www.bizonline.co.il -
אתר לעסקים ויזמים שמכוונים גבוה. כנס עוד היום ותרוויח!!!