דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת כי תבוא: לצאת ולבוא זה לא סתם ללכת 

מאת    [ 12/09/2011 ]

מילים במאמר: 1190   [ נצפה 2619 פעמים ]

פרשת כי תבוא: לצאת ולבוא זה לא סתם ללכת / מוטי לקסמן, תשע"א.

"כי תבוא" אחרי "כי תצא".

יציאה מקדימה את הכניסה?

אכן פרשת "כי תצא" קודמת לפרשת  "כי תבוא". אבל, הלא ידוע ששם פרשת שבוע הוא במלים מן הפסוק הראשון, אז מה הבעיה?

בעיה אין, אבל לדון אפשר.

ייתכן, והקדמת "כי תצא" ל- "כי תבוא" אין לה משמעות מעבר לשמות הפרשיות.

אבל לפני שנסתפק בכך, בואו ונשווה בין "תצא" לבין "תבוא".

אדם נולד, הוא בבית.

גדל ועוד גדל עיניו נפקחות, אוזניו מזדקרות, הוא מתחיל, לאט-לאט לצאת.

בחוץ כל העולם נתון, כל העולם מחכה.

על מה יתבוננו העיניים? לאיזה צלילים יקשיבו האוזניים? איזה תגובות יופעלו כלפי העולם? מה ייקלט ומה יידחה?

במה יבחר? מה ימשוך את תשומת ליבו? מה יעורר אותו? מה ילהיב אותו?

איזה חוויות ואיזה תובנות ייובאו  מהחוץ אל הפנים?

במה תלויות התשובות לכל השאלות האלה?

מקבץ הקליטות תלוי קודם-כל ובעיקר במה שהאדם קיבל וספג בבית!

כי כאשר אדם יוצא לחוץ הוא נושא איתו כל אשר ספג בביתו פנימה. צור מחצבתו מעצב את עיניו, אוזניו וגם ליבו, כך הוא מקבל וכך הוא מתייחס לסובב. [1]

זה קובע גם מה מהעולם הוא יביא פנימה, פנימה במובן כפול: פנימה לביתו ולמשפחתו, ובעיקר הפנמה לאישיותו.

פרשת השבוע שעבר, פרשת "כי תצא", מה היא נושאת בתוכה?

איזה יחס לעולם בא בה לידי ביטוי?

היציאה היא למלחמה, אבל, גם ביציאה למלחמה יש כללים ויש זכויות, [2]  ובשדה נדרשת התנהגות של חמלה. [3]

לא בעל הכוח הוא הקובע, יש כללים שעל פיהן הוא חייב לנהוג.

זה ב"יציאה", וב"כניסה", בתוך "הבית"?

האם בתוך יש בסיס לאותה התייחסות ערכית לבחוץ?

<> 

"והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלהיך נתן לך נחלה וירשתה וישבת בה". [4]

כך נפתחת פרשת השבוע.

הכתוב מעורר שאלה,  מדוע "כי תבוא"? הלא אפשר גם אחרת.

למשל:  ללכת – "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"; [5] או לעבור –  "בארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה" [6] או לכשתגיע... ועוד.

ואולי מקרה הוא שנבחר הפועל "תבוא"?

מקרה?

חזרתי וקראתי, קראתי וחזרתי והנה בראשית הפרשה נאמר: "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה’ אלהיך נתן לך נחלה וירשתה וישבת בה: ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה’ אלהיך נתן לך ושמת בטנא והלכת אל המקום אשר יבחר ה’ אלהיך לשכן שמו שם: ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם [...] כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה’ לאבתינו לתת לנו [...] ויבאנו אל המקום הזה [...] ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה [...] ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלהיך". [7]

בפסוקים אלה מפורטת מצוות העלאת הביכורים, ואם לא שמת-לב, השורש "בא" מופיע שש פעמים בקטע הזה.

הופעת מילה או שורש מספר פעמים ניכר בכתוב מוגדר, מעוררת את השאלה אם זה מקרה או שיש כאן כוונה, שאפשר לחשוף אותה. [8]

בתיאור מצוות הבאת הביכורים מצויים שני נתונים: א. זו המצווה המצוינת ראשונה בפרשת "כי תבוא" בהצהרה "כי תבוא אל הארץ". כלומר, כאשר תגיעו אל הארץ הדבר הראשון שצריך לזכור הוא הבאת ביכורים. ב. השורש "בא" רווח  מספר פעמים.

האם זה רק מקרה של ניסוח?

הבה נבחן זאת, נציב את 'ללכת' מול 'לבוא'.

"ללכת" פירושו לעבור, לצעוד ממקום למקום. זו פעולה פיזית, זו תנועה; "ללכת" הוא התהליך הטכני של הנעת הרגליים, כדי לנוע.

"לבוא" פירושו: להגיע, להופיע, להיכנס, לגשת, להתקרב. "לבוא אל" כולל כוונה, התכוונות, רצון.

במלים אחרות: "לבוא" מבטא את המשמעות, את המטרה, את ההתכוונות של הפעולה הפיזית של תנועת הרגליים והגוף.

האין בכך טעם מספיק לראשוניות מצוות הביכורים?

הביכורים כרוכים בהבאה.

נאמר להביא, לא לשלוח! "שיביאם הבעל עצמו לבית הבחירה. ולא ישלחם על ידי שליח שאם ישלחם על ידי שליח לא יקרא". [9]

הבאת הביכורים אינה תהליך טכני של שווק או של הפצה אלא יש בה ביטוי תודה והוקרה: "ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתתה לי ה' והנחתו לפני ה' אלהיך והשתחוית לפני ה' אלהיך: ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלהיך ולביתך אתה והלוי והגר אשר בקרבך". [10]

יתר על כן, לא רק תודה אלא גם שיקוף של תכונות אישיות: "ואלו השלימיות יבואו מצד הביכורים. הראשונה שלא יהיה גרגרן, שהתאנה הראשונה שביכרה בכרמו מתאוה לה מאד אחר שנה שלא אכלה. וכן האשכול הראשון, והוא חייב לכרוך עליה גמי ולומר הרי זו ביכורים, ובזה יכנע לבב ערל ולא יהיה זולל וסובא. [השני], וכן מצד הביכורים לא יהיה לו גאוה, וזה הוא שאמר ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו הגדתי היום ליי' אלהיך כי באתי אל הארץ, וידוע שיבוא אל הכהן אשר יהיה בימים ההם. אבל הכוונה שאפילו יהיה הכהן חדל אישים, והמביא ביכורים יהיה שר וגדול יבוא לפניו, וכן אמרו חז"ל שאפילו המלך ייטול הסל על כתפו מהר הבית עד העזרה ויתוודה לפניו הגדתי היום, הנה בזה יהיה ענו ושפל רוח וטוב עם אנשים, גם ימשך מזה שיהיה טוב לשמים". [11]

זו תודה שאינה רק מילה טקסית, פולחנית – הממלא מצווה זו צריך לעשותה ללא גרגרנות, ללא תאווה, ללא זלילה, ללא גאווה. המביא ביכורים מצופה להביאם בכוונה מלאה.

להביאם בעצמו ומעצמו.

לא הדבר המובא הוא החשוב אלא הכוונה, ההתכוונות.

נראה לי שזה גם טעם לומר "באה שבת", באה מנוחה. כך מודגשת המשמעות הרוחנית והערכית שבה.

לכן, זה, כנראה, לא מקרה שנאמר: : "והיה כי תבוא אל הארץ". [12]

פתחנו בשאלה אם היוצא נטען "בביתו", בצמד הפרשיות  "כי תצא" "כי תבוא". מצוות הביכורים היא מצווה "ביתית", מצווה המתבצעת כאשר אדם ישוב על אדמתו. במובן זה אפשר לומר שהיוצא (למלחמה) נטען כבר מבואו בהתייחסות ערכית למציאות.

<>

לא שכחנו, ימים אלה, ימי חודש אלול, בהם אומרים "סליחות", לקראת ה"ימים הנוראים" המתקרבים אלינו. "סליחות" פירושן גם התנקות פנימית לתפקוד חיובי יותר כדי שניערך לשנה טובה.

איך?

אם באמת נבוא זה אל זה, אב או אם לקראת הבן או הבת, איש אל רעהו, אישה אל האיש שלה ואיש אל אשתו; אם נבוא ולא נסתפק בהליכה שגרתית; אם נבוא הביתה ולא נסתפק רק בהליכה ובהגעה אליו. נבוא איש אל רעהו באופן שנהיה זה לקראת זה, זה בשביל זה, וזה למען זה.

האם יש ספק שכך, במו ידינו, ניצור מציאות טובה יותר, תשתית לשנה טובה?

היערכות כזו תשרה עלינו גם את הברכה המפורשת בפרשה זו פרשת "כי תבוא": "ברוך אתה בעיר וברוך אתה בשדה" [13]

צירוף שמות שתי הפרשיות הוא בסיס לברכה "ברוך אתה בבאך וברוך אתה בצאתך". [14]

אמן.

<> 

הבהרות ומראה מקום

[1] אכן, בכיתת תלמידים, מורה פקוח עיניים יכול "לראות" מאיזה בית, מאיזו משפחה מגיע כל תלמיד.

[2] זכויות שבויה: "והיה אם לא חפצת בה ושלחתה לנפשה ומכר לא תמכרנה בכסף לא תתעמר בה תחת אשר עניתה" (דברים כא, יד).

זכויות בן בכור של אישה שנואה: "כי את הבכר בן השנואה יכיר לתת לו פי שנים בכל אשר ימצא לו כי הוא ראשית אנו לו משפט הבכרה" (דברים כא, יז).

[3] חמלה לציפור: "כי יקרא קן צפור לפניך בדרך בכל עץ או על הארץ אפרחים או ביצים והאם רבצת על האפרחים או על הביצים לא תקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כב, ו–ז).

[4] דברים כז, א.

[5] בראשית יב, א.

[6] דברים ד, יד.

[7] דברים כו, א–יא.

[8] מצב כזה מכונה בחקר המקרא "מילה מנחה", הרוצה להרחיב יכול לקרוא: מ"מ בובר, "סגנון המלה-המנחה בסיפור התורה", דרכו של מקרא,  ירושלים תשכ"ד.

[9] אברבנאל דברים כו, ו.

[10] דברים כו, י–יא.

[11] תולדות יצחק, דברים כו, א.

[12] דברים כו, א.

[13] דברים כח, ג.

[14] דברים כח, ו.

<> 

לרוצה להגיב, הנה המען: motele777@gmail.com

 

 

חושב, קורא, כותב, מרצה בתחומי חינוך, מקרא ויהדות, חברה וערכים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב