גל המחאות האחרון, מתמקד וטוב שכך בחלק מיצרניות המזון וברשתות שיווק המזון הגדולות.
עיקר תשומת הלב מתמקדת בתנובה ובשופרסל והסיבות ברורות, מאחר והן מובילות באופן מהותי ואף חריג את הקטגוריה ושולטות ביד רמה תוך דחיקת המתחרים הקטנים ובהכתבת מדיניות מחירים כוחנית ומתלהמת.
מנגד ישנם שחקנים לא קטנים אשר מצליחים להסיט את האש ואף להרוויח מהמצב.
כמו למשל את החברה המרכזית, אשר מספקת לנו שלל מותגים, כמו קוקה קולה, פריגת, קרלסברג, טובורג ומגוון רחב של מוצרי טרה או את נטו אשר שולטת ללא מצרים בשוק הדגים והבשר בישראל, לצד שליטה הולכת וגוברת באספקת ירקות ופירות ומוצרי מזון ומאפה קפואים.
גם אוסם ושטראוס, נמצאות על המדף, אולם נראה שמצבן לא הורע ואולי אף הוטב.
שטראוס אשר חוששת ובצדק לחרם על המילקי שלה, דאגה בעוד מועד לצאת במבצע 4 ב- 10 ש"ח ובכך הוציאה את העוקץ לפעולה נגדה.
שאר שוק הרשתות – קרי רשתות הלא מזון, נדמה שמצליחות יפה מאוד לעבור את הגל, למעט האטת קניות כללית.
ישנם שלושה סקטורים אשר מצליחים עד כה לשרוד את הגל ולא בטוח שזה ימשך לנצח ואלא הן רשתות החשמל, הפארם והעשה זאת בעצמך.
הקטגוריות, אשר מגלגלות מיליארדי שקלים בשנה, נדמה שנהנות מחוסן מוזר, אשר דווקא מחזק את ביטחונן העצמי ואפילו אולי יתר על המידה.
לא ראינו בקטגוריות אלה, פעילות יוצאת דופן, למעט אותם מבצעים בנאליים של 1+1, השני ב- 1 שקל או זוג ב- 10 שקלים.
את המצמוץ הראשון ראינו אתמול בהום סנטר סגולה,אשר הודיע על קונספט חדש של מחירים נמוכים לא מבצעים, אולם הסתובבות בשאר חנויות הרשת, לא בסופי שבוע וחג, מראה מחזות עגומים של חנויות ריקות ויקרות ושל קופאיות משועממות.
הום סנטר ואייס הצליחו להרחיק את הלקוחות ולנתב אותם לטבוריות, אשר פורחות, מחיריהן סבירים יותר והשירות אישי ומקצועי.
רשתות העשה נשארו בעיקר חללים גדולים לסופי שבוע וחג וככה – אבל ככה, באמת לא בונים חומה !
רשתות החשמל והעשה זאת נהנות מזה זמן רב משערי חליפין נמוכים במיוחד ונדמה שאת עיקר הרווח מכך הן משקיעות בעיקר בהוצאה לפרסום ולא בהטבת מחיר משמעותית ללקוח.
אין שום סיבה בעולם לא למכור כאן מזגן 1 כ"ס באיכות טובה, שלכול הדעות הוא מוצר בסיסי ולא איזו חללית לירח, במחיר של 899-999 ש"ח ליחידה !
דין דומה הוא מוצרי חשמל לבנים, אשר מחירם גבוהה בלפחות 25% מהמחיר "הנכון".
בסופי שבוע אנו מוצפים במודעות ענק של רשתות החשמל, בעלות פרסום של 250000 ש"ח לעמוד למפרסם גדול "עם קבלות" ומנגד מחירי המוצרים כלל אינן זולים ומתאימים לשערי דולר של 4.4 שקל ולא של 3.7 – כלומר תוספת רווח נטו – רק בגלל הפרשי שער של כ- 20% וזה המון, שכן מדובר על התוספת נטו לרווח ולא על כלל הרווח.
המבצעים "הבומבסטים" של 20-25% הנחה, מחזירים אותנו בפועל לרמת המחירים שהייתה צריכה להיות.
אז מי אמר שאנחנו לא טייסים טובים, אשר יודעים גם לטוס מתחת לראדאר ?
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר