שירותי הטלפוניה האינטרנטית VoIP (ראשי תיבות של Voice over IP) מבשילים במהירות וכבר היום מציעים המובילים ביניהם איכות צליל דומה למערכת הטלפוניה שאנו מכירים. סוג התקשורת הזו בעלת יתרונות ייחודיים לה. למשל, עם VoIP המתקשרים למספר הטלפון שלכם במשרד יכולים להשיג אתכם בכל מקום - בבית או במשרד.
אך היתרון העיקרי, כמובן, הוא החיסכון בהוצאות. למרות שעלות הציוד אינה זולה, הרי שברוב ההתקנות התוצאה היא, שהפרשי העלות בין שיחות למקומות רחוקים לשיחות מקומיות נעלמים כמעט לחלוטין. ואם חותמים על מנוי לשירות VoIP, אפשר לשמור על ההוצאות השוטפות נמוכות מאוד.
שיחות VoIP הנערכות על גבי הרשת הפרטית, למשל, בין המשרד הראשי לסניף אחר - הן חינם. ואפילו אם אתם מתקשרים למישהו
שלא נמצא על הרשת ואין לו ציוד VoIP, עדיין תזכו ליהנות ממחיר נמוך יותר בצורה משמעותית משיחה טלפונית רגילה. בעזרת עסקאות עם ספקי חיבור מהיר לרשת או שירותים אחרים, השיחות שלכם יכולות לעבור דרך האינטרנט במחירים נמוכים ואחידים - בערך 2 עד 3 סנט לדקה.
הזדמנויות חדשות
כיום, יש ב-VoIP הרבה יותר מאשר היישומים הצרכניים הראשוניים שהיו בתחילת הדרך, והרתיעו משתמשים. בניגוד לעבר, אין צורך להתקשר באמצעות ממשק רשת מסורבל, מחשב אישי, אוזניות ומיקרופון. די במכשיר טלפון נוח וארגונומי. בימים הראשונים של תקשורת VoIP, גם החיבור המהיר לאינטרנט לא היה נפוץ כמו היום, בעיה שהתבטאה באיכות קול ירודה ובקושי למצוא את האנשים שרציתם לדבר איתם בצד השני. רק במהלך חמש השנים האחרונות, מאז הצגתם הראשונה של שערי (Gateways) ה-IP, התאימה עצמה הטכנולוגיה לסטנדרטים של עולם העסקים.
ארגונים עסקיים אימצו בעוצמה את הטכנולוגיה החדשה הזו, וכיום היצרנים מכוונים אל שווקי העסקים הקטנים והבינוניים כשוק היעד העיקרי, ואילו ספקים מציעים פתרונות VoIP מרחוק גם למשתמשים ביתיים. ספקים אלה מנצלים את העובדה שמרכזיית IP היא בעצם נתב (Router) עם תוכנה ייעודית לתמיכה ביכולות טלפוניה.
חסכון בעלויות ויתרונות אחרים
טלפוניית IP יכולה לחסוך למשתמשים סכום משמעותי של כסף, בממוצע כ-30% מעלות ההוצאה על שיחות טלפון. נתון זה משתנה מאוד בהתאם למאפיינים השונים מחברה לחברה ותלוי באיזו מערכת החברה משתמשת. בכל מקרה, חיסכון כזה או אחר בהוצאות התפעול תמיד יהיה בהשוואה למערכות הטלפון המקובלות.
בזמן שחברות גדולות משיגות את החסכון המשמעותי ביותר על ידי חיבור הסניפים שלהן למרכז בטלפונית IP, עסקים קטנים יכולים לחסוך בעיקר על שיחות של עובדים מהבית או בקשרים עם שותפים עסקיים - אפילו אם הללו ממוקמים במדינה אחרת - כאשר שיחות אלו מבוצעות על גבי רשת האינטרנט.
טלפוני IP יכולים לבצע שיחות על כל רשת IP, כולל האינטרנט או רשת המידע הפנימית של החברה (ה-LAN). האיכות לא תהיה תמיד מושלמת אם מסתמכים רק על האינטרנט, אבל אפשר שחברות כאלו יקבלו זאת כתמורה הולמת לאפשרות לקיים שיחות טלפון חינמיות לכל מקום בעולם. רוב הזמן, איכות הקול הנמוכה יחסית ב-VoIP נגרמת בשל העומס על האינטרנט, שכיום הוא בעיקר בעיה של מדינות מתפתחות (המצב בישראל יותר דומה לארה"ב מאשר למדינות אחרות בעולם, כלומר יחסית סביר). למדינות כאלו יש מעט מאוד רוחב פס החוצה או פנימה מהעולם הגדול, בהשוואה לרשתות המתוחכמות של ארה"ב, אירופה ומזרח אסיה.
אין הבדל בין שיחות פנים לחוץ
המרכזייה של טלפונית IP, ה-IP PBX (קיצור של Private Branch Exchange, רשת טלפון פרטית של VoIP), שולטת על כל הטלפונים במערכת שלה דרך אותה רשת IP שמשמשת להעברת השיחות עצמן (שיכולה להיות גם האינטרנט עצמה). למעשה, ברשת טלפונית IP אין הבדל בין קו חוץ לשלוחת פנים אלא אם כן יוצרים הפרדה כזאת בצורה מלאכותית, על ידי תוכנה, למשל כפי שנעשה ברשתות פרטיות וירטואליות.
באופן זה, מספיקה מערכת PBX אחת כדי לשלוט בטלפונים במקומות רבים, אפילו במדינות אחרות. זה מונע את הצורך בהתקנת מערכות PBX נפרדות בכל סניף לחוד, כמו שמקובל כיום במערכות PBX של טלפוניה רגילה. בשירותי IP-PBX זו המרכזייה של ספק השירות, שנותנת את השירות ללקוחות שונים על אותה תשתית פיזית מבלי שאחד ידע על קיומו של השני.
וירטואליזציה של הגיאוגרפיה
חברות רבות משתמשות ב-VoIP כדי לספק שירותי תמיכה גלובליים ממרכזי Call Center הפזורים בעולם, 24 שעות ביממה - בלי לשלם לאף אחד שכר עבודת לילה. השיחות נודדות ממרכז אחד לשני עם השמש והמשתמשים בכלל לא יודעים לאן השיחות שלהן מנותבות. זה לא שירות טלפוני יקר בנוסח "עקוב אחרי" המסורתי, אלא החלפה פעם בכמה שעות של כתובת ה-IP בכמה נתבים מרכזיים.
בשל הדרך בה היא מאפשרת שיחות מכל מקום, טלפוניית IP היא אוצר משמים עבור הנוסע המתמיד. אפשר להשתמש בטלפון IP - ולמען הנוחות,
טלפון IP המותקן על גבי מחשב נייד - כדי ליזום ולקבל שיחות בכל מקום בעולם, כל עוד יש לו חיבור לאינטרנט. במקרים רבים אפילו לא צריך חיבור של אינטרנט מהיר, למרות הבדלי האיכות הניכרים. והחידוש האחרון, Voice over Wi-Fi, מאפשר לנהל את השיחה ללא צורך בחיבור פיזי לחוטים. בכל מקום שיש Hot-Spot ציבורי ולכל מי שיש תוכנית גישה מתאימה, הקשר הגלובלי הוא לא רק זמין, הוא למעשה חינם!
ולבסוף, מערכות טלפונית IP חסכוניות לא רק בתפעול, אלא גם בתחזוקה. במיוחד כאשר עוברים משרדים או מעבירים טלפונים ממקום למקום במשרד. אין יותר צורך לצלצל לטכנאי ולשלם עשרות דולרים בכל פעם שאחד העובדים עובר למשרד אחר, מכיוון שטלפון IP ישא עמו את כל ההגדרות שלו לכל חיבור רשת אליו יתחבר - בדיוק כמו שלא צריך להזמין טכנאי כאשר עוברים עם מחשב מנקודת רשת אחת לשנייה.
רשת IP לא מתעניינת בכלל לאיזה שקע המחשב או הטלפון מחוברים - היא עיוורת לממד הפיזי של החיבור - ורק כתובת הזיהוי של המחשב או האבזר תקבע איזה חפיסות מידע ינותבו אליו. מבחינה זו, רשת IP דומה לרשת סלולרית. מצד שני, הוספה של מכשירי טלפון או שינוי הגדרות המכשיר דורשת התחברות לממשק הניהול של ה-PBX ודורשת מיומנות של מנהל מערכת.
נקודות למחשבה
מערכות VoIP עבור המשרד הקטן אינן מושלמות - בינתיים. אמנם רוב המערכות המסחריות והשירותים הנמצאים בשוק כבר פועלים מספיק זמן כדי לוודא שמרבית הבאגים אכן נוכשו, אבל עדיין יש בעיות שונות של ביצועים, במיוחד ברשתות הרוויות בתעבורת נתונים וקול במקביל.
אחד הדברים שרבים מציינים כיתרון של טלפוניית IP הוא, שמערכת הטלפוניה המשרדית עוברת לשכון על הרשת המקומית (LAN), כך שיש רק רשת אחת במשרד אותה צריך לתחזק, ולא שתיים. השאלה, האם מדובר בחדשות טובות או רעות, תלויה בשאלה אם הרשת המשרדית דורשת שדרוג על מנת שרוחב פס יתמוך בכך.
נושא נוסף שצריך לחשוב עליו הוא אספקת הכוח. טלפון VoIP זקוק למקור כוח, הוא לא מקבל אנרגיה חשמלית לחוטי הרשת כמו טלפון מסורתי, מה שאומר עוד שקע חשמלי אחד לצד כל שולחן עבודה. ובמקרה של הפסקת חשמל - גם הטלפונים מפסיקים לעבוד, אלא אם יש מקור מתח "אל-פסק" לרשת. הסטנדרט החדש שמאפשר אספקת כוח חשמלי על רשתות Ethernet מפשט את הנושאים הללו, אבל כדי לעמוד בו על החברה להתקין ציוד רשת חדש, מתגים ו-Hub הבנויים לספק חשמל לנקודות הקצה, דבר שרבים מהעסקים מוכנים לעשות רק כאשר הם עוברים למשרדים חדשים.
אך היתרון העיקרי, כמובן, הוא החיסכון בהוצאות. למרות שעלות הציוד אינה זולה, הרי שברוב ההתקנות התוצאה היא, שהפרשי העלות בין שיחות למקומות רחוקים לשיחות מקומיות נעלמים כמעט לחלוטין. ואם חותמים על מנוי לשירות VoIP, אפשר לשמור על ההוצאות השוטפות נמוכות מאוד.
שיחות VoIP הנערכות על גבי הרשת הפרטית, למשל, בין המשרד הראשי לסניף אחר - הן חינם. ואפילו אם אתם מתקשרים למישהו
שלא נמצא על הרשת ואין לו ציוד VoIP, עדיין תזכו ליהנות ממחיר נמוך יותר בצורה משמעותית משיחה טלפונית רגילה. בעזרת עסקאות עם ספקי חיבור מהיר לרשת או שירותים אחרים, השיחות שלכם יכולות לעבור דרך האינטרנט במחירים נמוכים ואחידים - בערך 2 עד 3 סנט לדקה.
הזדמנויות חדשות
כיום, יש ב-VoIP הרבה יותר מאשר היישומים הצרכניים הראשוניים שהיו בתחילת הדרך, והרתיעו משתמשים. בניגוד לעבר, אין צורך להתקשר באמצעות ממשק רשת מסורבל, מחשב אישי, אוזניות ומיקרופון. די במכשיר טלפון נוח וארגונומי. בימים הראשונים של תקשורת VoIP, גם החיבור המהיר לאינטרנט לא היה נפוץ כמו היום, בעיה שהתבטאה באיכות קול ירודה ובקושי למצוא את האנשים שרציתם לדבר איתם בצד השני. רק במהלך חמש השנים האחרונות, מאז הצגתם הראשונה של שערי (Gateways) ה-IP, התאימה עצמה הטכנולוגיה לסטנדרטים של עולם העסקים.
ארגונים עסקיים אימצו בעוצמה את הטכנולוגיה החדשה הזו, וכיום היצרנים מכוונים אל שווקי העסקים הקטנים והבינוניים כשוק היעד העיקרי, ואילו ספקים מציעים פתרונות VoIP מרחוק גם למשתמשים ביתיים. ספקים אלה מנצלים את העובדה שמרכזיית IP היא בעצם נתב (Router) עם תוכנה ייעודית לתמיכה ביכולות טלפוניה.
חסכון בעלויות ויתרונות אחרים
טלפוניית IP יכולה לחסוך למשתמשים סכום משמעותי של כסף, בממוצע כ-30% מעלות ההוצאה על שיחות טלפון. נתון זה משתנה מאוד בהתאם למאפיינים השונים מחברה לחברה ותלוי באיזו מערכת החברה משתמשת. בכל מקרה, חיסכון כזה או אחר בהוצאות התפעול תמיד יהיה בהשוואה למערכות הטלפון המקובלות.
בזמן שחברות גדולות משיגות את החסכון המשמעותי ביותר על ידי חיבור הסניפים שלהן למרכז בטלפונית IP, עסקים קטנים יכולים לחסוך בעיקר על שיחות של עובדים מהבית או בקשרים עם שותפים עסקיים - אפילו אם הללו ממוקמים במדינה אחרת - כאשר שיחות אלו מבוצעות על גבי רשת האינטרנט.
טלפוני IP יכולים לבצע שיחות על כל רשת IP, כולל האינטרנט או רשת המידע הפנימית של החברה (ה-LAN). האיכות לא תהיה תמיד מושלמת אם מסתמכים רק על האינטרנט, אבל אפשר שחברות כאלו יקבלו זאת כתמורה הולמת לאפשרות לקיים שיחות טלפון חינמיות לכל מקום בעולם. רוב הזמן, איכות הקול הנמוכה יחסית ב-VoIP נגרמת בשל העומס על האינטרנט, שכיום הוא בעיקר בעיה של מדינות מתפתחות (המצב בישראל יותר דומה לארה"ב מאשר למדינות אחרות בעולם, כלומר יחסית סביר). למדינות כאלו יש מעט מאוד רוחב פס החוצה או פנימה מהעולם הגדול, בהשוואה לרשתות המתוחכמות של ארה"ב, אירופה ומזרח אסיה.
אין הבדל בין שיחות פנים לחוץ
המרכזייה של טלפונית IP, ה-IP PBX (קיצור של Private Branch Exchange, רשת טלפון פרטית של VoIP), שולטת על כל הטלפונים במערכת שלה דרך אותה רשת IP שמשמשת להעברת השיחות עצמן (שיכולה להיות גם האינטרנט עצמה). למעשה, ברשת טלפונית IP אין הבדל בין קו חוץ לשלוחת פנים אלא אם כן יוצרים הפרדה כזאת בצורה מלאכותית, על ידי תוכנה, למשל כפי שנעשה ברשתות פרטיות וירטואליות.
באופן זה, מספיקה מערכת PBX אחת כדי לשלוט בטלפונים במקומות רבים, אפילו במדינות אחרות. זה מונע את הצורך בהתקנת מערכות PBX נפרדות בכל סניף לחוד, כמו שמקובל כיום במערכות PBX של טלפוניה רגילה. בשירותי IP-PBX זו המרכזייה של ספק השירות, שנותנת את השירות ללקוחות שונים על אותה תשתית פיזית מבלי שאחד ידע על קיומו של השני.
וירטואליזציה של הגיאוגרפיה
חברות רבות משתמשות ב-VoIP כדי לספק שירותי תמיכה גלובליים ממרכזי Call Center הפזורים בעולם, 24 שעות ביממה - בלי לשלם לאף אחד שכר עבודת לילה. השיחות נודדות ממרכז אחד לשני עם השמש והמשתמשים בכלל לא יודעים לאן השיחות שלהן מנותבות. זה לא שירות טלפוני יקר בנוסח "עקוב אחרי" המסורתי, אלא החלפה פעם בכמה שעות של כתובת ה-IP בכמה נתבים מרכזיים.
בשל הדרך בה היא מאפשרת שיחות מכל מקום, טלפוניית IP היא אוצר משמים עבור הנוסע המתמיד. אפשר להשתמש בטלפון IP - ולמען הנוחות,
טלפון IP המותקן על גבי מחשב נייד - כדי ליזום ולקבל שיחות בכל מקום בעולם, כל עוד יש לו חיבור לאינטרנט. במקרים רבים אפילו לא צריך חיבור של אינטרנט מהיר, למרות הבדלי האיכות הניכרים. והחידוש האחרון, Voice over Wi-Fi, מאפשר לנהל את השיחה ללא צורך בחיבור פיזי לחוטים. בכל מקום שיש Hot-Spot ציבורי ולכל מי שיש תוכנית גישה מתאימה, הקשר הגלובלי הוא לא רק זמין, הוא למעשה חינם!
ולבסוף, מערכות טלפונית IP חסכוניות לא רק בתפעול, אלא גם בתחזוקה. במיוחד כאשר עוברים משרדים או מעבירים טלפונים ממקום למקום במשרד. אין יותר צורך לצלצל לטכנאי ולשלם עשרות דולרים בכל פעם שאחד העובדים עובר למשרד אחר, מכיוון שטלפון IP ישא עמו את כל ההגדרות שלו לכל חיבור רשת אליו יתחבר - בדיוק כמו שלא צריך להזמין טכנאי כאשר עוברים עם מחשב מנקודת רשת אחת לשנייה.
רשת IP לא מתעניינת בכלל לאיזה שקע המחשב או הטלפון מחוברים - היא עיוורת לממד הפיזי של החיבור - ורק כתובת הזיהוי של המחשב או האבזר תקבע איזה חפיסות מידע ינותבו אליו. מבחינה זו, רשת IP דומה לרשת סלולרית. מצד שני, הוספה של מכשירי טלפון או שינוי הגדרות המכשיר דורשת התחברות לממשק הניהול של ה-PBX ודורשת מיומנות של מנהל מערכת.
נקודות למחשבה
מערכות VoIP עבור המשרד הקטן אינן מושלמות - בינתיים. אמנם רוב המערכות המסחריות והשירותים הנמצאים בשוק כבר פועלים מספיק זמן כדי לוודא שמרבית הבאגים אכן נוכשו, אבל עדיין יש בעיות שונות של ביצועים, במיוחד ברשתות הרוויות בתעבורת נתונים וקול במקביל.
אחד הדברים שרבים מציינים כיתרון של טלפוניית IP הוא, שמערכת הטלפוניה המשרדית עוברת לשכון על הרשת המקומית (LAN), כך שיש רק רשת אחת במשרד אותה צריך לתחזק, ולא שתיים. השאלה, האם מדובר בחדשות טובות או רעות, תלויה בשאלה אם הרשת המשרדית דורשת שדרוג על מנת שרוחב פס יתמוך בכך.
נושא נוסף שצריך לחשוב עליו הוא אספקת הכוח. טלפון VoIP זקוק למקור כוח, הוא לא מקבל אנרגיה חשמלית לחוטי הרשת כמו טלפון מסורתי, מה שאומר עוד שקע חשמלי אחד לצד כל שולחן עבודה. ובמקרה של הפסקת חשמל - גם הטלפונים מפסיקים לעבוד, אלא אם יש מקור מתח "אל-פסק" לרשת. הסטנדרט החדש שמאפשר אספקת כוח חשמלי על רשתות Ethernet מפשט את הנושאים הללו, אבל כדי לעמוד בו על החברה להתקין ציוד רשת חדש, מתגים ו-Hub הבנויים לספק חשמל לנקודות הקצה, דבר שרבים מהעסקים מוכנים לעשות רק כאשר הם עוברים למשרדים חדשים.
דהן איתן בעלים "איתן שירותי מחשוב"
מהנדס רשתות מיקרוסופט MCSE
וטכנאי מחשבים מוסמך
בעל 12 שנות ותק בתיקון ותחזוקת מחשבים
טכנאי מחשבים
מהנדס רשתות מיקרוסופט MCSE
וטכנאי מחשבים מוסמך
בעל 12 שנות ותק בתיקון ותחזוקת מחשבים
טכנאי מחשבים