הסודות מאחורי המדפים – "אחרי החגים 2011"
אחרי כול חג קיים גם אחרי החג בדומה למוצאי שבת, אלא שהפעם נראה שאחרי החגים תהיה תקופה שונה ומרתקת מהרגיל.
בשנים רגילות, הייתה כול רשת ובדגש מזון, נערכת לפעילות אשר נהוג היה לכנותה בשם "יציאה מהחג".
בדרך כלל זה כלל הערכות לוגיסטית ושיווקית למספר מבצעים חזקים, אשר מטרתם להחזיר את הלקוחות לחנות.
בדרך כלל הרשתות היו מתמקדות בכ- 15 פריטים מובילים, מנהלות משא ומתן עם הספקים ומוזילות את המחירים לצרכן והכול על מנת שהלקוחות ישובו אליהן, על מנת לחזור ולמלא את הבית לאחר החג.
נראה שהשנה בשונה משנים קודמות, היציאה מהחג תהיה מהודרת אף יותר מהחג ובלי שנשים לב ינחתו עלינו מבצעים שאפילו לא פיללנו שיבואו עלינו, אבל שאף אחד לא יתבלבל, זו פעולה שבאה להציל אותם יותר מאשר להטיב איתנו.
כן רבותיי האוגרים – במצב השוק הקיים, אין צורך לאגור סחורה !
מנגד אנו צריכים לשים לב והפעם יותר מתמיד גם לקניות של המוצרים שאינם במבצע, שכן סביר להניח שהרשתות מיד לאחר החג יעלו את מחירן או כפי שהן קוראות לזה – ביטול מבצעים או אי חידושם.
ההאטה והמיתון נוקשים על כל דלת והחשש שלהם מירידה בפעילות, אובדן נתחי שוק, סגירת חנויות ואובדן הכוח, מתחיל להדיר שינה בעיקר מעיניי הרשתות הגדולות והממוסדות, עתירי ההוצאות, כוח אדם, אשר רובן גם גייסו מהציבור אגרות חוב, נושאות ריבית לא מבוטלת, בימים עליזים יותר, אשר חלקן מגיע לפירעון בקרוב.
אין ספק שכעת דולקים האורות לא רק במחלקות הסחר, אלא בעיקר אצל הכספים, החשבות וכוח האדם, אשר מכינים כבר את הדוחות בדגש הדוחות העתידיים, בצירוף המלצות "לקיצוץ ולהתייעלות".
לא צריך להזיל דמעה חלילה, שהרי מצבן של רובן, אינו בכי רע, אולם מיקוד תשומת הלב הציבורית, על מעלליהן ובעיקר של הגדולות, ינגוס משמעותית ברווחים העודפים והמנופחים שלהם.
ניתן לחזות שהרשתות היו מעדיפות כבר כעת "לסיים" את שנת 2011 ללא "בעיות וחרמות מיוחדים", אולם בגלל הדרישות שלהן "לתיקון המצב" מהספקים, לא נופתע לראות ברשת כזו או אחרת מדפים ריקים מסחורה מספק זה או אחר והכול בגלל הדרישות שלהן מהספקים לשיפור תנאי הקנייה.
נראה שהפעם זה יהיה קשה מתמיד, שכן לא מעט ספקים, כבר "התגייסו לטובת המאבק" והסכימו כבר ולכן כול דרישה נוספת תענה הפעם בשלילה ואף בניתוק זמני או יותר מכך.
זה אכן זמן לחשבון נפש אמיתי, שחשוב לעשות אולם הפעם אולי בשונה מהעבר אין להתמקד ולהיעצר דווקא בחולייה החלשה של הקופאיות, אלא יש לטפל ולהיעצר בשכר הבכירים ודרגי הביניים – וזו כידוע לכם הרבה יותר קשה ואמוציונאלי.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר