דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב ופיתוח מוצר ופטנט והשתלבות התהליך ביעדים ומטרות החברה או היזם 

מאת    [ 02/10/2011 ]

מילים במאמר: 960   [ נצפה 2380 פעמים ]

יזמים רבים פונים אלינו בנושא גיוסי השקעות ופיתוח המוצר/ הפטנט שלהם. ברצוני להעלות נקודות חשובות שכפי שאני אבחנתי יזמים לא מודעים להם - ועקב זאת מבצעים תהליכים שגויים שגורמים להם ולמיזם להתקדם בכיוונים לא נכונים ובסופו של דבר להתייאש ולוותר.

     אז קודם כל חשוב מאוד – אומרים על יזם שהוא אדם שדופק על הדלת ומוציאים אותו החוצה, הוא נכנס מהחלון וזורקים אותו החוצה, אז הוא נכנס מארובה... לכל היזמים בינינו – אל לנו להתייאש, מוצר יגיע לשוק בהתאם לכמות ההשקעה שהיזם ישקיע בו ובהתאם למאמצים שהיזם ישקיע בלדחוף את הרעיון קדימה.

לענייננו וכהתחלה חשוב לציין שב 99% מהמקרים רעיון כרעיון לא שווה הרבה, אם בכלל. בשביל להביא רעיון שהוא דבר רוחני לידי העולם המעשי יש לבצע תהליכים רוחביים רבים, שמחויבים להגיע במקביל ולהשפיע אחד על השני. לדוגמא – הגיעו אלינו יזמים עם רעיון בתחום אבטחת מחשבים ניידים במשרדים. החברה הלכו ורשמו פטנט על הרעיון בסכום של 5000$ ולטענתם הגנו עליו מכל בחינה. הפטנט שנרשם ושהוגש מכיל 2 עמודים והתבצע ע"י אחד המשרדים הגדולים בארץ והוא הוגש ללא הצהרות – רק מלל בשורות מרווחות של עמוד וחצי!!!. לאחר מכאן הם נגשו אלינו ובקשו פיתוח של אותו מוצר, אבל הבעיה הייתה להם זה שרוב הכסף שלהם הושקע על הפטנט – שלהערכתי לא היה שווה את הדפים שעליו נכתב.

זוהי רק דוגמא אחת מיני רבים – כל יזם והסיפור שלו, חלק פתחו אב טיפוס ואין להם שום אינפורמציה עסקית, חלק בצעו סקרי שוק רחבים אבל לא פתחו מוצר, חלק רשמו תכנית עסקית אבל לא פתחו מוצר וכו וכו וכו.

אני מעוניין להרחיב את האופקים לכל היזמים/ חברות ההזנק בנושא פיתוח מוצר/ פיתוח פטנט בכך שאתאר את התהליך שלהערכתי (ומניסיוני) הוא הנכון – לפחות בשלבים הראשונים של קידום המיזם/ הפטנט/ המוצר. השלבים פחות או יותר לפי סדר כרונולוגי (בהתאם למוצר/ לפטנט/ ליזם/ ליעדים וכו) הם:

בניית אסטרטגיה עסקית – לאפו היזם מעוניין ויכול להוביל את המיזם – הן מבחינה אישית, הן מבחינה עסקית (מימון) ומה השלבים הבאים שהוא יצטרך לעבור. לדוגמא: האם היזם מעוניין לפתח אב טיפוס ואז למכור אותו לחברה קיימת, האם הוא מעוניין לגייס השלב הבא כסף להמשך תהליך – ומהו המשך התהליך?

חיפושי פטנטים – בהתאם למוצר יש צורך לבצע חיפושי פטנטים ולבדוק מה קיים ומה לא קיים. אין טעם לפתח מוצר על משהו שקיים – אבל כן יש טעם לבדוק מה קיים ולפתח משהו יעיל יותר וטוב יותר... בנושא זה אני מעוניין לציין שזה שיש פטנט על מוצר קיים זה לא דבר רע (אני יודע שיזמים חושבים שזה רע – אבל הפלא ופלא, משקיעים דווקא רואים את הנושא בצורה חיובית מכיוון שזה מראה שיש חשיבה וצורך במוצר!!!).

פיתוח מוצר/ אב טיפוס (בהתאם לאסטרטגיה העסקית שנקבעה) – את דוח הפטנטים יש לנתח בצורה עניינית ולהעביר דגשים למחלקת הפיתוח כדי להאיר את עיניהם מה יש ומה אין, מה ניתן לפתח ולרשום עליו פטנט ומה לא.

רישום פטנט על הפיתוח שנעשה – שבשלב גיוס ההשקעה ניתן יהיה להציג למשקיע את אב הטיפוס/ המוצר ולציין שעל הפיתוח שהתבצע נרשם הפטנט – כמובן שחשוב בשלב זה להתייחס לעובדה שנעשה חיפוש של מה שיש ולא סתם פותח מוצר לפי איך שהיזם/ המפתח/ המעצב ראה לנכון. בשלב רישום הפטנט חשוב לציין שבשלבים הראשונים של פיתוח המוצר/ הפטנט אין צורך להגיש יותר מאשר פטנט פרוביזורי – שעולה 110$ להגשה!!!, נמשך כ 12 חודשים. שלב הפטנט הפרוביזורי נועד כדי לאפשר ליזם לא להשקיע הון בפטנט ובבחינה שלו ולחפש השקעה במשך השנה של לאחר ההגשה. אומרים שאם יזם הגיש פטנט (כמובן לאחר פיתוח נכון ושלבים נכונים שהוא עבר) יש לו שנה לחפש השקעה, אם בשנה הזו הוא לא התחיל דיונים רציניים עם משקיע שלא יקדם את הפטנט לשלב הבא – שיכול להגיע לסכומים של 5000$ מכיוון שבשלב הבחינה יושב בוחן ובודק את רמת החדשנות ומספק ציון לחדשנות של כל הצהרה שהוגשה. הציונים הם באותיות ומסמנים רמות חדשנות שונות.

איסוף אינפורמציה והכנת תכנית עסקית – התכנית העסקית היא שמאגדת את כל השלבים הקודמים ומספק ליזם תמונה כוללת על הפוטנציאל העסקי של המיזם/ המוצר שלו. כמובן שיש לאסוף אינפורמציה רבה נוספת כדי להשלים את התכנית העסקית, אבל אינפורמציה זו חייבת לקבל פידבקים של עלויות ייצור צפויות (בהתאם לפיתוח שנעשה), עלויות צפויות בשלבים הבאים: תפעול, רכש, ניהול, אבני דרך, לוחות זמנים, הוצאות צפויות, גובה השקעה רצוי, מתי יוחזר הכסף למשקיע ויהיו רווחים, מה הגיוסים הבאים, מה השווי חברה העכשווי לגיוס, וכו וכו וכו (גם נתונים אלו יושפעו כמובן מהפיתוח שנעשה).

לסיכום תהליך של פיתוח מוצר/ פטנט מחויב בסנכרון נכון בין התהליכים שהצגתי למעלה, חייב בניהול נכון של היזם ובהנחיה מקצועית רלוונטית.

צרפתי כאן קישור לסכמה באתר שלנו שמתארת את התהליך שתיארתי למעלה ואיך היזם משתלב בתוכה – הסכמה לא פשוטה להבנה אבל לאחר קריאת המלל למעלה אני מקווה שניתן יהיה להבין אותה בצורה טובה יותר.

http://b-focus.com/WebForms/processForInnovators.aspx

נשמח לשמוע מכם – אנו מספקים ליזם את התמיכה בבניית הצוות הדרוש לקידום הרעיון/ מוצר/ הפטנט שלו. התמיכה מתבצעת הן בפן הפיתוח והן בפן העסקי, כשלכל יזם יוצמד תוך כדי התהליך מנהל פיתוח ומנהל עסקי שיבנו ביחד עם היזם את הצוות הדרוש לקידום המיזם שלו.

שיהיה בהצלחה, נשמח לשמוע מכם

אמיר – מנהל פיתוח עסקי – B-focus

    0525449558

0775508737

amir@b-focus.com

www.b-focus.com

התמדה!!! אמיר לניאדו - יזם ומנהל מחלקה עסקית - B-focus amir@b-focus.com www.b-focus.com 0525449558 0775508737




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב