שימושיות באתר אינטרנט ברמתה הפשוטה והבסיסית ביותר, מתייחסת לקלות בה מצליח הגולש באתר אינטרנט לנווט באתר ולבצע את המשימות להן נועד האתר במינימום שגיאות ומנימום זמן, תוך השגת רמה גבוהה של סיפוק מהפעולות באתר, כך שבפעם הבאה שיגלוש באתר יעשה כן כמשתמש מיומן ובעל נסיון.
שימושיות הנה גם הבסיס ההכרחי לקיום באתר אינטרנט לפני פעילות כלשהי של שיווק באינטרנט, וזאת משום שקודם להבאת התנועה לאתר עלינו לוודא כי הגולשים אשר יגיעו לאתר יצלחו את המשימות אותם יעדו לגלישה בשיעור הצלחה מכסימלי.
מבחני שימושיות הנם תהליך מורכב ויקר אשר בעלי אתרים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם, אולם ישנם כמה עקרונות בסיסיים אשר נותנים לאתר אינטרנט את הבסיס לאופן פעולה שימושי, ובעת יישומם מספקים חווייה נכונה של שימוש באתר לגולשיו.
מאמר זה בא לפרט כללים אלו.
כמובן שישנם עקרונות וחוקים נוספים החלים על מסגרת עיצוב או מסגרת עסקית ספציפית, ומתאימה באופן שונה לאתרי מסחר, פורטלים ואתרי תוכן, אולם הכללים המפורטים לעיל הנם אוניברסליים ונכונים לכל סוגי האתרים.
בהצלחה!
שימושיות הנה גם הבסיס ההכרחי לקיום באתר אינטרנט לפני פעילות כלשהי של שיווק באינטרנט, וזאת משום שקודם להבאת התנועה לאתר עלינו לוודא כי הגולשים אשר יגיעו לאתר יצלחו את המשימות אותם יעדו לגלישה בשיעור הצלחה מכסימלי.
מבחני שימושיות הנם תהליך מורכב ויקר אשר בעלי אתרים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם, אולם ישנם כמה עקרונות בסיסיים אשר נותנים לאתר אינטרנט את הבסיס לאופן פעולה שימושי, ובעת יישומם מספקים חווייה נכונה של שימוש באתר לגולשיו.
מאמר זה בא לפרט כללים אלו.
• התאמה לגודל מסך - לפי נתונים סטטיסטיים כ- 35% מהגולשים משתמשים ברזולוצייה של 600*800 ומטה, שיעור אשר עולה בדרך כלל עם גיל הגולש הממוצע. אף על פי שרוב מתכנתי ומעצבי האינטרנט גולשים ברזולוציות גבוהות יותר, תמיד יש לזכור את שיעור המשתמשים הגבוה אשר גולש ברזולוציות נמוכות יותר בכלל האוכלוסייה, ולבדוק כי האתר מתאים לצפייה ברזולוציות אלה. האופן הקל ביותר לביצוע הבדיקה הנו שימוש בכל בדיקת גודל מסך אותו מציעים אתרים רבים.
• מראה מקום - Bread Crumbs, Trejectory הנם שמות שונים המתייחסים לאותו מאפיין חשוב החייב להמצא בכל מסכי האתר וזאת על מנת לתת לגולש באתר אוריינטציה לגבי מקום המצאותו בהיררכיית התוכן של האתר. הסיבה לצורך זה היא מכיוון שבאתר הבנוי נכון גולשים רבים מגיעים ישירות למסכים הפנימיים מתוך מנועי חיפוש, ועלינו כמתכנני אתרים לעשות כל שאנחנו יכולים על מנת להסביר פנים לנכנסים לאתר, לגרום להם להבין את המקום אליו הגיעו, ובסופו של דבר להשאיר אותם זמן רב ככל האפשר באתר.
• לוגו מקשר למסך הבית - באתרי אינטרנט רבים מקובל כי לוגו האתר מופיע בפינה הימנית או השמאלית העליונה של המסך (תלוי בכיוון השפה ועיצוב האתר), ומקשר למסך הבית. אתרים אשר מבצעים קישור זה בצורה כזו שומרים למעשה על סטנדרטים מקובלים והופכים עצמם למובנים יותר לגולשים בהם.
• מפת אתר - מפת אתר הנה חשובה הן למנועי חיפוש והן למשתמשים, ומקלה גם היא על התמצאות באתר והבנת הסביבה בה הגולש נמצא.
• Footer - חשוב למקם קישורים לכל הקטגוריות הראשיות של האתר בתחתי כל המסכים, וזאת על מנת להקל על הגולשים שסיימו לקרוא תוכנו של מסך, ולעודד אותם להקליק על קישורים אחרים באתר.
• רוחב עמודת טקסט - קריאת טקסטים הנה קלה יותר כאשר הם מעומדים בעמודות ואינם תופסים את מלוא רוחב המסך. לשם כך, כדאי לחלק את המסך לרוחבו במקטעים של לכל היותר חצי מסך. רוחב גדול מכך יקשה על הקוראים (פסיכולוגית ומעשית) לעבור שורה ולסיים את קריאת הטקסט.
• חזרה למעלה - כפתור חזרה למעלה אשר ימוקם בסופו של כל מסמך במערכת יקל על הגולש באתר לחזור למסגרת הניווט אותה כבר למד הנמצאת בחלקו העליון של המסך.
כמובן שישנם עקרונות וחוקים נוספים החלים על מסגרת עיצוב או מסגרת עסקית ספציפית, ומתאימה באופן שונה לאתרי מסחר, פורטלים ואתרי תוכן, אולם הכללים המפורטים לעיל הנם אוניברסליים ונכונים לכל סוגי האתרים.
בהצלחה!
מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס המומחים לשיווק באינטרנט
ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט
ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט