בשבועיים האחרונים כולם מדברים על פייסבוק: זוהי רשת חברתית המרכזת בה מאות אלפי גולשים מהעולם, אשר מאתרים באתר, או מגייסים אליו את חבריהם, ויוצרים את הרשת החברתית שלהם אונליין. פייסבוק הוערך השבוע בסכום של 15 מיליארד דולר, ונדמה כאילו כל מה שקורה באינטרנט בזמן האחרון קורה סביב רשתות חברתיות - זהו הטרנד החזק ביותר כיום.
מי שמכיר את האינטרנט מראשית דרכו, יודע כי תוכן חברתי / קהילתי היה וישאר אחד מסוגי התוכן הפופולריים ביותר ובעלי הגידול הטבעי הגדול ביותר. פורומים, בלוגים וטוקבקים נמצאים כאן כבר כמה שנים טובות, ולהם נוכחות אונליין חזקה ומורגשת.
אז מה חדש? מבחינה מעשית - לא הרבה חדש באמת, אבל המודל של הרשתות החברתיות מצליח למשוך גולשים רבים ההופכים למנויים, הרשתות החברתיות הולכות וגדלות ומוסיפות עוד ועוד תכנים, ובסופו של דבר - המודל של רשתות חברתיות מקבל גם צידוק כלכלי.
במאמר זה אסקור את ההיסטוריה של הרשתות החברתיות באינטרנט, ואנסה לעמוד על סוד הקסם החברתי, ומדוע דווקא עכשיו.
קצת היסטוריה
ההיסטוריה של הרשתות החברתיות מתחילה עם ראשית ימי האינטרנט - במערכות של קבוצות דיון כמו usenet , arpanet ואחרות. מערכות שמאוחר יותר נכבשו והופעלו על ידי הפורטלים הגדולים. בקבוצות הדיון הללו היו קבוצות דיון שנקראו newsgroups אשר מטרתן העיקרית היתה שיתוף של מידע חדש בין הגולשים - בעיקר בנושאים טכנולוגיים, אך גם בנושאים אחרים. על מנת להשתתף במערכת נדרשה הרשמה, והעדכונים הגיעו לחברים באמצעות דואר אלקטרוני.
מאוחר יותר, עם המעבר לחיבורים רציפים לאינטרנט, עליית מהירות הגלישה, ושיעור החדדירה של האינטרנט, החלה ההתפתחות של רשתות חברתיות העוסקות בתחום תוכן מסויים. Classmates היתה אחת מהראשונות שבהן, ובדומה לפייסבוק - שימשה על מנת לאתר חברים ללימודים, לחבר ביניהם ולהכיר חברים חדשים.
בשנת 2005 החלה לפעול הרשת החברתית של myspace אשר צברה עוד ועוד מנויים, ורשתות דומות החלו צומחות כמו פטריות אחרי הגשם. בין הרשתות החברתיות המצליחות ביותר בעולם ניתן למנות את facebook, linkedin, ויישומים פופולריים אחרים הנעזרים במודל החברתי לצורך הגברת הדביקות והויראליות של האתר.
ומה בישראל?
ראשית הרשתות החברתיות בישראל היתה באתר חבר'ה - אתר אשר דוגמת classmates האמריקאי, פעל במודל של איתור חברים לכיתה, לצבא או למקום העבודה, וחיבר ביניהן. עם השנים דעכה פעילותו של אתר חבר'ה, והוא כיום לא שחקן משמעותי בסצנת הרשתות החברתיות בישראל.
בשנתיים האחרונות קמו רשתות חברתיות רבות בישראל דוגמת dex, מקושרים ואחרות, ואתרים רבים פיתחו מודולים קהילתיים וחברתיים. הרשת החברתית המדוברת ביותר כיום בישראל היא themarker cafe , אולם ישראלים רבים פונים לאתרים בשפה האנגלית - שם המשתמשים רבים יותר, הכלים מגוונים יותר, ואפשר באמת להגיע לאנשים חדשים במדינות רחוקות ברוח "הכפר הגלובלי" של האינטרנט.
למה דווקא עכשיו?
עכשיו משנוכחנו כי רשתות חברתיות היו חלק מהאינטרנט מקדמת דנא, לא ניתן להימנע מהשאלה: למה דווקא עכשיו?
התשובה שלי לשאלה זו היא כי דווקא עכשיו, מכמה סיבות, ובהן:
מי שמכיר את האינטרנט מראשית דרכו, יודע כי תוכן חברתי / קהילתי היה וישאר אחד מסוגי התוכן הפופולריים ביותר ובעלי הגידול הטבעי הגדול ביותר. פורומים, בלוגים וטוקבקים נמצאים כאן כבר כמה שנים טובות, ולהם נוכחות אונליין חזקה ומורגשת.
אז מה חדש? מבחינה מעשית - לא הרבה חדש באמת, אבל המודל של הרשתות החברתיות מצליח למשוך גולשים רבים ההופכים למנויים, הרשתות החברתיות הולכות וגדלות ומוסיפות עוד ועוד תכנים, ובסופו של דבר - המודל של רשתות חברתיות מקבל גם צידוק כלכלי.
במאמר זה אסקור את ההיסטוריה של הרשתות החברתיות באינטרנט, ואנסה לעמוד על סוד הקסם החברתי, ומדוע דווקא עכשיו.
קצת היסטוריה
ההיסטוריה של הרשתות החברתיות מתחילה עם ראשית ימי האינטרנט - במערכות של קבוצות דיון כמו usenet , arpanet ואחרות. מערכות שמאוחר יותר נכבשו והופעלו על ידי הפורטלים הגדולים. בקבוצות הדיון הללו היו קבוצות דיון שנקראו newsgroups אשר מטרתן העיקרית היתה שיתוף של מידע חדש בין הגולשים - בעיקר בנושאים טכנולוגיים, אך גם בנושאים אחרים. על מנת להשתתף במערכת נדרשה הרשמה, והעדכונים הגיעו לחברים באמצעות דואר אלקטרוני.
מאוחר יותר, עם המעבר לחיבורים רציפים לאינטרנט, עליית מהירות הגלישה, ושיעור החדדירה של האינטרנט, החלה ההתפתחות של רשתות חברתיות העוסקות בתחום תוכן מסויים. Classmates היתה אחת מהראשונות שבהן, ובדומה לפייסבוק - שימשה על מנת לאתר חברים ללימודים, לחבר ביניהם ולהכיר חברים חדשים.
בשנת 2005 החלה לפעול הרשת החברתית של myspace אשר צברה עוד ועוד מנויים, ורשתות דומות החלו צומחות כמו פטריות אחרי הגשם. בין הרשתות החברתיות המצליחות ביותר בעולם ניתן למנות את facebook, linkedin, ויישומים פופולריים אחרים הנעזרים במודל החברתי לצורך הגברת הדביקות והויראליות של האתר.
ומה בישראל?
ראשית הרשתות החברתיות בישראל היתה באתר חבר'ה - אתר אשר דוגמת classmates האמריקאי, פעל במודל של איתור חברים לכיתה, לצבא או למקום העבודה, וחיבר ביניהן. עם השנים דעכה פעילותו של אתר חבר'ה, והוא כיום לא שחקן משמעותי בסצנת הרשתות החברתיות בישראל.
בשנתיים האחרונות קמו רשתות חברתיות רבות בישראל דוגמת dex, מקושרים ואחרות, ואתרים רבים פיתחו מודולים קהילתיים וחברתיים. הרשת החברתית המדוברת ביותר כיום בישראל היא themarker cafe , אולם ישראלים רבים פונים לאתרים בשפה האנגלית - שם המשתמשים רבים יותר, הכלים מגוונים יותר, ואפשר באמת להגיע לאנשים חדשים במדינות רחוקות ברוח "הכפר הגלובלי" של האינטרנט.
למה דווקא עכשיו?
עכשיו משנוכחנו כי רשתות חברתיות היו חלק מהאינטרנט מקדמת דנא, לא ניתן להימנע מהשאלה: למה דווקא עכשיו?
התשובה שלי לשאלה זו היא כי דווקא עכשיו, מכמה סיבות, ובהן:
• טכנולוגיות - טכנולוגיות חדשות כמו AJAX עושות את הגלישה הרבה יותר דביקה ונעימה.
• זנב ארוך - מנועי החיפוש יודעים לאנדקס יותר ויותר דפים ולייחס את מידת הרלוונטיות הנכונה עבור כל ביטוי חיפוש - מורכב ככל שיהיה, כמעט ללא הגבלה - מה שנותן ליותר אתרים וליותר מסכים באינטרנט יותר תנועה.
• הכוח לגולשים - הזנב הארוך, ריבוי הגולשים באינטרנט, ויכולות מנועי החיפוש בשילוב עם הרשתות החברתיות, נותנות לכל גולש את הכוח להגיע להכרה, לפרסם תכנים שגולשים אחרים רואים ומגיבים להם, ואת הכוח הזה הגולשים אוהבים ומשכילים להשתמש בו.
• אמון באינטרנט - נושאים שבעבר הטרידו גולשים והיוו מחסום בפני ההזדהות שלהם באינטרנט, הפכו להיות פחות מעניינים עבור הגולשים, הפחד מהחדירה לפרטיות הולך ושוכח, ושיעור גבוה של גולשים לא חוששים ואף מעוניינים לחשוף את פרטיהם באינטרנט.
• רצון להיות חלק ולתרום לקהילה - אתרים רבים מספקים לקהילת הגולשים שלהם את האפשרות לתרום תוכן שיהיה שייך לכולם, ושגולשים אחרים באינטרנט יוכלו ליהנות ממנו. הגולשים באתרים אלו - ברוח התוכן החופשי והקהילה הפתוחה, מצטרפים, משתתפים ומאדירים את כוחה של הקהילה כולה.
מיכל מורנו הנה מנהלת בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט המציעה שירותי שיווק במדיה חברתית - SMM: שיווק בפייסבוק | שיווק ביוטיוב | שיווק בטוויטר