הדו"ח המקיף ביותר בנושא אלימות , חובר והוגש לפני מספר שנים על ידי
פרופ' רמי בנבנישתי מהאוניברסיטה העברית בירושלים.הדוח מבוסס על 526 בתי ספר, 27
אלף תלמידים , 1800 מורים ו- 413 מנהלים.
מקריאתו עולה עובדה פחות ידועה – האלימות הנפוצה ביותר היא דווקא האלימות המילולית
- 96.4%
מהתלמידים דיווחו על כך, בעוד שחצי מהתלמידים דיווחו על אלימות פיסית .
ומה נעשה בבתי הספר למקרא הנתונים העגומים הללו ? בתי ספר רבים מגלים סלחנות כלפי ילדים אלימים.
בחלקם מאוזלת יד וחלקם מפאת הבושה. חוסר העקביות מבלבל את כולם. באחד ממפגשיי עם
מורים ניגשה אלי מורה וסיפרה לי שילד בכיתה סטר לה והיא התלבטה אם להתלונן נגדו
במשטרה . בהרצאותיי אני נוהג לשאול את קהל המורים איך הם היו מגיבים - ואם לדעתם
הייתה יכולה להיות סיבה מקלה לסטירה? להפתעתי, אחד מכל חמשה מורים עונה לי שיתכן
שהמורה הציתה את הילד.
והנה דוגמא שנוגעת באלימות
מילולית. לפני מספר שנים סיפר לי מורה להיסטוריה באחד מבתי הספר בירושלים שהוא פנה
בתחילת השיעור לתלמיד ושאל אותו אם הוא אוכל, הילד ענה לו "אתה דפוק ?".
גם כאן אני נוהג לשאול את המורים איך הם היו מגיבים. הניסיון מראה שלמורים מגוון
עצום של דעות, תשובות סותרות ומבלבלות שמשקפות למעשה את המציאות העגומה – חוסר
ידע, העדרה של אחידות , חסרונה של מנהיגות.
כמי שעוסק בהובלה של בתי ספר רבים בנושאי מנהיגות ואקלים בית ספרי, אני מבקש להעלות 6 נקודות למחשבה-
- לתוכניות
שעוסקות באלימות יש נטייה להתייחס
לכל תלמידי בית הספר ככלל. על כן
תוכניות אלה נוקשות עד מיותרות כלפי רוב רובם של התלמידים ולעומת זאת רכות
מידי כלפי התלמידים האלימים. - יש לאפשר
לתלמידים לשפוט ולדון בענייני חבריהם האלימים. לתלמידים יש כח והשפעה עצומה
במקרים שכאלה. - בקרב היועצים
והפסיכולוגים במערכת החינוך מקובלת האמרה – "אין ילדים רעים יש רק ילדים
שרע להם". אמירה זו עומדת לדעתי ביסוד הסובלנות וההלקאה העצמית. אינני
מסכים עם אמירה זו. יש ילדים, כמו מבוגרים, שהם רעים. ידיעת האמת הזו תהפוך
את המאבק באלימות לפחות מתפשרת. - אני מסתובב בבתי
ספר רבים ומגלה שהמאמץ שמושקע בטיפול בבעיות אלימות, משמעת, וונדאליזם הוא פי
כמה וכמה ממה שמושקע באופן מערכתי בקידום ערכים ותרבות. לו היו הופכים את
היוצרות, האלימות הייתה נכבשת והחברה הישראלית הייתה מרוויחה בוגרים מחונכים
וספוגי תרבות. - מנהיגות
תלמידים, מנהיגות מורים, מנהיגות הורים ומעל לכל – מנהיגות מנהלים. מנהיגות
היא המפתח לקידום, להשפעה וליצירת שינוי חיובי מכל סוג. - מעל לכל – בעידן
הפוסט מודרני, מערכת החינוך אינה מספקת מענה לחלק חשוב של הצרכים הרגשיים של התלמיד ואך מענה
קלוש בלבד לקשיי החיים ומורכבותם. טרם נעניש אנו ונפגע בתלמידים, כדאי שנכיר
באמת - עבור תלמידים רבים,אולי אף עבור הרוב המכריע, המערכת אינה מתאימה,
מאמללת, אינה מכינה לחיים באמת. מערכת החינוך מקרינה לתלמידים מקסם שווא,
הבטחות במעטה משוריין של חינוך חובה,
אך למעשה מנציחה את הפער והתסכול. בואו נהיה
כולנו צנועים יותר. יום אחד, ההיסטוריה עוד תגלה לנו כמה עוול עשינו
לילדים בתקופה זו. יגיע הרגע שעוד נרכין את הראש בפניהם.
הכותב הינו מנהל המכון למנהיגות הומנית
ממקימי בית הספר למנהיגות של
צה"ל
מרצים
, הרצאות, סדנאות, יעוץ ארגוני, מנהיגות
אייל זמיר -מנהל המכון למנהיגות הומנית .ממקימי בית הספר למנהיגות של צה"ל .מרצה לארגונים עסקיים וציבוריים בארץ ובחו"ל (מנהיגות, מרצים, הרצאות, סדנאות, יחסי ציבור)