מבנה אולפן הקלטות המקצועי יאיר פרץ חלק ב'
כהמשך למאמר :
המאמר הקודם סוכם בכך שתהליך ההקלטה קודם בכך שפיתחו את המיקסר(קונסולה)
שאפשרה הקצאת מספר מיקרופונים לתהליך ההקלטה,כך שכל פריט אשר מוקלט הוקצה
עבורו מיקרופון כך שכל סה"כ המיקרופונים סוכמו במיקסר ומשם הועברו אל מערכת ההקלטה.
כמו כן מערכת ההקלטה הראשונה הנפוצה הייתה מערכת מכנית של סרט מגנטי נע שעל גביו
הוקלטו החומרים.
כיום החומרים מוקלטים של גבי הארד דיסקים לאחר שעברו המרה כלומר מערכות ההקלטה
הינם דיגיטאליות. ועד כאן לסיכום המאמר הראשון כהכנה למאמר השני.
כיום אולפן הקלטות בסיסי בנוי משני חדרים נפרדים ובעלי שימושים ומאפיינים ספציפיים לכל אחד.
חדר אחד הוא חדר השליטה control room והחדר השני הינו חדר ההקלטה record room.
ייעוד ה control room :כשמו כן הוא זהו חדר השליטה באולפן וזהו החדר שבו נמצא טכנאי ההקלטה
זהו חדר שבו נמצא כל ציוד הקצה של האולפן כלומר המיקסר , מערכת ההקלטה והעריכה,מערכת
השמע של האולפן (מוניטורים) ומערך ציוד העיבוד.
חדר זה מבודד אקוסטית באופן קפדני ביותר ליצירת חדר " יבש" כלומר חדר שאין בו הידהוד
שישפיע על צורת השמע דרך המוניטורים את החומר המוקלט. חדר זה צריך להיות מאוזן באופן התנהגות
גלי הקול בו, כלומר שלא יהיו הגברים של תדרים מסויימים בחלל החדר.
ייעוד ה record room :זהו החדר שבו מבצועת ההקלטה בפועל זה חדר שבו מוצבים המיקרופנים וכלי
הנגינה שאותם מקליטים.
חדר זה זוכה לטיפול אקוסטי חצי יבש כלומר ישנו מעט הידהוד ,החדר חייב להיות בעל תקרה אקוסטית
שטיח וכן צפוי אקוסטי לקירות החדר.
שני החדרים מקושרים בניהם בחלון זכוכית כפולה ומסגרת מבודדת שתאפשר קשר עין בין החדרים
ולא תאפשר זליגת רעש מחדר אל חדר.
ישנם אולפנים מיקצועיים שבהם ישנו חדר שליטה אחד ומסביבו ישנם מספר חדרי הקלטה עם קשר
עין בניהם ובין חדר השליטה.
לכל חדר ישנו מאפיין אקוסטי שונה ומותאם למאפייני הקלטה ספיציפיים.
אולפני הקלטה שכאלה מאפשרים הקלטה של הרכבים גדולים בו זמנית לתוצאות אופטימליות
אולפנים שכאלה בנייתם יקרה מאוד ולכן אינם נפוצים אך כמובן שהם קיימים גם בארצנו הקטנה.
יאיר פרץ - הפקות מוסיקאליות אולפן הקלטות מיקצועי לכל הפקה
WWW.YAIRMUSIC.CO.IL