בשנים האחרונות חל שינוי גדול בתחומי צריכת מוצרי האופנה. הביקוש וההיצע התרחבו בצורה משמעותית עבור אופנת עילית במחירים נמוכים. ( High Fashion at Low Cost ), הצרכן, כפי שזה נראה, ממיר דרישות איכות מסורתיות למען אפשרות הבחירה של קניה זולה יותר ובתדירות רבה יותר. הסתגלות מהירה לשינויים המהירים בדרישות השוק הביאו לצמיחה של חברות אופנה גלובליות (ZARA, Castro, FOX, H&O, H&M, Costa-Buda ואחרות ) המתבססות על שרשרת האספקה מתקדמת של לוגיסטיקת-אופנה (LogisFashion ), לעומת דעיכתן של חברות אופנה ותיקות שיצאו ממעגל העסקים המובילים.
מנהלים רבים של חברות אופנה, שמים בימים אלו דגש רב על מערך מושלם ומהיר של שרשרת האספקה הגלובלית, End to End, מהירות הלוגיסטיקה הינה הפרמטר המרכזי להופעה נכונה בשווקים ולרווחיות החברה.
הטרנדים העיקריים המשפעים על תחום שרשרת האספקה של ה LogisFashion הינם :
4 עונות אופנה בשנה ( להבדיל מ 2 עונות בעבר ).
3 דגמים בכל עונה.
מוצרים חדשים רבים בכל דגם.
יותר מ 1000 מוצרים בכל עונה.
מוצרים עם מאפיינים רבים כגון : צבע, מידה וכד', המנוהלים באמצעות אותם מק"טים.
ריבוי אביזרי אופנה הנלווים למוצר הנמכר.
פריטים הנמכרים בסטים ובאופן בדיד בעת ובעונה אחת.
כללים רבים לקבלה ואשור קליטת סחורות .
ספקים השולחים סחורות ללא תיעוד ואינפורמציה מספקת.
דרישות הכנת הזמנות על פי עקרון ראשון מוזמן - ראשון מסופק, לעומת דרישות ליקוט הזמנות המתבסס על תוכנית ולו"ז של ההפצה.
הכנת הזמנות והפצתן לרמת כל חנות ברשת ואף לרמת המחלקה בחנות ( POS ) .
הכנה וליקוט של הזמנות והפצתן באותו יום או במהלך 24 שעות.
עיסוק אינטנסיבי באחסון והפצה של מוצרי קידום מכירות, תמונות, קטלוגים, דוגמאות, אמצעי תצוגה ועוד.
טיפול רב במוצרי off-season .
מוצרים המאוחסנים בשיטות רבות כגון : משטחים, אריזות קרטון, מוצרים בתליה .
תנאי שוק משתנים .
מהירות - מהירות - מהירות , אחרת נעלמים מהשוק (High Speed Logistic ).
Best-Practices in LogisFashion
הלוגיסטיקה נערכת לתת את התשובות המתאימות לסקטור האופנה בעל הדרישות הייחודיות באמצעות IT לוגיסטי נרחב המשלב ידע, ארגון ושיטות עבודה ביחד עם מאגר התנסויות מיטבי:
PLANNIG:
תוכנה המאפשרת להשיג את רמת שרות הלקוחות הרצויה, תוך כדי צמצום ושליטה מלאה על רמות ועלויות המלאי, התוכנה מפעילה כלים לחיזוי הביקוש ותכנון רענון המלאי לאורך כל הצמתים של שרשרת האספקה ממרכזי הייצור דרך מרכזי ההפצה ועד נקודות המכירה ( POS ) .
WMS :
תוכנה המאפשרת ניהול הזמנות הרכש, צפי הקבלה ( ASN ) , פעולות ה INBOUND , PUTAWAY , OUTBOUND ,PICKING וטיפול בהחזרות RETURNS .
תוכנת WMS שנועדה לתת מענה ייחודי לסקטור ה LogisFashion, צריכה לכלול בנוסף את המודולים החשובים הבאים :
v ניהול מאפייני המוצרים עפ"י קבוצות מוצר ( שיטה המאפשרת לייחס מאפיינים לוגיסטיים זהים ואלגוריתם מגוונים של ביצוע לקבוצה שלמה של מוצרים ללא צורך להיכנס ל Master-Data של כל פריט ולעדכנו בנפרד )
v ניהול נרחב של מאפייני פריט, ע"מ לנהל בצורה מיטבית את נתוני הצבע/מידה של כל מוצר ברמה בסיסית קבועה או ברמה דינאמית.
v ניהול דינמי של שורות ההזמנה לליקוט ע"מ לאפשר ליקוט מלא או חלקי של כל מוצר בהתאם למאפייניו ולמלאי המוצר.
v ניהול קונסולידציה של פריטים בעת הקבלה, בהתאם למוצר מוביל/ראשי ואחסונם ( PUTAWAY ), תוך כדי ניהול המיקומים בהתאם.
v ניהול מורחב של Cross Docking לניהול הקבלה של מוצרים שלגביהם לא בוצע הליקוט עקב חוסר מלאי ( ניהול Back Orders ) .
v ניהול הקליטה, מיון, בקרה , סטטוס מוצרים, חסימת עד אישורם למכירה, לגבי פריטים שהוחזרו ( Returns ) וכן אחסונם מחדש. מודל זה חשוב מאד בעיקר בגלל ריבוי העונתיות ( Seasons ) וההחזרות הנובעות מכך.
v ניהול מספר רב של הזמנות לקוח לליקוט ולאריזה עבור כל משלוח.
כפי שזה נראה לעיל, נדרשת הבנה והתמחות לוגיסטית רחבה ע"מ לפעול בענף ה LogisFashion. התמחות זו מהווה את הבסיס להתפתחותם של ספקי שירותים לוגיסטיים - LSP, המספקים שירותים לוגיסטיים גלובליים לחברות האופנה תוך הפעלת מרכזים לוגיסטיים, מערכות הובלה ושינוע ומאגר התנסויות מיטבי ? Best Practices ייעודי לענף האופנה.