סדנא לניהול קונפליקטים
רקע לבניית הסדנא:
האם צוות אנשים יכול לעבוד שעות רבות ועמוסות ועדיין לקבל החלטות נבונות לעסק גם במצב של קונפליקט - אפשרי - מסתבר שכן !!
סדנא זו תעזור לך המנהל לאפשר לעובד לפתור קונפליקטים בצורה איכותית לשביעות רצון כל הצדדים.
מטרות :
העובד יכיר את הסגנונות לניהול הקונפליקט, ואת השלבים בהתמודדות עמו.
בנוסף, העובד יתרגל את השלבים בהתמודדות עם קונפליקטים, על- פי הסגנון התואם ביותר למצב.
קהל יעד:
הסדנא מיועדת לצוות של 10- 15 אנשים .
מבנה הסדנא:
נושא
חלק א' - פתיחה : תיאום ציפיות ורישום קונפליקט אישי 20 דקות
חלק ב'? הצגה ותרגול - סגנונות להתמודדות עם קונפליקט 40 דקות
הפסקה 10 דקות
חלק ג' - דיון והצגת תהליך קבלת החלטות 45 דקות
חלק ד' - פתרון קונפליקטים אישיים בעזרת תהליך ההתמודדות 20 דקות
חלק ה'? סיכום: בדיקה האם הסדנא עמדה בציפיות 15 דקות
משך הסדנא: שעתיים וחצי
עזרים נלווים:
10 מעטפות
10 דפי כתיבה
כלי- כתיבה ו טושים מחיקים לרישום על לוח
5 בריסטולים ועליהם הכותרת של הקבוצה
חלק א' - סבב היכרות ורישום קונפליקטים אישיים בעבודה
כל עובד יציג את עצמו ויגדיר במשפט תמציתי את הציפיות שלו מהסדנא
כל עובד יקבל מכתב ובו דף לבן חלק, ונבקש מהעובדים שירשמו בתוך המכתב קונפליקט שהם מתמודדים איתו בחייהם האישיים או החברתיים אותו הם היו מעונינים לפתור ( ניתן אנונימי)
נאסוף את המכתבים מהמשתתפים
נציג מדוע בחרנו דווקא בנושא זה ומהם התועלות שיצמחו לצוות מניהול איכותי של קונפליקטים.
נציג את מטרות הסדנה
נבקש את שיתוף הפעולה שלהם לשם הצלחת הסדנה.
חלק ב' - הצגת ותרגול סגנונות מרכזיים להתמודדות עם קונפליקט
נחלק את הקבוצה ל- 5 (2- 3 אנשים בקבוצה)
נחלק לכל קבוצה סגנון אחד לניהול קונפליקט, וננחה אותם לבחור חיה שמתאימה לאותו סגנון, ולהציג/ לספר/ לתאר את אותה חיה מתמודדת עם קונפליקט.
לדוגמא : הקבוצה הותרנית יכולה לבחור שפן שמתמודד בארוחה משפחתית עם זה שכולם עצלנים, ורק הוא כשפן ראש המשפחה נאלץ להביא גזרים הביתה ללא כל עזרה מהמשפחה..
כל קבוצה תציג את החלק שלה, ושאר המשתתפים בחדר יצטרכו לנחש מהו הסגנון הדומיננטי לפתרון קונפליקטים במשפחת החיות שהוצגה.
נרשום בכותרת את כל חמשת הסגנונות על לוח.
לאחר הצגתם של כל חמשת הקבוצות נבצע דיון.
חלג ג'- דיון:
איזה סגנון השיג תוצאה הכי טובה ?
איזה סגנון לפתרון הכי נפוץ היום בעבודת הצוות שלנו ?
למה אנחנו כיום בוחרים לפתור בעיות דווקא בסגנון זה ?
איך נוכל להגיע לפתרון של שיתוף פעולה ?
מהם לדעתכם השלבים בתהליך פתרון בעיות נכון?
- בשלב זה יש להציג את תהליך קבלת ההחלטות באופן כללי כפי שהוא מופיע בנספחים.
חלק ד' - פתרון קונפליקטים אישיים (מחלק א') ב"פורום מקבלי ההחלטות"
נפתח 2 מעטפות שהמשתתפים כתבו בהם קונפליקטים עם תחילת הסדנא, וננסה להתאים להם 2 דברים:
1. את הסגנון הכי נכון שיש להתמודד אתו בניהול הקונפליקט
2. ליישם את הפתרון לקונפליקט בעזרת התהליך שיש לנו (ניתן לפרוס את הבריסטולים עם שלבי התהליך על הרצפה / לוח כך שכולם יראו.
חלק ה'- סיכום
נשאל את המשתתפים מהו הדבר העיקרי שהם יקחו מהסדנא ויוכלו ליישמו כבר מחר בעבודה היומיומית שלהם.
יש לסכם את הסדנא בכמה מילים ולחזור ולחזר בעיקר את הדברים החיוביים שהעובדים אמרו שהם יישמו אתם בעבודה היומיומית.
רק במידה ונשאר זמן: נוכל להקרין את הסרט של ארץ נהדרת המתאר את מתן השירות של החברות הסלולריות כ"קינוח" לפתרון קונפליקטים לקוי אך משעשע ....
בהצלחה בנהול הקופליקטים !!
נספחים -
סגנונות התמודדות עם קונפליקט:
קיימים 5 סגנונות מרכזיים להתמודדות עם קונפליקט.
הסגנונות מוגדרים על מידת החשיבות הניתנת לשני צירים:
1. ציר השגת המטרות
2. ציר יחסי אנוש
מה מאפיין כל סגנון?
לכל אחד מן הסגנונות יש יתרונות וחסרונות. במצבים שונים כדאי לאמץ סגנונות שונים.
גם אם לכל אדם נטייה לסגנון מסוים ניתן בהחלט ללמוד להתאים את ההתנהגות למצב.
להלן תיאור כל סגנון וטיפוס מתי כדאי להשתמש בו:
משתף פעולה
משתדל להעלות נושאים ובעיות בגלוי על השולחן, תוך דיון ישיר בבעיה.
מציג את עמדותיו, שואל לעמדת הצד השני ומשתדל ללבן ולהבהיר הבדלים שבינו לבין האחרים. מנסה לשתף את הצד השני בכל צדדי הבעיה, כדי שיוכלו להגיע יחד לפתרון. לעיתים מתייעץ עם אחר במציאת הדרך לפתרון.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? כאשר לשני הצדדים צריכים חשובים שלא ניתן להתפשר עליהן.
? כאשר המטרה היא ללמוד ולהבין את השקפת הזולת.
? כאשר רוצים לתת מקום לדעות שונות ונקודות מבט שונות
? כאשר רוצים להשיג מחויבות הודות לשיתוף הצד השני בהחלטה.
? כאשר רוצים ללבן רגשות קשים שמפריעים ליחסים בין-אישיים.
תחרותי
נוטה לדבוק בתקיפות בעמדותיו ולעשות הכל כדי לזכות בניצחון. לוחץ כדי שעמדותיו תתקבלנה, ומתאמץ להוכיח את ההגיון והיתרונות שבעמדותיו.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? נחוצה פעולה מהירה והחלטית, מקרי חירום.
? מדובר בנושאים חשובים בהם יש לנקוט החלטה בלתי פופולרית כמו למשל אכיפת משמעת, קיצוץ בתקציב, אכיפת נהלים מסוימים וכו'.
? מדובר בנושאים חיוניים לחברה, כאשר אתה יודע שהצדק אתך.
? נדרשת הגנה מפני אנשים המנצלים לרעה התנהגות בלתי תחרותית.
מתפשר
מנסה למצוא נוסחת פשרה ולהציע פתרון ביניים המתאים במידה מסוימות לרצונותיו ולרצונות הצד השני, תוך ויתור מסוים - הדדי.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? המטרות אינן שוות את המאמץ והאנרגיה הרבה המושקעת בהתנהגות תקיפה יותר.
? לשני יריבים בעלי כוח שווה, יש מחויבות רבה למטרות מנוגדות.
? מעונינים להשיג הסדר זמני לבעיה מורכבת.
? מעונינים להגיע לפתרונות תועלתיים - כאשר יש לחץ של זמן.
? כאשר לא מצליחים להגיע לפתרון ע"י שיתוף פעולה או תחרותיות.
וותרן
נוטה לוותר על רצונותיו לטובת הצד השני. מנסה להדגיש נושאים בהם יש תמימות דעים ולא נושאים בהם יש חילוקי דעות, וזאת כדי לשמור על יחסים תקינים. משתדל לא לפגוע ברגשות הצד השני ואף לפייסו. מוכן לוותר על עמדותיו כדי לגרום הנאה לצד השני. משתדל ללכת לקראת הצד השני.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? אתה נוכח בטעותך ומעוניין לאפשר הצגתה של עמדה טובה יותר, ללמוד מאחרים, להראות שאתה הגיוני.
? הנושא חשוב לזולת הרבה יותר מאשר לך - לספק את צרכי האחר, כמחווה של רצון טוב, לעזור בשמירת יחסי שיתוף פעולה.
? לצבור "אשראי" עבור נושאים שיעלו בעתיד אשר הם חשובים לך באמת.
? תחרות נמשכת רק תזיק לך ממילא מנוצח או מפסיד.
? יש חשיבות מיוחדת לשמירת ההרמוניה ולמניעת מריבות.
? לעזור לעובדיך או חבריך להתפתח על ידי התנסות בתהליך של לימוד משגיאות.
הימנעות
משתדל להימנע מיצירת מתחים מיותרים ומלגרום לעצמו אי נעימות. לעיתים דוחה את
הטיפול בבעיות או אף מניח לאחרים את הסמכות והאחריות לפתרון הבעיה. לעיתים נמנע מלנקוט עמדה כדי למנוע חיכוכים. מתוך תחושה שלא כדאי להיות מוטרד עקב חילוקי דעות.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? הנושא פעוט ערך או כאשר יש נושאים חשובים יותר שלוחצים.
? אין סיכוי לספק את רצונותיך. למשל כאשר אתה חסר ידע בתחום או מול משהו קשה מאוד לשינוי כמו מדיניות ממשלתית, מבנה אישיות וכו'.
? הנזק הפוטנציאלי בעימות רב מהתועלת שבפתרון קונפליקט.
? לאפשר לאנשים לצנן את הרוחות, להוריד את המתח ולחזור לשלווה.
? איסוף המידע חשוב יותר מהחלטה מיידית.
? אחרים יכולים לפתור את הקונפליקט הזה באפקטיביות רבה יותר.
? הבעיה היא רק כיסוי או סימפטום לבעיה אחרת בסיסית יותר.
שלבים בהתמודדות עם קונפליקט:
שלב 1: רגשות
כדי ליצור פניות דבר ראשון התייחס לרגשות של הפרטנר שלך לקונפליקט.
זהירות, אם "תזייף" בשלב הזה הסיכוי לפתור את הקונפליקט יקטן
שלב 2:עובדות
כדי לראות תמונה הקרובה ככל האפשר למציאות התכונן לשמוע ולהקשיב. בקש לשמוע מה באמת קרה
שלב 3:פתרון
המנע מלהתגונן או להגיב, נסה לשמור על "ראש פתוח", ושאל אם הפרטנר שלך אם הוא חשב על פתרון
שלב 4: גבולות
התייחס להיבטים החיוביים של הפתרון.
בהמשך נסה להגדיר בבירור מה עדיין אינו מקובל עלייך.
יש לפתור זאת יחדיו. איך? גש לשלב הבא...
שלב 5:
הגעת עד לכאן, יפה!! כל שעלייך לעשות הוא ליצור מחויבות הדדית לפתרון להראות שחשוב לך מאוד להגיע לפתרון ולנסות על- ידי זה לייצר מחוייבות גם אצל הפרטנר שלך.
בהצלחה!!
בהצלחה בהנחיית הסדנא, חברת מפתחות.
רקע לבניית הסדנא:
האם צוות אנשים יכול לעבוד שעות רבות ועמוסות ועדיין לקבל החלטות נבונות לעסק גם במצב של קונפליקט - אפשרי - מסתבר שכן !!
סדנא זו תעזור לך המנהל לאפשר לעובד לפתור קונפליקטים בצורה איכותית לשביעות רצון כל הצדדים.
מטרות :
העובד יכיר את הסגנונות לניהול הקונפליקט, ואת השלבים בהתמודדות עמו.
בנוסף, העובד יתרגל את השלבים בהתמודדות עם קונפליקטים, על- פי הסגנון התואם ביותר למצב.
קהל יעד:
הסדנא מיועדת לצוות של 10- 15 אנשים .
מבנה הסדנא:
נושא
חלק א' - פתיחה : תיאום ציפיות ורישום קונפליקט אישי 20 דקות
חלק ב'? הצגה ותרגול - סגנונות להתמודדות עם קונפליקט 40 דקות
הפסקה 10 דקות
חלק ג' - דיון והצגת תהליך קבלת החלטות 45 דקות
חלק ד' - פתרון קונפליקטים אישיים בעזרת תהליך ההתמודדות 20 דקות
חלק ה'? סיכום: בדיקה האם הסדנא עמדה בציפיות 15 דקות
משך הסדנא: שעתיים וחצי
עזרים נלווים:
10 מעטפות
10 דפי כתיבה
כלי- כתיבה ו טושים מחיקים לרישום על לוח
5 בריסטולים ועליהם הכותרת של הקבוצה
חלק א' - סבב היכרות ורישום קונפליקטים אישיים בעבודה
כל עובד יציג את עצמו ויגדיר במשפט תמציתי את הציפיות שלו מהסדנא
כל עובד יקבל מכתב ובו דף לבן חלק, ונבקש מהעובדים שירשמו בתוך המכתב קונפליקט שהם מתמודדים איתו בחייהם האישיים או החברתיים אותו הם היו מעונינים לפתור ( ניתן אנונימי)
נאסוף את המכתבים מהמשתתפים
נציג מדוע בחרנו דווקא בנושא זה ומהם התועלות שיצמחו לצוות מניהול איכותי של קונפליקטים.
נציג את מטרות הסדנה
נבקש את שיתוף הפעולה שלהם לשם הצלחת הסדנה.
חלק ב' - הצגת ותרגול סגנונות מרכזיים להתמודדות עם קונפליקט
נחלק את הקבוצה ל- 5 (2- 3 אנשים בקבוצה)
נחלק לכל קבוצה סגנון אחד לניהול קונפליקט, וננחה אותם לבחור חיה שמתאימה לאותו סגנון, ולהציג/ לספר/ לתאר את אותה חיה מתמודדת עם קונפליקט.
לדוגמא : הקבוצה הותרנית יכולה לבחור שפן שמתמודד בארוחה משפחתית עם זה שכולם עצלנים, ורק הוא כשפן ראש המשפחה נאלץ להביא גזרים הביתה ללא כל עזרה מהמשפחה..
כל קבוצה תציג את החלק שלה, ושאר המשתתפים בחדר יצטרכו לנחש מהו הסגנון הדומיננטי לפתרון קונפליקטים במשפחת החיות שהוצגה.
נרשום בכותרת את כל חמשת הסגנונות על לוח.
לאחר הצגתם של כל חמשת הקבוצות נבצע דיון.
חלג ג'- דיון:
איזה סגנון השיג תוצאה הכי טובה ?
איזה סגנון לפתרון הכי נפוץ היום בעבודת הצוות שלנו ?
למה אנחנו כיום בוחרים לפתור בעיות דווקא בסגנון זה ?
איך נוכל להגיע לפתרון של שיתוף פעולה ?
מהם לדעתכם השלבים בתהליך פתרון בעיות נכון?
- בשלב זה יש להציג את תהליך קבלת ההחלטות באופן כללי כפי שהוא מופיע בנספחים.
חלק ד' - פתרון קונפליקטים אישיים (מחלק א') ב"פורום מקבלי ההחלטות"
נפתח 2 מעטפות שהמשתתפים כתבו בהם קונפליקטים עם תחילת הסדנא, וננסה להתאים להם 2 דברים:
1. את הסגנון הכי נכון שיש להתמודד אתו בניהול הקונפליקט
2. ליישם את הפתרון לקונפליקט בעזרת התהליך שיש לנו (ניתן לפרוס את הבריסטולים עם שלבי התהליך על הרצפה / לוח כך שכולם יראו.
חלק ה'- סיכום
נשאל את המשתתפים מהו הדבר העיקרי שהם יקחו מהסדנא ויוכלו ליישמו כבר מחר בעבודה היומיומית שלהם.
יש לסכם את הסדנא בכמה מילים ולחזור ולחזר בעיקר את הדברים החיוביים שהעובדים אמרו שהם יישמו אתם בעבודה היומיומית.
רק במידה ונשאר זמן: נוכל להקרין את הסרט של ארץ נהדרת המתאר את מתן השירות של החברות הסלולריות כ"קינוח" לפתרון קונפליקטים לקוי אך משעשע ....
בהצלחה בנהול הקופליקטים !!
נספחים -
סגנונות התמודדות עם קונפליקט:
קיימים 5 סגנונות מרכזיים להתמודדות עם קונפליקט.
הסגנונות מוגדרים על מידת החשיבות הניתנת לשני צירים:
1. ציר השגת המטרות
2. ציר יחסי אנוש
מה מאפיין כל סגנון?
לכל אחד מן הסגנונות יש יתרונות וחסרונות. במצבים שונים כדאי לאמץ סגנונות שונים.
גם אם לכל אדם נטייה לסגנון מסוים ניתן בהחלט ללמוד להתאים את ההתנהגות למצב.
להלן תיאור כל סגנון וטיפוס מתי כדאי להשתמש בו:
משתף פעולה
משתדל להעלות נושאים ובעיות בגלוי על השולחן, תוך דיון ישיר בבעיה.
מציג את עמדותיו, שואל לעמדת הצד השני ומשתדל ללבן ולהבהיר הבדלים שבינו לבין האחרים. מנסה לשתף את הצד השני בכל צדדי הבעיה, כדי שיוכלו להגיע יחד לפתרון. לעיתים מתייעץ עם אחר במציאת הדרך לפתרון.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? כאשר לשני הצדדים צריכים חשובים שלא ניתן להתפשר עליהן.
? כאשר המטרה היא ללמוד ולהבין את השקפת הזולת.
? כאשר רוצים לתת מקום לדעות שונות ונקודות מבט שונות
? כאשר רוצים להשיג מחויבות הודות לשיתוף הצד השני בהחלטה.
? כאשר רוצים ללבן רגשות קשים שמפריעים ליחסים בין-אישיים.
תחרותי
נוטה לדבוק בתקיפות בעמדותיו ולעשות הכל כדי לזכות בניצחון. לוחץ כדי שעמדותיו תתקבלנה, ומתאמץ להוכיח את ההגיון והיתרונות שבעמדותיו.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? נחוצה פעולה מהירה והחלטית, מקרי חירום.
? מדובר בנושאים חשובים בהם יש לנקוט החלטה בלתי פופולרית כמו למשל אכיפת משמעת, קיצוץ בתקציב, אכיפת נהלים מסוימים וכו'.
? מדובר בנושאים חיוניים לחברה, כאשר אתה יודע שהצדק אתך.
? נדרשת הגנה מפני אנשים המנצלים לרעה התנהגות בלתי תחרותית.
מתפשר
מנסה למצוא נוסחת פשרה ולהציע פתרון ביניים המתאים במידה מסוימות לרצונותיו ולרצונות הצד השני, תוך ויתור מסוים - הדדי.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? המטרות אינן שוות את המאמץ והאנרגיה הרבה המושקעת בהתנהגות תקיפה יותר.
? לשני יריבים בעלי כוח שווה, יש מחויבות רבה למטרות מנוגדות.
? מעונינים להשיג הסדר זמני לבעיה מורכבת.
? מעונינים להגיע לפתרונות תועלתיים - כאשר יש לחץ של זמן.
? כאשר לא מצליחים להגיע לפתרון ע"י שיתוף פעולה או תחרותיות.
וותרן
נוטה לוותר על רצונותיו לטובת הצד השני. מנסה להדגיש נושאים בהם יש תמימות דעים ולא נושאים בהם יש חילוקי דעות, וזאת כדי לשמור על יחסים תקינים. משתדל לא לפגוע ברגשות הצד השני ואף לפייסו. מוכן לוותר על עמדותיו כדי לגרום הנאה לצד השני. משתדל ללכת לקראת הצד השני.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? אתה נוכח בטעותך ומעוניין לאפשר הצגתה של עמדה טובה יותר, ללמוד מאחרים, להראות שאתה הגיוני.
? הנושא חשוב לזולת הרבה יותר מאשר לך - לספק את צרכי האחר, כמחווה של רצון טוב, לעזור בשמירת יחסי שיתוף פעולה.
? לצבור "אשראי" עבור נושאים שיעלו בעתיד אשר הם חשובים לך באמת.
? תחרות נמשכת רק תזיק לך ממילא מנוצח או מפסיד.
? יש חשיבות מיוחדת לשמירת ההרמוניה ולמניעת מריבות.
? לעזור לעובדיך או חבריך להתפתח על ידי התנסות בתהליך של לימוד משגיאות.
הימנעות
משתדל להימנע מיצירת מתחים מיותרים ומלגרום לעצמו אי נעימות. לעיתים דוחה את
הטיפול בבעיות או אף מניח לאחרים את הסמכות והאחריות לפתרון הבעיה. לעיתים נמנע מלנקוט עמדה כדי למנוע חיכוכים. מתוך תחושה שלא כדאי להיות מוטרד עקב חילוקי דעות.
מתי כדאי להשתמש בסגנון זה?
? הנושא פעוט ערך או כאשר יש נושאים חשובים יותר שלוחצים.
? אין סיכוי לספק את רצונותיך. למשל כאשר אתה חסר ידע בתחום או מול משהו קשה מאוד לשינוי כמו מדיניות ממשלתית, מבנה אישיות וכו'.
? הנזק הפוטנציאלי בעימות רב מהתועלת שבפתרון קונפליקט.
? לאפשר לאנשים לצנן את הרוחות, להוריד את המתח ולחזור לשלווה.
? איסוף המידע חשוב יותר מהחלטה מיידית.
? אחרים יכולים לפתור את הקונפליקט הזה באפקטיביות רבה יותר.
? הבעיה היא רק כיסוי או סימפטום לבעיה אחרת בסיסית יותר.
שלבים בהתמודדות עם קונפליקט:
שלב 1: רגשות
כדי ליצור פניות דבר ראשון התייחס לרגשות של הפרטנר שלך לקונפליקט.
זהירות, אם "תזייף" בשלב הזה הסיכוי לפתור את הקונפליקט יקטן
שלב 2:עובדות
כדי לראות תמונה הקרובה ככל האפשר למציאות התכונן לשמוע ולהקשיב. בקש לשמוע מה באמת קרה
שלב 3:פתרון
המנע מלהתגונן או להגיב, נסה לשמור על "ראש פתוח", ושאל אם הפרטנר שלך אם הוא חשב על פתרון
שלב 4: גבולות
התייחס להיבטים החיוביים של הפתרון.
בהמשך נסה להגדיר בבירור מה עדיין אינו מקובל עלייך.
יש לפתור זאת יחדיו. איך? גש לשלב הבא...
שלב 5:
הגעת עד לכאן, יפה!! כל שעלייך לעשות הוא ליצור מחויבות הדדית לפתרון להראות שחשוב לך מאוד להגיע לפתרון ולנסות על- ידי זה לייצר מחוייבות גם אצל הפרטנר שלך.
בהצלחה!!
בהצלחה בהנחיית הסדנא, חברת מפתחות.
מרב מרדכי - חברת מפתחות
WWW.maftechot.co.il
WWW.maftechot.co.il