המסר העיקרי הוא - מערכות המחשוב הקיימות "מציפות" כיום את ההנהלות ביותר ויותר מידע. כיצד מסננים וממקדים חומר זה עבור מקבלי ההחלטות, כך שיוכלו לקבל החלטות אופטימליות, ולהגיב לשינויים בזמן-אמת? את התשובה לכך, מספקות מערכות BAM או Business Activity Monitoring, שזמינות ממרבית חברות התוכנה הגדולות והן נחשבות לפתרון זול וקל ליישום מ-BI, המציע יחס עלות-תועלת כדאי במיוחד.
בשנים האחרונות, נראה מאמץ גדול לפתח פתרונות מחשוב, שיסייעו לניהול העסקי של הארגון. ספקים, אנליסטים ומנמ"רים נרתמים לכך במלוא המרץ, כשאחד האידיאלים אליו שואפים הכל, הוא חזון הייעול העסקי המכסימאלי. גרטנר הגדירה מונח שהפך מקובל מאוד - "ארגון בזמן אמת", כאשר בדרך למימוש ה-Real Time Enterprise (אוZero-Latency Enterprise), החלו מתגבשים תחומי משנה של פתרונות. אחד הבולטים שבהם הוא ה-BAM או Business Activity Monitoring.
מערכת BAM מנטרת בזמן-אמת, פעילויות משתמשים ותהליכים עסקיים, ומפיקה דו"חות מצב, ניתוחים שונים (כמו תיאור צווארי בקבוק) והתראות בזמן-אמת על חריגות (מצבים שחשוב לך להגיב עליהם עסקית, כולל מצבי חירום שונים. בין מצבי החירום, גם חשד למעילות/ הונאות).
אופני ההתראה האפשריים רבים ומגוונים (SMS, אימייל, פקס, ..), כולל תמיכה בפלט ב-XML או EDI. המערכות עצמן משתמשות בנתונים ממערכות ארגוניות קיימות, אך אינן מפריעות לפעילות המערכות המנוטרות או מתערבות בה.
שלא כפתרונות BI ו-BPM (Business Process Management), פתרונות BAM מתמקדים בפעילות בזמן-אמת. יישומם בארגון יקדם את מהירות ואיכות קבלת ההחלטות, יסייע בהעמקת ההבנה העסקית של הארגון מצד ההנהלה, יסייע למיצוי ההשקעה במחשוב מחד, ובמיצוי זמנו של המנהל בצורה משופרת, מאידך.
יתרונות ויעדים
אלה היתרונות העיקריים להם תוכל לצפות, מיישום גישת ה-BAM בארגון: קידום יישום תפיסת הארגון בזמן-אמת, קידום ההבנה העסקית, מיקוד המנהל והתאמה לתקנות. BAM מתבטא טוב במיוחד בתחומים מרכזיים אלה: עבודה מול לקוחות, לוגיסטיקה וייצור.
התחום עדיין מתגבש ומתפתח, והוא עצמו מהווה חלק מתחום רחב יותר, שגם התיאוריה שמאחוריו (מושגים כארגון בזמן-אמת) וגם אמצעי יישומו (כ-BPM ו-BI) עדיין מתגבשים. למרות זאת, תמצא בשוק כבר עכשיו כלי BAM יעילים רבים, ממרבית החברות הגדולות והמוכרות, אשר יסייעו לך לרתום את המחשוב בארגון, לטובת מטרותיו העסקיות.
מבנה מערכת BAM:
תשתית - כלי ה-Business Activity Monitoring נוטים להתבסס על מערכות מידע הקיימות בארגון, ובמסגרת אופן יישומו הבסיסי, לא תידרש הקמת מאגר-נתונים מיוחד משלו. הליבה היא תוכנת BAM, המנטרת פעילויות עסקיות על פי מידע ממערכות ארגוניות שונות
החסמים העיקריים ליישום BAM, הם היצע מגוון ומבלבל במידה מסוימת של מוצרים, חוסר "מיקוד" של התחום (עקב חפיפה מסוימת לפתרונות BI ו-BPM) וחוסר בסטנדרטים. מאיצים התומכים בהטמעת המערכת הם חשיבות ההתייעלות העסקית בשוק תחרותי, חשיבות מיצוי התועלת העסקית של מערכות מחשוב קיימות, קלות הטמעה, מחיר זול ויחס עלות תועלת גבוהה.
פתרונות בולטים
אלו כמה ספקים בולטים ומעניינים בתחום זה: אוראקל עם Oracle Activity Based Management, מיקרוסופט (Microsoft) עם BizTalk Server, CORDY, IBM (י.ב.מ) שמציעה BAM כחלק מפתרון ניהול התהליכים העסקיים WebSphere, OSIsoft, SAP NetWeaver בייצוג Ness (נס), SeeWhy, TIBCO BusinessFactor בייצוג יעל תוכנה ומערכות ו-webMethods.
BAM, BI ו-BPM
רבים מבלבלים בין תחום ה-Business Performance Management (BPM) לבין תחום ה-BAM, ואף בין BAM לבין BI (Business Intelligence). אמנם פתרון BAM עשוי לכלול יכולות ניתוח המזכירות BI ולהיות חלק מגישת Business Performance Management ארגונית, אך יש לו כמה מאפיינים מבדילים: BI ו-BPM כלליים בניתוחיהם, בעוד ש-BAM מתרכז בנקודות ספציפיות, המפריעות לתפקוד העסקי היעיל. פתרון BAM יהיה לרוב זול מהם, צנוע יותר בדרישות החומרה, ומיושם על מידע המופק במילא ממערכות קיימות.
בניגוד ל-BI הקלאסי, פתרון BAM אמור לסייע בזמן-אמת, ולא רק לנתח מידע רטרואקטיבית. BI מיועד יותר להנהלה הבכירה ולתהליכי קבלת החלטות אסטרטגיות, בעוד ש-BAM יתאים לדרגי הנהלה נמוכים יותר ולקבלת החלטות שוטפת. נוסיף, כי לעתים פתרון BPM כולל יכולות BI מובנות.
עדכונים נכון ליום ההזנה
אוראקל (Oracle) הציגה פלטפורמת Event-Driven Architecture, שכוללת גם אתOracle Business Activity Monitoring לניטור וניתוח של אירועים עסקיים. IBM הציגה את WebSphere Business Monitor, פתרון business activity monitoring שמבוסס Ajax ומספק למשתמשים יותר אפשרויות, תוך הקטנת תלותם בגף המחשוב. מיקרוסופט הציגה את BizTalk Server 2006 R2, שמטפל גם בתחום זה.
סיכום
BAM פותח בפניך הזדמנות חדשה להאצה ושיפור איכות ההחלטות העסקית בארגון. בדיקה ויישום מושכל שלו, יקדמו את הארגון לזה שיכול להגיב בזמן-אמת.
אנשים מהתחום, מוזמנים להגיב לתרום ולהוסיף...
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם BAM - להגיב מהר ונכון.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח.http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא. http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=720
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
בשנים האחרונות, נראה מאמץ גדול לפתח פתרונות מחשוב, שיסייעו לניהול העסקי של הארגון. ספקים, אנליסטים ומנמ"רים נרתמים לכך במלוא המרץ, כשאחד האידיאלים אליו שואפים הכל, הוא חזון הייעול העסקי המכסימאלי. גרטנר הגדירה מונח שהפך מקובל מאוד - "ארגון בזמן אמת", כאשר בדרך למימוש ה-Real Time Enterprise (אוZero-Latency Enterprise), החלו מתגבשים תחומי משנה של פתרונות. אחד הבולטים שבהם הוא ה-BAM או Business Activity Monitoring.
מערכת BAM מנטרת בזמן-אמת, פעילויות משתמשים ותהליכים עסקיים, ומפיקה דו"חות מצב, ניתוחים שונים (כמו תיאור צווארי בקבוק) והתראות בזמן-אמת על חריגות (מצבים שחשוב לך להגיב עליהם עסקית, כולל מצבי חירום שונים. בין מצבי החירום, גם חשד למעילות/ הונאות).
אופני ההתראה האפשריים רבים ומגוונים (SMS, אימייל, פקס, ..), כולל תמיכה בפלט ב-XML או EDI. המערכות עצמן משתמשות בנתונים ממערכות ארגוניות קיימות, אך אינן מפריעות לפעילות המערכות המנוטרות או מתערבות בה.
שלא כפתרונות BI ו-BPM (Business Process Management), פתרונות BAM מתמקדים בפעילות בזמן-אמת. יישומם בארגון יקדם את מהירות ואיכות קבלת ההחלטות, יסייע בהעמקת ההבנה העסקית של הארגון מצד ההנהלה, יסייע למיצוי ההשקעה במחשוב מחד, ובמיצוי זמנו של המנהל בצורה משופרת, מאידך.
יתרונות ויעדים
אלה היתרונות העיקריים להם תוכל לצפות, מיישום גישת ה-BAM בארגון: קידום יישום תפיסת הארגון בזמן-אמת, קידום ההבנה העסקית, מיקוד המנהל והתאמה לתקנות. BAM מתבטא טוב במיוחד בתחומים מרכזיים אלה: עבודה מול לקוחות, לוגיסטיקה וייצור.
התחום עדיין מתגבש ומתפתח, והוא עצמו מהווה חלק מתחום רחב יותר, שגם התיאוריה שמאחוריו (מושגים כארגון בזמן-אמת) וגם אמצעי יישומו (כ-BPM ו-BI) עדיין מתגבשים. למרות זאת, תמצא בשוק כבר עכשיו כלי BAM יעילים רבים, ממרבית החברות הגדולות והמוכרות, אשר יסייעו לך לרתום את המחשוב בארגון, לטובת מטרותיו העסקיות.
מבנה מערכת BAM:
תשתית - כלי ה-Business Activity Monitoring נוטים להתבסס על מערכות מידע הקיימות בארגון, ובמסגרת אופן יישומו הבסיסי, לא תידרש הקמת מאגר-נתונים מיוחד משלו. הליבה היא תוכנת BAM, המנטרת פעילויות עסקיות על פי מידע ממערכות ארגוניות שונות
החסמים העיקריים ליישום BAM, הם היצע מגוון ומבלבל במידה מסוימת של מוצרים, חוסר "מיקוד" של התחום (עקב חפיפה מסוימת לפתרונות BI ו-BPM) וחוסר בסטנדרטים. מאיצים התומכים בהטמעת המערכת הם חשיבות ההתייעלות העסקית בשוק תחרותי, חשיבות מיצוי התועלת העסקית של מערכות מחשוב קיימות, קלות הטמעה, מחיר זול ויחס עלות תועלת גבוהה.
פתרונות בולטים
אלו כמה ספקים בולטים ומעניינים בתחום זה: אוראקל עם Oracle Activity Based Management, מיקרוסופט (Microsoft) עם BizTalk Server, CORDY, IBM (י.ב.מ) שמציעה BAM כחלק מפתרון ניהול התהליכים העסקיים WebSphere, OSIsoft, SAP NetWeaver בייצוג Ness (נס), SeeWhy, TIBCO BusinessFactor בייצוג יעל תוכנה ומערכות ו-webMethods.
BAM, BI ו-BPM
רבים מבלבלים בין תחום ה-Business Performance Management (BPM) לבין תחום ה-BAM, ואף בין BAM לבין BI (Business Intelligence). אמנם פתרון BAM עשוי לכלול יכולות ניתוח המזכירות BI ולהיות חלק מגישת Business Performance Management ארגונית, אך יש לו כמה מאפיינים מבדילים: BI ו-BPM כלליים בניתוחיהם, בעוד ש-BAM מתרכז בנקודות ספציפיות, המפריעות לתפקוד העסקי היעיל. פתרון BAM יהיה לרוב זול מהם, צנוע יותר בדרישות החומרה, ומיושם על מידע המופק במילא ממערכות קיימות.
בניגוד ל-BI הקלאסי, פתרון BAM אמור לסייע בזמן-אמת, ולא רק לנתח מידע רטרואקטיבית. BI מיועד יותר להנהלה הבכירה ולתהליכי קבלת החלטות אסטרטגיות, בעוד ש-BAM יתאים לדרגי הנהלה נמוכים יותר ולקבלת החלטות שוטפת. נוסיף, כי לעתים פתרון BPM כולל יכולות BI מובנות.
עדכונים נכון ליום ההזנה
אוראקל (Oracle) הציגה פלטפורמת Event-Driven Architecture, שכוללת גם אתOracle Business Activity Monitoring לניטור וניתוח של אירועים עסקיים. IBM הציגה את WebSphere Business Monitor, פתרון business activity monitoring שמבוסס Ajax ומספק למשתמשים יותר אפשרויות, תוך הקטנת תלותם בגף המחשוב. מיקרוסופט הציגה את BizTalk Server 2006 R2, שמטפל גם בתחום זה.
סיכום
BAM פותח בפניך הזדמנות חדשה להאצה ושיפור איכות ההחלטות העסקית בארגון. בדיקה ויישום מושכל שלו, יקדמו את הארגון לזה שיכול להגיב בזמן-אמת.
אנשים מהתחום, מוזמנים להגיב לתרום ולהוסיף...
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם BAM - להגיב מהר ונכון.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח.http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא. http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=720
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.