דימוי עצמי - המפתח להצלחה בלימודים
נסו לדמיין כיצד היינו מרגישים אם היינו חיים בעולם שבו היינו חווים רק הצלחות, בעולם בו לא היה חסר לנו דבר, בו כל הצרכים והרצונות שלנו מתקיימים.....
נסו לדמיין את ילדכם גדל בעולם כזה בו הוא מצליח, פורח, מיישם... אין ספק שבעולם כזה הוא היה גם תלמיד מצטיין.
לא פשוט להפוך את העולם שלנו לעולם שקל להתפתח בו, אבל אפשר להקל על הילדים שלנו ועלינו להתמודד עם מה שהוא מציע לנו.
אפשר להפוך כל חוויה מאתגרת לחוויה מחשלת, מלמדת וממנה לצמוח, לאזור אומץ ולנסות עוד דברים חדשים ומהם לחוות הצלחות.
העולם שלנו מזמן לילדים שלנו התמודדויות בכל יום ובכל שעה. התמודדות חברתית, לימודית, משפחתית ועוד. הילדים כמו ספוג שסופג מים באמבטיה, סופגים את החוויות השונות אל גופם ואל תודעתם. חוויות אלו נתבעות ונצרבות בזיכרון .
מיכל בת ה-10 מתקשה בלימודים, היא לומדת למבחנים, מכינה תמיד שיעורים אבל משהו שם תמיד מתפקשש לה. היא מתרגשת לפני המבחן, לחוצה ממנו ומרגישה לרוב שהיא לא יודעת מספיק טוב את החומר למרות שלמדה. ומכיוון שכך, התוצאה במבחן נמוכה.
כך בכל פעם שיש מבחן היא לומדת, נלחצת ומקבל ציון נמוך.
לאחר חצי שנה שבה מיכל קיבלה ציונים נמוכים, החליטה עם עצמה שאין לה באמת סיבה ללמוד מכיוון שלא משנה מה תעשה היא תיכשל.
חוויית הכישלון החוזר אצל מיכל הביאה אותה להבנה ולאמונה פנימית שהיא לא תצליח, ואם לא תצליח אז למה להתאמץ? הדימוי העצמי שלה בעיני עצמה נמוך, חוויות הכישלון מתסכלות ולכן היא מרימה ידיים לעיתים עוד לפני שניסתה.
אם מיכל לא תלמד ליצור חוויות מתקנות בהן היא חווה הצלחות, לאזן את תחושת הלחץ מהמבחנים, לנסות ולראות שהיא גם מסוגלת לנצח, היא תגדל להיות אדם בוגר שאינו מסוגל ואין בידיו את הכלים להתמודד עם קשיים. כל חוויה של קושי תחזיר אותה לזיכרון של חוסר הצלחה בבית הספר היסודי ובהתאם לכך היא תתנהל כאדם בוגר.
עדי בן 13 רב עם אחד החברים בכיתה. הכעס היה כל כך גדול שהילד איתו רב הסיט חברים נוספים נגדו ועכשיו הוא מרגיש מנודה. תחושת הלבד מעסיקה אותו מאוד. המעמד החברתי מאוד משמעותי בגיל הזה והנידוי השבטי מקשים על ההתנהלות של עדי במישור החברתי ומשפיעים מאוד במישור הלימודי.
עדי עסוק כל כך באיך להחזיר לעצמו את המעמד החברתי בו היה שאינו מסוגל לחשוב כלל על הלימודים.
כל עוד יהיה עסוק בלמצב עצמו חברתית לא יוכל להשקיע באמת בלימודים ולהצליח.
חוויות הניתוק החברתי משפיעה רבות על תחושת כישלון, צורכת אנרגיה רבה ולא מאפשרת לקדם את הנושא הלימודי.
שתי דוגמאות פשוטות אלו ממחישות את הקושי של הילדים להתמודד במישור הלימודי ולהצליח.
עדי ומיכל אינם שונים בהרבה מכל ילד אחר בן גילם. כולם עסוקים בהתמודדות חברתית בכל גיל ואותם ילדים שחווים כישלונות יתקשו ל"הרים" את עצמם, לגייס נחישות ולהמשיך לנסות.
הטיפול בפרחי באך והאימון ההוליסטי מאפשרים להחזיר ילדים אלו לאיזון ולתפקוד "רגיל".
מיכל בעזרת הטיפול בפרחי באך תחזק את הביטחון העצמי שלה ותוכל לגשת למבחנים מתוך עוצמה וריכוז, הלחץ וההתרגשות יפנו מקום למיקוד ובהירות ויאפשרו למיכל להצליח במבחן.
דרך התהליך הטיפולי והאימוני, מיכל תסכים להתחיל ולנסות שוב דברים ללא פחד מכישלון. אם תסכים לנסות מחדש, תוכל לחוות הצלחות ולראות בהן ניצחונות שיחזקו אותה בדרך, יעצימו את הדימוי העצמי שלה ואת הביטחון העצמי שלה ויאפשרו לה להמשיך לצעוד קדימה ללא היסוס.
תהליך זה מתאים גם לתלמידי התיכון שמתמודדים עם לחץ עצום בלימודים והכנה לבחינות הבגרות. לחץ, פחד, ריגוש, חוסר שינה יוכלו לקבל מענה דרך תמצית פרחי הבאך ויאפשרו ריכוז, מיקוד, רוגע ותחושת ביטחון שיביאו להצלחה.
גם עדי בעזרת הטיפול בפרחי באך ובעזרת כלים אימוניים, יוכל לחזק את הביטחון העצמי שלו, ליצור מחדש קשרים חברתיים שנפרמו, למצב עצמו מחדש חברתית ולהגיע ללימודים מתוך מקום נקי, משוחרר מטרדות ואף להצליח בהם.
אנו כהורים הצופים מתוך דאגה ועדים להתרחשויות בחיי ילדינו, יכולים לדמיין את הילד המתמודד בסיטואציות מאתגרות, ככד שנופל ונשבר .
נסו לדמיין את אותו הכד בהילוך איתי מהסוף להתחלה, ראו איך השברים נאספים ומתאחדים לאט לאט לכד שלם - זו התחושה שנותנות תמציות פרחי הבאך.
פרחי הבאך מאפשרים לילד וגם לנו ההורים המטופלים להרגיש נאספים, מתחזקים ובסופו של תהליך ליציבים ועמידים.
אילת שדה, מאמנת הוליסטית ומטפלת מוסמכת בפרחי באך בילדים ובמבוגרים
050-8873755
אילת שדה - מאמנת הוליסטית בשילוב פרחי באך
050-8873755
ayula@012.net.il