בצילום, אנו יודעים שלא מובן מאליו שהמצלמה תצלם תמונה צבעונית. תכנות שלה עונה על קוד שמתרגם בצבעים קרובים מאוד לצבעים שאנו רואים במציאות על גבי התמונה. אותו קוד נקרא RGB והוא מהווה הבסיס לכל מה שקרוי גורם הצבע, בתמונה דיגיטאלית.
הקוד RGB הינו ראשי התיבות של שלושת הצבעים הבסיסיים בצילום (אדום, כחוך וירוק), שביחד עם הצבעים המשלימים, מרכיבים את כל הקשת הצבעונית שבתמונה עשויה עם ציוד דיגיטאלי.
הסנסור שבמצלמה, נטול צבעוניות לחלוטין, אך החיישן מגיב באמצעות מנגנון אלקטרוני בצבעוניות מסוימת ברמות ובדרגות שונות על כל פיקסל שאליו מגיע אור. כך, כל פיקסל קולט גל אור מסוים ומסנן גלים אחרים.
במאמרים אחרים ראינו שגלי האור מכילים בתוכם את הצבעים. אותם צבעים ישפיעו על הנושא המצולם באופן ישיר ועל כן חשוב לדעת בראש ובראשונה, שכאשר אנו מצלמים, חייבים לדייק במתן האיזון הנכון שבצבעוניות התמונה, כלומר, נושא המצולם שלנו יהיה מושפע מצבע האור שמאיר אותו.
לדוגמה, אם אנו מצלמים נוף בטבע בשעת צהריים בעונת הקיץ, תגובת הצבע בתמונה תהיה שונה מאותו צילום, בעונת החורף בשעות שלפני הזריחה.
במידה ונרצה לקבל תמונה בצבעים אמינים כפי שנראים באותו נוף במציאות, עלינו לתת למצלמה פקודה מתאימה בכל הקשור לתרגום הצבעים, וכך נוכל לראות תמונה דומה מאוד לזאת שהעין קולטת בנוף האמיתי.
אותה פקודה נקראת איזון הלובן או במילים שביום-יום white balance משום שכל הצבעים "יתורגמו" כנכונים ביחס ללבן הטהור או לכל הפחות, ללבן הנקי ביותר שניתן לקבל.
במצלמה, מספר הגדרות של צבעוניות מאוד כלליות, ואין אחת אבסולוטית.
כמובן שההגדרה "אור יום" לא יכולה להיות בקו המשווה בשעות הבוקר, זהה לזאת בחוף ים בשעת שקיעת השמש. שתיהן אור יום, אך ברור שתגובת הצבע היא אחרת מתמונה לתמונה.
גם באור יום, אנו יודעים שבשעות המוקדמות בבוקר תחושת הצבעוניות היא אווירה קרירה, ובשעות השקיעה ניתן לראות גוונים חמים עד מאוד. גם אם שתי ההגדרות נקראות אור יום או תאורת יום, ברור שההשפעה בתמונה לכל הקשור לצבע, היא ממכרעת.
לכן במצלמה הגדרה כללית לרוב התאורות הנפוצות:
אור יום, יום מעונן, תאורת פלאש, הצללה דומיננטית, תאורת פלואורסנטית, תאורת טונגסטן וכו.
ישנה גם הגדרה נוספת: איזון לובן ידני. בהגדרה הזאת הצלם משתמש כאשר נאלץ להתמודד עם תאורות מגוונים שונים. במקרה זה, הצלם באמצעות משטח לבן נקי מאזן את שלל הצבעים שמגיעים למשטח הלבן ומאלץ את המצלמה להבין שאותו משטח אמור להיות לבן כפי שהוא רואה במציאות. אז, המצלמה מבצעת סינון אלקטרוני פנימי מהגוונים השונים וכך התוצאה ברוב המקרים מוצחת.
לבסוף, חשוב לציין כי בלהט הצילומים, הצלם לא תמיד מקפיד על נושא הצבע שבתמונה. בעיקר, כאשר מצלמים יום שלם, צריך להבין שהצבעוניות משתנה ככל שהשעות עוברות. אז הינה, מטלה נוספת איתה צריך להתמודד בדרך להיות צלם מוכשר ומקצועי ששם לב לפרטים הקטנים ביותר. הכל, לטובת הצילום. את זה אנחנו לומדים במסגרת קורס צילום למתחילים בבית הספר המרכז לצילום אומנותי.
טל גולדפרב, מנהל חברת URL בניית אתרים באינטרנט, המתמחה בהקמת אתרי אינטרנט, קידום אתרים בגוגל ומיתוג עסקים ברשת האינטרנט. צוות URL הינו צוות מיומן ומקצועי ומאחוריו ניסיון עתיר בבנייה וקידום עסקים באינטרנט.