כפי שתואר בהרחבה במבזקנו הקודם, ביום 28 באוקטובר 2011 אישרה הממשלה את עיקרי המלצות ועדת טרכטנברג. בין היתר, כוללות ההמלצות העלאת שיעור המס על דיבידנד בידי יחיד, מ- 20% (למי שאינו בעל מניות מהותי) או 25% (לבעל מניות מהותי) לכדי 25% או 30%, בהתאמה. שיעורי המס עלולים להגיע אף לכדי 27% או 32%, בהתאמה, אם נוסיף גם את "מס העשירים" הכלול בהמלצות (מס נוסף בשיעור של 2% על הכנסתו של יחיד מכל מקורות ההכנסה, ככל שהינה עולה על 1 מיליון ש"ח בשנה). ההמלצות כוללות גם העלאת שיעורי המס על רווחי הון מניירות ערך, באותם שיעורים.
משכך, יחיד (בעל מניות מהותי) אשר יבצע חלוקת דיבידנדים מחברות זרות המוחזקות על ידו עד לתום שנת 2011, יתחייב במס בשיעור של 25% בלבד במקום תשלום העשוי להגיע לכדי 32% (בכפוף לשיקולי עיתוי ושיקולים ומגבלות נוספים). לכאורה, חברה זרה העונה על הגדרת "חברה נשלטת זרה" בהתאם לסע' 75ב לפקודה, מחלקת "רעיונית" את רווחיה לבעלי השליטה הישראלים, כך שאותו דיבידנד רעיוני מתחייב במס בשיעור המופחת של 25% (לעומת שיעור המס בעת חלוקה בפועל בשנים 2012 ואילך). אולם, הוראות סע' 75ב קובעות במפורש כי בעת תשלום דיבידנד בפועל לבעל המניות בחנ"ז מתוך רווחים שעליהם שילם מס לפי הוראות הסעיף, יינתן זיכוי כנגד המס החל על הדיבידנד ששולם בפועל. בדומה, בעת מכירת אמצעי השליטה בחנ"ז ע"י בעל השליטה, יינתן לו זיכוי מהמס החל במכירה זו, בסכום המס "הרעיוני" ששילם בשנות המס הקודמות.
קרי, תשלום המס על הדיבידנד הרעיוני אינו מס סופי אלא מהווה רק מקדמה על חשבון תשלום המס בעת חלוקת הרווחים בפועל. ככל שהתשלום בפועל יתבצע לאחר ה- 31/12/2011, יידרש בעל השליטה בחנ"ז להשלים מס בישראל בשיעור של 5% או אף 7%, לפי העניין.
לפיכך אנו ממליצים ללקוחותינו לבחון ביצוע חלוקת דיבידנד מרווחי חנ"ז כבר כעת, לפני תום שנת 2011. יוער כי במקביל לבחינת חלוקת הדיבידנד,במקרים הרלוונטים, יש להביא בחשבון ניכוי מס במקור ע"י מדינת מושבה של החנ"ז.
נכתב ע"י עו"ד ורו"ח גדי אלימי