כאשר אנשים באים יום יום לחברה או למפעל בו הם עובדים עלולה להיווצר עם הזמן שחיקה מסוימת במוטיבציה שלהם להשקיע. פעמים רבות מצטמצמים הקשרים החברתיים שלהם עם מספר אנשים קטן שעובד בקרבתם, ואת אנשי ההנהלה הם אינם מכירים כלל באופן אישי. אך מחקרים הוכיחו בבירור שפעילויות כגון יום גיבוש לעובדים יכולות ליצור סולידריות רחבה בין העובדים, וכתוצאה מכך גורמות להם לרצות בהצלחת העסק כאילו הייתה הצלחתם העסקית.
מעבר לתועלת הכלכלית הברורה של יום גיבוש לעובדים, מדובר ברוב המקרים פשוט ביום של כיף שבו נהנים גם המארגנים וגם העובדים עצמם. זהו ללא ספק אירוע שחודשים אחריו עוד מדברים עליו, מחליפים תמונות משעשעות ממנו ומספרים סיפורים קטנים שהתרחשו בו. יום כזה יוצר אווירה "משפחתית" בחברה, וכאשר מגיעים רגעי משבר יש לאווירה זו חשיבות קריטית ביכולת של העובדים וההנהלה לפתור את הבעיות ביחד ולהמשיך קדימה.
יום גיבוש – שפע של רעיונות
לא קשה למצוא רעיונות עבור יום גיבוש לעובדים, וישנן חברות רבות העוסקות בדיוק בתחום זה ויש להן שפע של אופציות להציע לכל ועד עובדים או מחלקת כוח אדם. אפשר לקיים יום גיבוש במקום העבודה עצמו בצורה של סדנאות שונות החל מסדנא בנושאי כלכלת הבית ועד לקריאה בכף היד. הפעלה מהנה אחרת יכולה להיות באמצעות משחקי חברה, דרכם ניתן ללמוד רבות על האינטראקציה החברתית בין העובדים השונים.
בנוסף לימי גיבוש המתקיימים במפעל או במשרד מקובל מאוד לקיים ימי גיבוש בחיק הטבע. היציאה אל הטבע מדגישה את שבירת השגרה שמהווה יום הגיבוש, ומאפשרת לעובדים להשתחרר מן ההתנהגות הרגילה שלהם. יום גיבוש לעובדים יכול לכלול טיול באתר היסטורי או במקום בעל נוף מיוחד, ואפשר לשלב הפעלות חברתיות באתר עצמו. הפעלות כאלו יכולות להיות למשל משחקי "חפש את המטמון" ומשחקים דומים.
שיקולים שונים בהפקת יום גיבוש
בהפקת יום גיבוש לעובדים צריך להתחשב בכמה וכמה גורמים. כמובן שלשיקול התקציב יש חשיבות מכרעת, וחשוב שיום הגיבוש לא יהפוך לנטל כספי על החברה בהמשך דרכה. ישנם מקומות שבהם התקציב ליום הגיבוש בא משיתוף פעולה של ההנהלה או העובדים, או מקרן מיוחדת. בהתאם לתקציב אפשר לתכנן את סוג וכמות האטרקציות שישולבו ביום הגיבוש, ולהחליט האם לקיים אותו בחוץ או להצטמצם ולהישאר בין כותלי מבנה החברה.
גורם נוסף שחשוב מאוד לקחת בחשבון הוא התמהיל המיוחד של עובדים שקיים בכל חברה. המטרה של יום גיבוש לעובדים היא לתת להם את ההרגשה שהם מקבלים יחס אישי, ולכן חשוב מאוד שהפעילויות שמוצעות באותו יום אכן יתאימו להם. אפשר לערוך סקר או משאל בקרב העובדים לגבי הפעילויות שהיו מעדיפים לראות ביום הגיבוש, ולקחת את תוצאות המשאל בחשבון כאשר מגיעים לתכנון היום ולפרטים הטכניים הכרוכים בכך.