מבוא
הונג קונג הינה לשעבר מושבה בריטית ( עד יולי 1997 ) אשר הושבה בפועל לשלטונה של סין אלא שעדיין מתקיימת בה פעילות אוטונומית רבה אשר נהוג לכנות מצב זה כ - " מדינה אחת שתי שיטות " . בפועל ממשיכה הונג קונג לקיים מערכת משפט עצמאית וכן לקיים מטבע ומכס נפרדים .
כפועל יוצא מן השלטון הבריטי ומן התנאים החופשיים יחסית השוררים בה בהשוואה לשאר מחוזות המשטר הסיני , הפכה הונג קונג למרכז עסקי ובנקאי כיוון שרבות מן החברות הפעילות באסיה בוחרות לשים בה את המרכז שלהן . ישראל איננה שונה בכך .
על אף היותה של הונג קונג מדינת on shore רבים תופסים אותה כמדינת off shore חלק מן הסיבית לכך שהינן חלק מיתרונותיה של הונג קונג הן : הטלת המס על פי העיקרון הטריטוריאלי , שיעורי מס נמוכים במיוחד , מספר סוגי המס המוטל במדינה הינו נמוך במיוחד .
רבים מאנשי העסקים הפעילים באסיה כיבואנים , יצואנים או ככלל כאנשי עסקים המחפשים השקעות מקימים את המרכז העיסקי שלהם ( המטה ) בהונג קונג . מסיבה זו יש חשיבות רבה להכרת היבטי המס הכלולים בפעילות כאמור ולו על קצה המזלג .
הטלת המס בהתאם לעיקרון הטריטוריאלי ושיעורי המס ( profits tax )
הונג קונג אינה מטילה מס על רווחים בהתאם למקום מושבו של מפיק הרווח ( כך לדוגמא הנוהג בישראל , מאז תיקון 132 לפקודה ) , אלא בהתאם למקום הפקת הרווח . משמע האם הרווח הופק בהונג קונג . כך יוצא שהונג קונג אינה מטילה מס אלא על רווחים מפעילות מסחרית בהונג קונג כך שהרוו הופק בהונג קונג . לעניין זה אין רלבנטיות למקום המושב של מפיק הרווח כמו כן אין משמעות לשאלה האם רווחים אלו ממוסים במקום אחר .
בהונג קונג קיימים מס' כללי מקור לצורך קביעת מקום הפקת ההכנסה ולא כאן המקום לסקור אותם . בקצרה נציין , מיקומו של מרד אינו מעיד בדווקא על מקום הפקת ההכנסה . מנגד מקום המשא ומתן והחתימה על החוזה מהווים בד"כ אינדיקציה למקום הפקת הרווח , אך גם לכך קיימים פתרונות יצירתיים .
שיעורי המס בהונג קונג הינם נמוכים במיוחד . חברות משלמות מס בשיעור 16% וגופים אחרים שאינם מאוגדים משלמים שיעור מס של כ - 15% . יחד עם זאת קיימים סוגי הכנסה ( דוגמת ריבית וכו' ) וסוגי פעילות להם קיימים שיעורי מס אחרים .
מס רכוש ( על מקרקעין )
בהונג קונג בדומה למדינות נוספות קיים מס על נדל"ן . שיעור המס עומד על 15% מתוך רווחי ההשכה השנתיים ( ללא ניכויים ) . יחד עם זאת חברה רשאית לנכות ממס ההכנסה אותו היא משלמת את ההוצאות אותן הוציאה לרכישת הנדל"ן . כמו כן קיימים סוגים של בניינים / מקרקעין שאינם מתחייבים במס , המדובר בנדל"ן השייך לממשלות זרות ( לדוגמא שגרירויות ) , גופים המשלמים מסה כנסה בגין הכנסות השכירות הללו , וכן מלכ"רים שונים . נציין כי חברה זרה אינה יכולה להיות בעלת נדל"ן בהונג קונג אלא אם נרשמה כחברה זרה בהונג קונג .
מס בולים
קיים מס בולים בהונג קונג
מע"מ
כיום אין בהונג קונג מע"מ או מס מכירות . יחד עם זאת רשויות המדינה מודעות לבעיה שבסיס המס שלהם הינו צר וגביית המיסים אינה גדולה . מסיבה זשו כבר מספר שנים מדברים בהונג קונג על פיתוח ואימוץ של מס על מכירות טובין ושירותים ( מעין מס עקיף ) . מס כאמור טרם אומץ על ידי הממשל , אך כדאי לקחת אפשרות זאת בחשבון שעה שמחליטים על פעילות באזור זה .
אמנות למניעת כפל מס :
לאור העקרון הטריטוריאלי לעניין הטלת המס אשר שולט בהונג קונג הרי שבאופן טבעי לא נצרכה הונג קונג לחתום על אמנות מס רבות . כמו כן לאור עצמאות מערכת המס בהונג קונג הנפרדת מזו של סין , הרי שלחתימת אמנות מס על ידי הונג קונג אין השפעה על מערכת המס הסינית וכן גם בכיוון ההפוך .
יחד עם זאת החל משנת 2001 החלה הונג קונג לחתום על מס' אמנות מס עם מדינות שונות אך אמנות אלו אינן תואמות את המודלים המוכרים לנו דוגמת מודל ה - OECD , האו"ם וארה"ב . אמנות אלו עוסקות בעיקר ברווחים ממיזמי תחבורה אווירית ימית וכדומה . אמנות מס מסוג זה נחתמו עם בריטניה ( 2001 ) , נורווגיה ( 2003 ) ועוד ( גרמניה , סרי לנקה ועוד ) . אמנות מס רחבות ומקיפות יותר נחתמו על ידי הממשל בסינגפור עם מדינות דוגמת בלגיה ותאילנד . ישחות על חתימת אמנות מס נוספות נערכות עם מדינות אסייתיות שונות ( דוגמת ויאטנם ) וכן מדינות שונות החברות בארגון המדינות של ה - OECD .
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: officehref="mailto:office@atax.co.il@atax.co.il">">@atax.co.il; מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il
>