מיומנות הכתיבה מתחילה בגיל צעיר מאד יחסית- 5 -6, אך נמשכת זמן רב. בגיל זה מלמדים את כולם ליצר כתב על פי תקן זהה- זהו כתב התקן. ישנה אחידות באופן בו מלמדים לשמור על מרווחים בין מילים, אותיות, שורות ואף במקום התחלת השוליים וסיומם. יחד עם זאת קל לראות, כי רובנו לאורך השנים זונחים את הכתיבה באופן בו לימדו, אותנו ומסגלים כתיבה ייחודית לנו ולאישיותנו.
עם זאת ישנם שינויים ותהליכים טבעיים אותם אנו מצפים לראות לאורך זמן.
בגיל 6 בערך אנו רואים כיצד ילדים משקיעים מאמץ וזמן רב בכתיבת כל אות, הם יותר מצירים את האות מאשר כותבים אותה, המאמץ הפיזי והמוטורי גדולים מאד, וכתיבתם נקראת כתיבה תמה.
בגיל ההתבגרות אנו רואים כיצד כתבי יד רבים של בני נוער מקבלים מאפיינם דומים, מחד ניתן לראות חיקוי של אותיות אחד של השני, הקפדה רבה יותר על צורת הכתב ועיצובו, ומאידך כתבי יד רבים הופכים לקטנים ולא נראים.
שתי צורות אופייניות אלו עונות על שני צרכים מנוגדים בקרב המתבגרים, מן העבר הראשון יש צורך הולך וגובר של המתבגרים להhדמות זה לזה ולהיות חלק מקבוצת גילם והדומים להם, כמו גם רצונם למצוא חן, ומן העבר השני קיים צורך להיות עם עצמם, להסתגר ולהתרחק מהסביבה הקרובה.
על פי רוב סביב גיל 18 מתחילים מרבית בני האדם לגבש את כתב היד הייחודי להם, תוך יצירת איזושהי פשרה בין דרישות הסביבה- איך שלימדו אותם לכתוב, לבין צורכיהם האישיים - השיניים שהם הכניסו בתקן הנלמד. בגיל זה בערך כבר ניתן לנתח את כתבי היד כיוון שהבגרות הגרפית הרצויה כבר הושגה.
גם אחרי גיל 18ולאורך כל חיינו, כתב ידנו ממשיך להשתנות ולהתבגר אתנו, בהתאם לחוויות אותן אנו עוברים. מצבים רגשיים משמעותיים משפיעים על כתב ידנו ( נישואים, אובדנים, לידת ילדים, מעברי דירה... ) מגדילים אותו, מקטינים אותו, משנים את דרך ההתארגנות שלנו ועוד.
כמובן, שגם שינויים פיזיים ובריאותיים לאורך השנים יש באפשרותם להשפיע על הכתב וניתן לראות כדוגמא את השימוש במשקפיים או מצבים בהם יש ירידה בטונוס השרירים בגוף.
כתבי יד משתנים עם הגיל כשם שאישיותנו והתנהגותנו משתנה. הם מתבגרים איתנו ומשקפים את המציאות של חיינו ואת השינויים שחלו בנו לאורך השנים. בבואנו לנתח כתב יד חשוב לדעת מה גילו של הכותב על מנת שנוכל להבין את בשלותו הנפשית, והאם חלק מקשייו או התנהגותו תואמים לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. רק לאחר מידע מקדים זה ( ועוד כמה פרטים על הנבדק ), ניתן לנתח באופן ראוי את כתב היד.
עם זאת ישנם שינויים ותהליכים טבעיים אותם אנו מצפים לראות לאורך זמן.
בגיל 6 בערך אנו רואים כיצד ילדים משקיעים מאמץ וזמן רב בכתיבת כל אות, הם יותר מצירים את האות מאשר כותבים אותה, המאמץ הפיזי והמוטורי גדולים מאד, וכתיבתם נקראת כתיבה תמה.
בגיל ההתבגרות אנו רואים כיצד כתבי יד רבים של בני נוער מקבלים מאפיינם דומים, מחד ניתן לראות חיקוי של אותיות אחד של השני, הקפדה רבה יותר על צורת הכתב ועיצובו, ומאידך כתבי יד רבים הופכים לקטנים ולא נראים.
שתי צורות אופייניות אלו עונות על שני צרכים מנוגדים בקרב המתבגרים, מן העבר הראשון יש צורך הולך וגובר של המתבגרים להhדמות זה לזה ולהיות חלק מקבוצת גילם והדומים להם, כמו גם רצונם למצוא חן, ומן העבר השני קיים צורך להיות עם עצמם, להסתגר ולהתרחק מהסביבה הקרובה.
על פי רוב סביב גיל 18 מתחילים מרבית בני האדם לגבש את כתב היד הייחודי להם, תוך יצירת איזושהי פשרה בין דרישות הסביבה- איך שלימדו אותם לכתוב, לבין צורכיהם האישיים - השיניים שהם הכניסו בתקן הנלמד. בגיל זה בערך כבר ניתן לנתח את כתבי היד כיוון שהבגרות הגרפית הרצויה כבר הושגה.
גם אחרי גיל 18ולאורך כל חיינו, כתב ידנו ממשיך להשתנות ולהתבגר אתנו, בהתאם לחוויות אותן אנו עוברים. מצבים רגשיים משמעותיים משפיעים על כתב ידנו ( נישואים, אובדנים, לידת ילדים, מעברי דירה... ) מגדילים אותו, מקטינים אותו, משנים את דרך ההתארגנות שלנו ועוד.
כמובן, שגם שינויים פיזיים ובריאותיים לאורך השנים יש באפשרותם להשפיע על הכתב וניתן לראות כדוגמא את השימוש במשקפיים או מצבים בהם יש ירידה בטונוס השרירים בגוף.
כתבי יד משתנים עם הגיל כשם שאישיותנו והתנהגותנו משתנה. הם מתבגרים איתנו ומשקפים את המציאות של חיינו ואת השינויים שחלו בנו לאורך השנים. בבואנו לנתח כתב יד חשוב לדעת מה גילו של הכותב על מנת שנוכל להבין את בשלותו הנפשית, והאם חלק מקשייו או התנהגותו תואמים לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. רק לאחר מידע מקדים זה ( ועוד כמה פרטים על הנבדק ), ניתן לנתח באופן ראוי את כתב היד.
קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית