התיידדות כלי לקידום אינטרסים ניהוליים
מאת: דר מיכל שלי ברק
היתה זו עוד שיחה אחת מיני רבות שהתקבלה במשרדי ונסובה סביב אותו נושא המאפיין פונות ופונים רבים, מנהלות ומנהלים (על פי רוב הנחשבים למצליחים בתחומם).
"אני מנהלת (45) משמשת בתפקיד בכיר בחברה גדולה, עם אחריות על מספר רב של עובדים. מערכת היחסים מושתתת על קשרי עבודה בלבד, קשרים תכליתיים, ענייניים. אני מנהלת פגישות עבודה וישיבות בצורה מאוד ממוקדת, לא מאפשרת גלישה לפטפוטים מיותרים, עובדיי מודעים לסגנון הניהול שלי, הכל מאוד משימתי ופונקציונאלי. העובדים למדו את דרך הניהול שלי ונראה שהתאימו עצמם לכך. אינני שומעת כל ביקורת על אופי האינטראקציה עם עובדי, אבל, יש ובחברה מארגנים אירועים חברתיים, יציאה לארוחת ערב, סופי שבוע בבתי מלון ועוד, במפגשים מסוג זה אני חשה בחוסר נוחות בשל העובדה כי אני נטולת כל רעיון על מה לדבר שאיננו ענייני עבודה. מהר מאוד בכדי להשתלב בשיחה, אני שואלת שאלה כלשהי הקשורה לעבודה ומודעת לעובדה שזה אינו טקטי ומן הראוי להפגין יחס אישי קליל ונינוח. במפגש עם בני הזוג מעבר להכרות הבסיסית אינני מוצאת מה לומר, אני מסתכלת בקנאה באלה שתמיד יש להם מה לומר, אותם אלה שיש להם דעה הנשמע מאוד מגובשת על נושאים כאלה ואחרים, ודי מביכה אותי הסיטואציה הזו. לצערי, הסתבר שהעובדים שלי מפרשים את העובדה שאינני מגלה התעניינות כלשהי כעניין שהוא לא לכבודי ו/או שאני לא נהנית בחברתם, אך לאמיתו של דבר, אני לא יודעת איך מנהלים את מה שנקרא SMALL TALK. אני מודעת לחשיבות שיש לשיחות אלו הן בתרומתן ליחסים הבינאישיים והן לקידום אינטרסים מקצועיים.
איך מפתחים את היכולת להתיידד בקלות - איך להישאר בחיים ולברגיש נוח ?
אין ספק שמספר מסרים אמביוולנטים מאפיינים את ההתייחסות לקשר האישי בעולם העסקי. מחד, קיים הדגש על TIME IS MONEY ואם כך כל דקה שאיננה מכניסה הרי היא מיותרת ויש להתמקד בעיקר ולהיות תפוקתיים, עניינים ופונקציונאליים ומאידך, עסקאות רבות נסגרת על מגרשי הגולף, בקוקטלים ובמפגשים לא פורמאליים.
לכל אחת מן הגישות נדרשת מיומנות מסוג אחר ועל האדם השואף להצלחה עסקית או ארגונית לרכוש את המיומנות הרלוונטית ולהתאימה לסיטואציה.
יש מי שנולד עם הכישור להתיידד מבלי ללמוד כל טכניקה ויש שלומדים אותה במהלך השנים.
אין ספק שמיומנות זו חשובה ביותר במיוחד היום כשהדגש והמודעות עוברים לקשר הבינאישי בעסקים. אחרי הכל, אנשים עושים עסקים עם אנשים, ומה יותר מתבקש מלעשות עסק עם מישהו שאתה מתקשר איתו טוב -
חלק בלתי נפרד ממרכיבי הקשר הטוב הינו היכולת לנהל שיחת התיידדות בלתי פורמאלית שיוצרת את האווירה המאפשרת להמשך שיחה מקצועית ועסקית. תפקיד ההתיידדות בין היתר הוא ליצור אוירה של קרבה, אמון ופתיחות.
אין ספק שליכולת להתיידד יש כוח אדיר ביצירת קשר בינאישי.
איך עושים את זה -
ניתן לפתח מיומנות זו בשתי דרכים עיקריות:
* יוזם ומכתיב נושא.
* מראיין פעיל.
"יוזם ומכתיב"
היוזם ומכתיב הנושא ידאש מראש להעלות במפגש כתבה מעניינת שקרא, נושא תקשורתי אקטואלי ויעניין את הסובבים בנושא, ועל רקע זה ידאג לפתח דיון. לצורך כך, יש להיערך מראש, בודאי בשלבים הראשונים עד שהמיומנות הופכת להרגל. לדוגמא: "קראתם את מכתב הסרבנים - מה אתה אומר על כך?" "מה דעתך על השביתות במשק, האם זה יפתור את הבעיה ?" "איך התנהלו אצלכם הבחירות ?"
"מראיין פעיל"
למתקשים להיפתח, מומלץ לפתח טכניקה של שאילת שאלות. האומנות הגבוהה והחשובה ביותר היא שאילת השאלות הנכונות אשר יקנו נפח לשיחה. בעיקר מדובר בשאלות שהשליטה על המידע נמצאת בידי השואל. המיומנות הנדרשת במהלך קבלת התשובות הינה "הקשבה פעילה". כלומר: על השואל להביט בעיני המדבר, להנהן בראש ומידי פעם לחזור על משפט הסיום שלו בשאלה.
יש לזכור שכל שאלה מזמינה תשובה וכל תשובה הינה מפתח לשאלה הבאה.
לדוגמא:
יציאה לערב חברה עם בני זוג
"ערב טוב, תכירי דני בן זוגי"
"נעים מאוד תכירי ניר בן זוגי"
"מה נשמע - מהיכן אתם מגיעים ?"
"כפר סבא"
"בשעות כאלה הכביש עמוס ?"
"לא כל כך"
"לא כל כך?"
"כמה זמן לוקח להגיע לתל אביב בבוקר ?"
"בבוקר זה מאוד עמוס היות ומכל האזור יוצאים לעבוד בצפון"
"במה עוסק דני?"
"דני מנהל שיווק בחברה"
מכאן יכולה להתפתח שיחה ארוכה כגון: "איזו חברה?" במה עוסקת החברה?" "מי המתחרים?" "איך משפיעה התקופה במשק על החברה?" בעלי תפקידים? ועוד ועוד.
וזה רק זוג אחד שפגשנו, והנה שוחחנו, למדנו ולהפתעתנו גם מאוד נהנינו היות ואחד הדברים המרתקים זה ללמוד תחומים חדשים מזוויות אישיות ויתכן ואף ניצור קשרים עסקיים...ואולי נקבל רעיונות יצירתיים מעניינים? ובוודאות - היינו חברותיים, גילינו התעניינות ויצרנו סביבנו אוירה נעימה וחמה.
דר´ מיכל שלי, משמשת כסמנכ"ל מרכז גישות, מרצה בכירה בתחום הניהול ומדעי ההתנהגות ובעלת ניסיון רב בהנחייה, ייעוץ ואימון אישי למנהלים. מחברת הספר "סוד הכישורים המנצח", שזוכה להערכה רבה ומשמש כבסיס לתכניות אימון, מהחדשניות ומהמובילות בתחומן. בעלת תואר שני במשפטים אוניברסיטת בר-אילן. מרכז גישות - חברת הדרכה ואימון למצוינות בהנהלת ד"ר צבי ברק. www.gishot.co.il