דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך: על להיות ''בפיגור'' 

מאת    [ 22/11/2011 ]

מילים במאמר: 718   [ נצפה 1958 פעמים ]

סוזי בת שש ולא מסוגלת לספור עד שלושים מבלי להשמיט כמה מספרים. ג'וני כמעט סיים כיתה ח' אבל עדיין לא התחיל מבוא לאלגברה. "אוי ואבוי, אוי ואבוי, הילד שלנו נמצא בפיגור".

בדיוק כפי שניתן לשים תווית על ילד אחד כמי שסובל מ-"הפרעת קשב" רק כי יש מבוגרים שאינם מסוגלים לשאת את קצב הפעילות שלו, כך ניתן לשים תווית על ילד אחר כמי שנמצא "בפיגור" כי הוא אינו תואם את רמת הציפיות הלמדניות של כמה מבוגרים.

ההגדרה המילונית של "בפיגור" שחלה כאן היא: מתקדם פחות מאשר (מישהו). השאלה שהורים ומורים חייבים לשאול את עצמם היא "מתקדם פחות ממי?" אם אנחנו חושבים על זה, אנחנו רואים שזה לא שונה מלשאול "יותר פעיל ממי?"

המבוגרים בחייו של הילד צריכים להקפיד לא להפיל על הילד את הציפיות והדאגות לגבי ההתקדמות שלו בלימודים. האמת היא שהילד הוא ייחודי; רמת הפעילות, כושר הלמידה, הפיקחות, הדמיון וכל מאפיין אחר שלו צריך להיבדק ביחס לעצמו. כאשר מבינים זאת, השמת תווית על הילד כבר אינה הולמת.

אולי אתה מבין את הרעיון הזה היטב ומונע מכולם לשים תוויות על ילדך – אבל מה אם ילדך שם תווית על עצמו? מה אתה יכול לעשות?

כשילד חושב שהוא נמצא בפיגור, זה מפני שהוא משווה את עצמו למישהו אחר או לאנשים אחרים, במקום להשוות את עצמו ביחס לפוטנציאל שלו. חייבים לטפל בסיטואציה הזאת: אתה לא רוצה שילדך ירגיש לא מאושר או נבוך או שהוא יאבד את כבודו העצמי כי הוא חושב שהוא "מפגר".

דבר איתו. אמור לו שלכולנו יש נקודות חזקות וגם חולשות. אל תבצע הערכה[1] עבורו. הקשב וגלה מה לדעתו הנקודות החזקות שלו ומהן החולשות שלו. אתה כמובן יכול להנחות אותו כדי לוודא שהוא לא מתעסק רק עם הנקודות החלשות.

לאחר מכן אמור לו שהוא לא צריך להשוות את עצמו למישהו אחר. דבר איתו על כך שכאשר מישהו נמצא "בפיגור" במשהו, זה רק בגלל שהוא עצמו חושב שהוא היה יכול לעשות יותר ממה שהוא עשה, או שהוא תכנן לעשות יותר ולא הצליח לעשות את הכול. מה שחשוב כאן זה האופן שבו הוא חושב על עצמו ועל הפעולות שלו.

תן לו את הדוגמה שאם מישהו חושב שהוא בפיגור במטלות שלו בבית, זה מפני שהוא לא סיים את כולן. במקרה של מטלות בבית, הוא פשוט יכול להשלים אותן מיד או להכין תוכנית צעד אחר צעד כדי להשלים אותן בעתיד הקרוב.

הדבר נכון בלמידה, אם מישהו רוצה לדעת מהי בירת קליפורניה, הוא פשוט יכול לחפש באטלס בו במקום; אם הוא רוצה לדעת מהן ערי הבירה של כל המדינות בארצות-הברית, הוא יכול להכין תכנית כדי לחפש אותן על פני פרק זמן כלשהו. תן לילדך לתת לך דוגמאות להצבת שאיפות וביצוע פעולות שמובילות לכך שהוא ישיג אותן. תן לו לתת לך דוגמאות איך הוא יכול ליישם את זה בחינוך שלו. עזור לו להבין שלמרות שאחרים יכולים להנחות אותו, בסופו של דבר הוא אחראי לשאלה אם הוא "מתקדם" או "בפיגור" ביחס למקום שבו הוא רוצה להיות.

בשורה התחתונה – תלמיד צריך להיות בתחרות רק עם עצמו. ילדך קרוב לוודאי יחווה הקלה כשהוא ידע שחינוך הוא לא ספורט תחרותי ושהוא לא צריך לשפוט את עצמו לפי ההישגים של אחרים.

בנקודה הזאת, אתה יכול להראות לילדך עד כמה זה קל להשתמש בכוחות שלו כדי להתגבר על קשיים. הוא פשוט צריך למצוא מטרה חזקה (סיבה טובה) להתגבר על הקושי, החלטה (כוונה) להתגבר עליו, והנכונות לעבוד על זה (לתרגל) עד שהוא מצליח. דבר על כך עם ילדך והקשב לרעיונות שלו. דיונים כאלה יגבירו את הביטחון העצמי של ילדך ויעזרו לו להרגיש נוח עם עצמו.

 

מאמר מאת קרלין מקורמיק, Education: On Being Behind, זכויות יוצרים 2010. כל הזכויות שמורות.

© 2010 Applied Scholastics Online Academy. כל הזכויות שמורות.

Applied Scholastics Online Academy מקבל תלמידים מכל גזע, צבע, לאום או קבוצה אתנית. Applied Scholastics OnlineAcademy מוסמך להשתמש בשירותים החינוכיים של Applied ScholasticsTM. Applied Scholastics והסמל של Applied Scholastics עם הספר הפתוח הם סימנים מסחריים וסימני שירות בבעלות Association for Better Living and Education International ונמצאים בשימוש באישורו.

_______________________________________________________________________________ 

[1] הערכה: לומר למישהו מה עליו לחשוב במקום לתת לו לבחון זאת בעצמו.


מאמר זה תורגם לעברית על ידי 'תבונה'.
תבונה הינה הנציגה הישראלית של הארגון העולמי ללמידה יישומית Applied Scholastics Int. 

תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info@tvuna-online.co.il
www.tvuna-online.co.il 


קרולין מקורמיק היא יועצת חינוכית של הארגון העולמי ללמידה יישומית - Applied Scholastics International, ושותפה ב- Applied Scholastics Online Academy. ארגונים אלו פועלים למען עולם ללא אנאלפבתיות ועם סטנדרטים גבוהים של חינוך והשכלה.



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב