מה קרה למחירים של המוצרים בבית דפוס בשנים האחרונות
מי שעקב אחרי מחירי הדפוס בשנים האחרונות בוודאי ראה שמחירי הדפוס ירדו בצורה ניכרת. בעבר בית דפוס היה עסק מאוד כלכלי שמכר את עבודות ההדפסה שלו במחירים גבוהים. בתקופה שבית דפוס היה מוכר מוצרי דפוס במחירים גבוהים היינו יכולים להינות ממוצרי דפוס איכותיים שעשויים בצורה מקצועית. בית דפוס בעבר היה מוכר מוצרים במחירים שהם פי שלוש מהמחירים של מוצרי הדפוס שאנחנו מוצאים כיום.
המחירים של בית הדפוס ירדו בצורה הדרגתית במשך העשר שנים האחרונות והיום ניתן להגיד שבית דפוס מוכר מוצרי דפוס במחירים מצחיקים. נשאלת השאלה מה קרה לבית דפוס ואיך יכול להיות שהמחירים של הדפוס ירדו בצורה כזאת דרמתית.
התשובה לכך קשורה בדרך בה בית דפוס עובד. בעבר כאשר בית דפוס הדפיס עבודה הוא הדפיס על כל גליון מוצר אחד. כאשר היינו מזמינים פליירים מבית דפוס, בית הדפוס היה מדפיס רק את הפליירים שלנו על גבי הגליון. כאשר היינו מזמינים כרטיסי ביקור מבית דפוס, בית דפוס היה מדפיס רק את הכרטיסי ביקור שלנו על גבי הגליון. לאט לאט בית דפוס הבין שהוא יכול לחבר עבודות של אנשים ביחד ולהדפיס על גבי כל גליון מספר גדול של פליירים או כרטיסי ביקור.
אבל מה עם בתי דפוס בצפון שעבדו עם בעלי צימרים?
צריך לזכור שבאזור הצפון כללי המשחק הם אחרים לגמרי, בשונה מאוד מהמרכז. אם באזור תל אביב בתי דפוס נהנים מחיים מצויינים כאשר נהנים מזרימה של לקוחות בלתי פוסקת, בצפון העניינים מתנהלים שונה לגמרי. הרבה מאוד בתי דפוס עבדו בעיקר עם בעלי צימרים בהדפסת חומר פרסומי עבור הנופשים שהיו מגיעים לנוח בצימרים. מה שקרה זה שכאשר כל עסק הצימרים עברו להיות בעיקר באינטרנט, כל העניין הזה קרס לחלוטין.
בדרך הזאת בית דפוס הצליח להוזיל בצורה משמעותית את העבודה שלו. עבודה שבעבר הייתה עבור בן אדם אחד, היום שבעים אנשים מתחלקים בהוצאות של הגליון וכך מורידים מחירים. העולם של בית הדפוס התחיל להוזיל מחירים והשוק התחיל לרדת. שבית דפוס רואה שבית דפוס אחר מוריד מחירים הוא לא יכול להישאר אדיש. כל בית דפוס חייב להצליח להיתחרות עם המחירים של ההדפסות של העמיתים שלו. בית דפוס שלא מוריד מחירים נשאר בחוץ. מבחינת הלקוחות לא אכפת להם איך בית דפוס מדפיס עבורם את המוצרים והם מעדיפים לשלם את המחיר הנמוך ביותר.
גם אם המחיר הזול אומר שהאיכות של ההדפסות יורדת הלקוחות תמיד מעדיפים לשלם פחות. השיטה החדשה של בתי הדפוס הובילה לכך שהמחירים בשוק ירדו לתחתית והיום בית דפוס מוכר מוצרי דפוס במחירים מגוחכים. אפשר להיתנחם בכך שעד שלא ימציאו מכונת גליון גדולה יותר לבתי דפוס אין דרך להוריד את מחירי הדפוס בצור הניכרת יותר.
ככל שבית דפוס מדפיס על גליון גדול יותר כך הלקוחות שלו משלמים מחיר זול יותר. קיימים בתי דפוס שמדפיסים במכונת חצי גליון וקיימים בתי דפוס שמדפיסים על גבי מכונת גליון. כל אחד מהמכונות מדפיסה את אותם מוצרים רק שהנייר שמדפיסים עליו הוא גדול יותר. המפסידים הגדולים מהמצב הם בתי הדפוס עצמם שלא מרוויחים כמו פעם. זה אולי מצחיק לחשוב על זה כי הרי בית דפוס הוא זה שחשב על הדרך להוזיל מחירים על מנת שהוא יוכל למשוך לקוחות. בית דפוס מצד אחד יצר שוק חכם יותר ומצד שני יצר שוק פחות רווחי.