?פתיחת חנות בגדים. איך מתחילים?!
המאמר הזה מיועד לכל מי ששוקל לפתוח חנות בגדים או לחלופין, להתעסק בכל צורה שהיא במכירת מוצרי אופנה.
יש להדגיש שלמרות אורך המאמר, אין הוא מכסה את כל האתגרים בקוביה ההונגרית הזו שנקראת "חנות בגדים", אשר על פניו נראת
קל להפליא לתפאול אך בפועל קשה להחריד לניהול.
ענף ההלבשה נמצא במקום השני מבחינה כמותית במכירות אחרי ענף המזון לפי הנתונים של הלשכה לסטטיסטיקה.
רוב האנשים שחולמים להיות עצמאיים ואין להם מקצוע מוגדר, בשלב כלשהו חושבים על פתיחת עסק ששייך לעולם המזון או ענף
הטקסטיל.
לפני כל עלי להדגיש שלכל סוגי העסקים הקטנים יש מבנה משותף והתוכן אינו משנה כלל את אופן בנייתו, אך בתור מאמן עסקי שבאופן
אישי מתעסק בענף האופנה יותר מעשרים שנה, אני מתכוון לתת כמה טיפים במאמר זה על פתיחת ?בית אופנה? או בשפה העממית ?חנות בגדים?!
להלן רשימת הצעדים הראשוניים שיש לקחת בחשבון בפתיחת בית אופנה:
1- כאמור ללא שום קשר לסוג העסק, הצעד הראשון לפתיחת כל עסק הינו הכנת תוכנית עסקית!
2- במקרה של פתיחת בית אופנה, יש להחליט באיזה קו של ביגוד העסק עתיד להתעסק. כלומר כפי שיש מסעדה סינית, מסעדה
יפנית, מסעדת דגים וכו.. יש להחליט מראש מה סוג המוצר שהעסק יציע למכירה: (בגדי ילדים, נשים, גברים, בגדי הריון, בגדי ערב,
לבנים, מידות גדולות, למגזר הדתי וכו...)
3- אחרי בחירת הקו הכללי, יש לבחור את הקו הספציפי.
לדוגמה, במקרה ובחרתם בגדי נשים, אז יש להגדיר את הקבוצה (נערות, נשים 30+, נשים מבוגרות וכו...)
אסור להתעסק בעסק הראשון בכמה סוגים יחד. חובה להיות ממוקד לסוג הלקוחות שהעסק מיועד להם.
4- מיקום החנות: (רוב החנונית הראשונות נפתחות במקומות שהשכירות זולה יחסית), מאחר והאויב הכי גדול של ענף האופנה הינו
"הבלאי", זו טעות נוספת שגורמת לתשעה מתוך עשרה בתי אופנה בארץ ובעולם, להיסגר בשנתיים הראשונות לקיומם.
לאופנה אין חיי מדף, ואם המיקום אינו תוסס והומה אדם והמוצרים לא "עפים" מהמדף, מהר מאוד כל המלאי הופך לבלאי!
חשיבות נוספת בפתיחת חנויות במקומות מרכזיים (שבאופן טבעי השכירות שלהם יקרה בהרבה) הינו העובדה שכל קו שלא תופס, ניתן
לחסל במחיר עלות ומייד לשנות אסטרטגיה, וכל זאת בזכות העובדה שלא חסרים לקוחות .
5- יבוא הבגדים מחו"ל לצורך מכירה קמעונאית, זו טעות נוספת שהרבה מתחילים עושים. הם חושבים שאם רק יגיעו לממלכות האופנה, יגלו את אמריקה הבאה. (בשום פנים ואופן לא כדאי לייבא ביגוד לצורך מכירה קימעונאית בשלוש שנים הראשונות של העסק)!
הסיבות לכך מרובות ואין במאמר זה אפשרות להתייחס אל כולן- אך בכל זאת אתייחס לכמה מהן:
יבוא הטקסטיל בישראל זה פשוט תופעת הטבע, כמות המוצרים שמיובאים לארץ- גדולה פי כמה מהביקוש בפועל. מצב זה פותח חלון הזדמנות מדהימה מצד אחד לבעלי חנויות יחידים וגורם לכך שניתן לרכוש מוצרי טקסטיל מהיבואנים בארץ, הרבה פעמים זול יותר ממחיר העלות בארץ המוצא ומעבר לכך- הנגישות, האשראי ואפשרויות של החלפה והחזרת המוצרים הופכים את אפשרות הזאת לאפשרות הטובה ביותר.
אך מצד השני היבוא העודף גורם לכך שחלק מהמוצרים עושים את דרכם בסוף לשווקים ונמכרים במחירים זולים ממש וכאן יש לשים לב לכמות המוצר הנותר ליבואן ולדאוג לתיאום ציפיות בעניין זה כדי למנוע פגיעה עתידית במוניטין העסק.
6- עוד חלק חשוב בניהול בית אופנה (כמו כל עסק) זה תמחור וניהול הכספים של העסק. יש להכניס לתמחור את כל ההוצאות של
הפעלת העסק כולל שכירות ,עובדים, מיסים, ארנונה, חשמל, טלפון, וכו... מדובר במשוואה שמכלילה את סה"כ מכירות יחסית לאחוזי רווח והוצאות העסק. חשוב מאוד-מאוד ללמוד איך מתמחרים מוצר, לפני יציאה לדרך!
..........
לסיכום:
יש חברות מצוינות בארץ שיכולות לעזור לכם לפתוח עסק חדש. עלות גיוס איש מקצוע שילווה אתכם כל הדרך להצלחה לא מגיע לאחוז אחד מהסיכון שפתיחת ?עסק פרטיזני? טומן בחובו, תיעזרו לאנשי מקצוע בצעדים הראשוניים כי לדעת לבשל לא הופך איש למסעדן ולהכיר את עולם האופנה לא הופך איש לסוחר!
אביב אברהמי הוא מאמן אישי,כלכלי-משפחתי.ועסקי בשיטת בלסקי. בוגר פסיכולוגית מסחר- ניהול סיכונים ומסחר אלקטרוני מומחה בהקמה וניהול רשתות אופנה. מנכ''ל חברת סתיו אופנה. avrahamiaviv@gmail.com