צעדים ראשונים בכתיבת חיבור מוצלח בשאלון ב - בגרות בלשון
איך כותבים חיבור בשאלון ב?בשאלון ב בלשון אתם נדרשים לכתוב חיבור בהיקף של 300- 350 מילה, כעמוד עד עמוד וחצי פוליו. זוהי משימה מאוד חשובה שכן היא מחליפה את יחידת החיבור השלמה שבה נבחנו במתכונת הישנה. כמו-כן ערכה הוא 25 נקודות. לכן רצוי וכדאי להצליח היטב במשימה זו.
חלק חושבים שזו משימה קלה, שהרי מה הבעיה "למרוח" כמה מילים על נושא מסוים ולקבל על זה ציון. אחרים מאוד חוששים ממשימה זו שכן הם חושבים שאין להם מה לכתוב, אין להם מה להגיד, אין להם דעה, הם לא יודעים איך לכתוב, איך להתחיל. ובכלל, מה אם הנושא לא יהיה מעניין, ואני לא אדע להגיד על זה כלום.
למעשה, שני הצדדים צודקים. אכן אין זו משימה פשוטה לכתוב מאמר מובנה, משכנע המביע עמדה ברורה בנושא מסוים. מצד שני, אל ייקל בעיניכם, שכן מ"סתם" לכתוב מה אני חושב לא מקבלים ציון טוב, ואת זה אני אומרת מידע וניסיון בהערכת בחינות בגרות.
שימו לב כי בבגרות בלשון - שאלון ב, ישנם כללים פשוטים וברורים כיצד לכתוב חיבור.
ובכן, איך מתחילים חיבור?
ראשית, כל חיבור חייב לתחיל בהיגד. מהו היגד: משפט המביע רעיון מסוים בנושא מסוים. ההיגד בשאלון ב' כבר מציג עמדה מסוימת מתוך שתי עמדות אפשריות בנושא מסוים.
כך למשל מתוך בחינת חורף תשס"ט:
"היום נהוג בבתי הספר לחייב תלמידים להשתתף בתוכנית 'מחויבות אישית' במסגרות שונות בקהילה.
כתוב מאמר, ובו הצג תוכנית זו ואת מטרותיה. הבע את דעתך על החובה להשתתף בה, ונמק את דבריך בעזרת דוגמאות מן המאמר, מידע אישי או משניהם".
כפי ששמתם לב, כבר מהשאלה ניתן להוציא פרטים רבים שיכולים לשמש אותנו לכתיבת החיבור.
ראשית, ההיגד מציג עמדה מסוימת שנוגעת לדילמה שקיימת בנושא זה.
ההיגד הזה פותר לכם את הבעיה איך להתחיל את החיבור, וכמובן שהוא פותר לכם את הסעיף של הצגת הנושא. כל מה שעליכם לעשות הוא פשוט להעתיק את ההיגד, והנה יש לכם כבר פתיחה שהיא בעצם הצגת הנושא.
הפסקה הבאה שלכם היא הצגת דעתכם האישית. הרבה נבחנים "נופלים" כאן כי הם לא מבינים על מה הם צריכים להביע את דעתם, או במילים אחרות מה הנושא שעליו הם צריכים להביע את דעתם.
כך למשל, הנבחנים עלולים להביע את דעתם על האפקטיביות או חוסר האפקטיביות של המחויבות האישית. כך למשל: לדעתי, פרויקט "מחויבות אישית" הוא חסר ערך גם כלפי המתנדבים וגם כלפי אלה שההתנדבות מופנית אליהם.
דעה כזאת היא לא קבילה כי לא זה מה שביקשו שתביעו את דעתכם עליו. שימו לב לשאלה: הבע את דעתך על החובה להשתתף בה. כלומר, יש פה דילמה.
מה זאת דילמה? התנגשות בין שני ערכים. ערך: תפיסת עולם המשפיעה על התנהגות מסוימת.
כך למשל: ההתנגשות בשאלה זו היא: מצד אחד, ערך של סולידריות, חינוך הנוער לתרומה לקהילה ועזרה לזולת, ומצד שני, ערך חופש הבחירה, הזכות לעצמאות ולבחירה אישית, שכן מטבע הדברים אי-אפשר לחייב אדם לתרום מעצמו. זה צריך לקרות לו כי הוא רוצה בכך.
מן הסתם ההיגד בשאלה הזאת נוקט את הדעה שיש לחייב את בני הנוער להתנדב בין אם הם רוצים בכך ובין אם לא.
כשנבין את שני הצדדים של הדילמה, נבין כך גם את הדעה שלנו, וגם את הדעה המנוגדת לנו. הבנת הדעה המנוגדת חשובה בחיבור, לא פחות מהבנת הדעה שלנו.
שימו לב: בהבעת דעה אין נימוקים וטיעונים שנועדו לבסס את הדעה. לכן לא תהיינה מילות קישור של סיבה ותוצאה כגון: כי, מאחר ש, מפני ש, זאת משום ש... וכו'. כשניסחתם כבר את דעתכם, חיזרו שוב על הפסקה, ובדקו שוב, שלא הכנסתם בטעות נימוק או הסבר לעמדה שלכם.
ניגשים לבחינת הבגרות בלשון, שאלון ב?
לעוד המון טיפים ולהצלחה בבגרות בלשון לחצו כאן לפרטים נוספים
רות ווסק
מורה מנוסה וותיקה המכינה אלפי תלמידים בהצלחה לקראת בחינות הבגרות בלשון ובתנ"ך.
בעלת תואר שני, תעודת הוראה ובודקת בחינות בגרות
http://www.iteacher.co.il