המלחמה בתאונות הדרכים זהו נושא שמעסיק את ממשלת ישראל, ממש ברמה היום יומית. המטה ללוחמה בקטל בכבישים ושאר גופים דומים עושים עבודת קודש בכל הקשור להעלאת המודעות הציבורית וביצירת שינויים בחקיקה הנוגעת לענישה בדבר עבירות תעבורה.
לאורך שנות קיומנו, כמדינה עצמאית, חוקקה ממשלת ישראל מאות חוקים המפרטים את כל תחום התעבורה בארץ. כל הסוגיות הנוגעות לחוקי הנהיגה והאחריות המשפטית המתאימה מעוגנות בחוקי תעבורה מפורטים ומרובים.
כתבה זו היא בהחלט המקום הראוי לדון בעברות, בענישה ובשינוי הצפוי והמיוחל, שעוברת מדינת ישראל בתחום זה.
עברות
עברות תעבורה הן בעיקר כל אותן עבירות הנוגעות לנהיגה נכונה ולציות לחוקי התנועה. העברות הנפוצות ביותר בישראל, הן גם מין החמורות ביותר והן נהיגה במהירות מופרזת, דיבור בטלפון נייד בזמן נהיגה, נהיגה בשכרות ואי ציות לרמזורים אדומים.
המדינה מקצה משאבים רבים לצמצום עברייני התנועה ומשטרת ישראל יוזמת מבצעי אכיפה מרובים בכבישי ישראל ואכן מצליחה להוריד עברייני תנועה רבים מהכביש.
ענישה
הענישה על עברות תעבורה בישראל אינה נחשבת למחמירה. בארצות הברית למשל, הענישה חריפה הרבה יותר והסובלנות כלפי עברייני תנועה כמעט ולא קיימת.
בשנים האחרונות החליטה הממשלה להקשות את ידה ולהחמיר את העונשים על עברות התנועה השונות. בהתאם, הועלו זמני השלילה, הועלו תעריפי הקנסות באופן דרסטי יחסית ומחולקים זימונים לדין כל אימת שיש צורך.
השינוי הצפוי
אחד השינויים האחרונים והמחמירים נוגע לעברות של נהיגה בשכרות. אם בעבר היה קנס או שלילה קצרה פותר את העניין הרי שכיום מדובר על שלילה של רישיון הנהיגה לתקופה שיכולה להגיע עד שנתיים ימים, תקופה שיש לה משמעויות רבות, בעיקר מבחינת יכולת ההרתעה.
בימים אלו מדברים בתקשורת על החמרות נוספות שצפויות בתחום ביניהן כנראה יכנסו שלילות לצמיתות ומעצרים בעת הצורך.
כמובן שתישמר הזכות לערעור, אך חרף הפחתת הסובלנות כלפי עברייני תנועה יצטרכו אנשים רבים יותר להשתמש בשירותים של עורך דין תעבורה בתל אביב או בעיר מגוריהם כדי להוכיח חפות או לנסות צמצם את העונש שניתן להם.