המנהיגות, האימון הדומה והשונה
המנהיגות כמושג טומנת בתוכה עולם שלם של הובלה, שליטה, יכולות מקצועיות ודוגמא אישית, בבחינת 'ממני תראו וכך תעשו'.
מנהיגות, הינה היכולת לקדם קבוצת אנשים לעסוק בנושא מסויים על-בסיס מטרות ויעדים.
פעמים רבות, נוטים לייחס מנהיגות לאירגונים היררכיים בעוד שניהול משוייך לחברות ואירגונים שונים.
במציאות, מנהל יידרש להחלטות ולטיפול בארועים באופן דומה למנהיג צבאי או מדיני.
מנהיג, כמו גם מנהל יהיה דמות כריזמטית [כך או אחרת] על-מנת שיסחוף אחריו אנשים לצורך הובלת מהלכים אותם ירצה להשיג. מנהיג ומנהל ידרשו לבחון, לנתח ולהבין מצבים.
האם כל מנהל הוא מנהיג - האם לא נמצא מנהיגים שאינם בראש אירגון כאשר הם המובילים ?
התשובה לשתי שאלות אלו ידועה והינה לא!
לא כל מנהל הוא גם מנהיג. ואכן ניתן למצוא מנהיגים רבים גם בתוך הצוותים, הפרויקטים והחברות, עובדים טובים ומסורים שאינם בהכרח בתפקיד ניהולי.
לדוגמא, מנהיג בצוות פרוייקט 'שכל' תפקידו הינו התכנון והארכיטקטורה של הפתרון בפרויקט, אך בשל היותו של המתכנן מנהיג וסוחף [למרות אי היותו במעמד של מוביל] יגרום לצוות הפרויקט לפעול טוב יותר ולהעצים את היכולות והביצועים של הפרוייקט.
מנהיגות תבחן ביום יום וכן ברגעי משבר וצמיחה, לדוגמא, יכולת של מנהל בכל רמת ניהול ומכל מגזר להוביל ולקדם את הגוף אותו הוא מנהל ולו הוא אחראי. יכולת המנהיגות, בדיוק כמו היכולת
להתערב בארוע בעייתי [ תאונה, פרוייקט שקורס ועוד ], להשפיע לקבל החלטות, כך שישנו את הדינמיקה של הארוע או המשבר לכיוון הפתרון. מאפיין נוסף למנהיגות כמו גם לניהול, הינה קבלת ההחלטות הרבה, הדיון בניתוח משאבים, לוחות זמנים, תעדופים ועוד.
אם כך מי הוא המאמן ?
המאמן הינו סוג של מנהיג שמחליט לקדם, לאמן ולהוביל אחרים על-מנת שבסופו של תהליך יגיע המתאמן וימצה עצמו, טוב יותר.
המאמן יושיט יד לשינוי תוך השקעה בהקשבה, זמן ואמפתייה..
דווקא כשמדובר במאמן ניתן לאבחן היטב את ההבדל שבין מנהיג למנהל שכן המאמן הינו מנהיג ומוביל אך אינו מנהל. המאמן מנהיג את המתאמן לדרכו ולצרכיו, הוא מנהיג שמפנה את התשומות שלו עבור המתאמן על ?פי רצונותיו, משמש מגדלור שמאיר ומנחה לו את דרכו.
המאמן אינו מקבל החלטות עבור המתאמן, אך כן אחראי להתערב ברגעים קשים [ הדרך לשינוי? ], לסייע בקביעת התוכנית והדרך, כמו גם לתחום את המפגשים והפעילות בזמנים.
המאמן כמנהיג, אמור להוביל ולקחת את המתאמן לדרך משותפת עבור המתאמן. כמו מנהיג כך גם המאמן צריך לקבל החלטה לצאת למהלך עם המתאמן, להנחות על קביעת יעדים, מטרות וחזון כולל ולסייע בגיבושם. המאמן כמנהיג יטווה עם המתאמן דרך פעולה ושלבים למימוש התוכנית. המאמן כמנהיג יצעד בדרך עם המתאמן כדי להגיע ולהשיג את מטרות המתאמן.
שלא כמנהיג לא יקבל המאמן החלטות, עבור המתאמן וגם לא יוסיף מדעתו ולא יקבע למתאמן קביעות, אך כן יהיה 'שם' עבורו וכן יהיה שותף מלא לדרך.
המנהיג והמאמן דומים הם אף בכריזמה, בהנחייה וביכולת להתערב, 'לתקן' ולכוון עבור המתאמן את היכולות והמשאבים למשהו מוחשי, ברור יותר וכזה שישרת את המתאמן.
בעת משבר המאמן נדרש להתערב ולהוביל את המתאמן. כמו המנהיג, ידרש אף המאמן לנסוך תחושת בטחון במאמן שישנה דרך ויש אפשרות לפתור את המשבר.
דרך נוספת להתבונן באבחנה שבין מאמן למנהיג או מנהל, יכולה להיות מזוית שכל מנהיג וכל מנהל עוסקים כך או אחרת בהובלה וחניכה של אנשיו, קרי סוג של אימון, אומנם שאינו מובנה ועל-בסיס מתודה אך כן עם אלמנט ברור של חניכה.
מאמן, חשוב שיהיה בעל יכולות של חשיבה רחבה ולא מקובעת, יכולת ניתוח, אמפתייה ונוכחות, אלו בעיני מאפיינים מנהיג ומנהל. היכולת להשפיע על מצב מסוים לכדי שינוי תוך ניתוב דרך, יכולת אבחנה וניתוח, מאפיינים אף הם את המנהיג שנדרש למצבים דומים.
אנסה להביא דוגמאות ממהלך אימון לדילמות של הובלה ומנהיגות, לשם המחשה -
מתאמן שמתלבט במה לעסוק, באיזו דרך לבחור ולמה לתת את עצמו בתהליך האימון :
כמאמן תפקידנו להתערב בהקשבה לתוכן ול'מוזיקה' הנובעת בשלב זה מהמתאמן, המאמן יצטרך לפרוס בפני המתאמן את קשת האפשרויות, להרחיב אותה, אך גם לקחת את העיקר מהמוץ ולהחזירם למתאמן כך שלאורם יפתח ויתקדם בתהליך - זו מנהיגות, זו הנחייה וזו הובלה של המאמן.
בדוגמא שונה יתלבט מנהל באירגון לגבי קביעת אסטרטגייה ודרך פעולה,
המאמן ידרש בשלב זה לבצע עם המנהל המתאמן, ניתוח רחב של האירגון [SWOT או דומיו], ישקף את האפשרויות השונות שניצבות בפניו ובפני האירגון, יכוונו לקביעת חזון עצמי, שישפיע ויסייע לאירגון ולבסוף יקבע ויוביל את המנהל לתוכנית פעולה ברורה שנסמכת על נתונים.
פעילויות אלו, אף הן מנהיגותיות, סמכותיות, רואות ראייה רחבה ומאפיינות מנהיגים ומאמנים.
חשוב לבדל מאמן ממנהיג בנושא עקרוני, מנהיג יכול לקבוע, להנחות ולהוביל את הכפופים לו לדרך שמוצא לנכון ורואה כיוונה, בעוד שמאמן לא יוביל על-דעת עצמו ולא יכפה דעתו על המתאמן הוא יוועץ ויצא לדרך שהינה מוסכמת, ברורה ועל דעתו ויכולותיו של המתאמן.
אני חושב שמאמן הינו סוג של מנהיג לרגע, מנהיג שמתוך דחף לסייע ואיתור 'בעיה' ירכז עצמו ויכולותיו כדי להנהיג ולאמן את המתאמן לדרך אחרת, למקום שטוב יותר למתאמן , דרך שהמתאמן-מנהיג הולכים אליה יחדיו
.
@ כל הזכויות שמורות
המנהיגות כמושג טומנת בתוכה עולם שלם של הובלה, שליטה, יכולות מקצועיות ודוגמא אישית, בבחינת 'ממני תראו וכך תעשו'.
מנהיגות, הינה היכולת לקדם קבוצת אנשים לעסוק בנושא מסויים על-בסיס מטרות ויעדים.
פעמים רבות, נוטים לייחס מנהיגות לאירגונים היררכיים בעוד שניהול משוייך לחברות ואירגונים שונים.
במציאות, מנהל יידרש להחלטות ולטיפול בארועים באופן דומה למנהיג צבאי או מדיני.
מנהיג, כמו גם מנהל יהיה דמות כריזמטית [כך או אחרת] על-מנת שיסחוף אחריו אנשים לצורך הובלת מהלכים אותם ירצה להשיג. מנהיג ומנהל ידרשו לבחון, לנתח ולהבין מצבים.
האם כל מנהל הוא מנהיג - האם לא נמצא מנהיגים שאינם בראש אירגון כאשר הם המובילים ?
התשובה לשתי שאלות אלו ידועה והינה לא!
לא כל מנהל הוא גם מנהיג. ואכן ניתן למצוא מנהיגים רבים גם בתוך הצוותים, הפרויקטים והחברות, עובדים טובים ומסורים שאינם בהכרח בתפקיד ניהולי.
לדוגמא, מנהיג בצוות פרוייקט 'שכל' תפקידו הינו התכנון והארכיטקטורה של הפתרון בפרויקט, אך בשל היותו של המתכנן מנהיג וסוחף [למרות אי היותו במעמד של מוביל] יגרום לצוות הפרויקט לפעול טוב יותר ולהעצים את היכולות והביצועים של הפרוייקט.
מנהיגות תבחן ביום יום וכן ברגעי משבר וצמיחה, לדוגמא, יכולת של מנהל בכל רמת ניהול ומכל מגזר להוביל ולקדם את הגוף אותו הוא מנהל ולו הוא אחראי. יכולת המנהיגות, בדיוק כמו היכולת
להתערב בארוע בעייתי [ תאונה, פרוייקט שקורס ועוד ], להשפיע לקבל החלטות, כך שישנו את הדינמיקה של הארוע או המשבר לכיוון הפתרון. מאפיין נוסף למנהיגות כמו גם לניהול, הינה קבלת ההחלטות הרבה, הדיון בניתוח משאבים, לוחות זמנים, תעדופים ועוד.
אם כך מי הוא המאמן ?
המאמן הינו סוג של מנהיג שמחליט לקדם, לאמן ולהוביל אחרים על-מנת שבסופו של תהליך יגיע המתאמן וימצה עצמו, טוב יותר.
המאמן יושיט יד לשינוי תוך השקעה בהקשבה, זמן ואמפתייה..
דווקא כשמדובר במאמן ניתן לאבחן היטב את ההבדל שבין מנהיג למנהל שכן המאמן הינו מנהיג ומוביל אך אינו מנהל. המאמן מנהיג את המתאמן לדרכו ולצרכיו, הוא מנהיג שמפנה את התשומות שלו עבור המתאמן על ?פי רצונותיו, משמש מגדלור שמאיר ומנחה לו את דרכו.
המאמן אינו מקבל החלטות עבור המתאמן, אך כן אחראי להתערב ברגעים קשים [ הדרך לשינוי? ], לסייע בקביעת התוכנית והדרך, כמו גם לתחום את המפגשים והפעילות בזמנים.
המאמן כמנהיג, אמור להוביל ולקחת את המתאמן לדרך משותפת עבור המתאמן. כמו מנהיג כך גם המאמן צריך לקבל החלטה לצאת למהלך עם המתאמן, להנחות על קביעת יעדים, מטרות וחזון כולל ולסייע בגיבושם. המאמן כמנהיג יטווה עם המתאמן דרך פעולה ושלבים למימוש התוכנית. המאמן כמנהיג יצעד בדרך עם המתאמן כדי להגיע ולהשיג את מטרות המתאמן.
שלא כמנהיג לא יקבל המאמן החלטות, עבור המתאמן וגם לא יוסיף מדעתו ולא יקבע למתאמן קביעות, אך כן יהיה 'שם' עבורו וכן יהיה שותף מלא לדרך.
המנהיג והמאמן דומים הם אף בכריזמה, בהנחייה וביכולת להתערב, 'לתקן' ולכוון עבור המתאמן את היכולות והמשאבים למשהו מוחשי, ברור יותר וכזה שישרת את המתאמן.
בעת משבר המאמן נדרש להתערב ולהוביל את המתאמן. כמו המנהיג, ידרש אף המאמן לנסוך תחושת בטחון במאמן שישנה דרך ויש אפשרות לפתור את המשבר.
דרך נוספת להתבונן באבחנה שבין מאמן למנהיג או מנהל, יכולה להיות מזוית שכל מנהיג וכל מנהל עוסקים כך או אחרת בהובלה וחניכה של אנשיו, קרי סוג של אימון, אומנם שאינו מובנה ועל-בסיס מתודה אך כן עם אלמנט ברור של חניכה.
מאמן, חשוב שיהיה בעל יכולות של חשיבה רחבה ולא מקובעת, יכולת ניתוח, אמפתייה ונוכחות, אלו בעיני מאפיינים מנהיג ומנהל. היכולת להשפיע על מצב מסוים לכדי שינוי תוך ניתוב דרך, יכולת אבחנה וניתוח, מאפיינים אף הם את המנהיג שנדרש למצבים דומים.
אנסה להביא דוגמאות ממהלך אימון לדילמות של הובלה ומנהיגות, לשם המחשה -
מתאמן שמתלבט במה לעסוק, באיזו דרך לבחור ולמה לתת את עצמו בתהליך האימון :
כמאמן תפקידנו להתערב בהקשבה לתוכן ול'מוזיקה' הנובעת בשלב זה מהמתאמן, המאמן יצטרך לפרוס בפני המתאמן את קשת האפשרויות, להרחיב אותה, אך גם לקחת את העיקר מהמוץ ולהחזירם למתאמן כך שלאורם יפתח ויתקדם בתהליך - זו מנהיגות, זו הנחייה וזו הובלה של המאמן.
בדוגמא שונה יתלבט מנהל באירגון לגבי קביעת אסטרטגייה ודרך פעולה,
המאמן ידרש בשלב זה לבצע עם המנהל המתאמן, ניתוח רחב של האירגון [SWOT או דומיו], ישקף את האפשרויות השונות שניצבות בפניו ובפני האירגון, יכוונו לקביעת חזון עצמי, שישפיע ויסייע לאירגון ולבסוף יקבע ויוביל את המנהל לתוכנית פעולה ברורה שנסמכת על נתונים.
פעילויות אלו, אף הן מנהיגותיות, סמכותיות, רואות ראייה רחבה ומאפיינות מנהיגים ומאמנים.
חשוב לבדל מאמן ממנהיג בנושא עקרוני, מנהיג יכול לקבוע, להנחות ולהוביל את הכפופים לו לדרך שמוצא לנכון ורואה כיוונה, בעוד שמאמן לא יוביל על-דעת עצמו ולא יכפה דעתו על המתאמן הוא יוועץ ויצא לדרך שהינה מוסכמת, ברורה ועל דעתו ויכולותיו של המתאמן.
אני חושב שמאמן הינו סוג של מנהיג לרגע, מנהיג שמתוך דחף לסייע ואיתור 'בעיה' ירכז עצמו ויכולותיו כדי להנהיג ולאמן את המתאמן לדרך אחרת, למקום שטוב יותר למתאמן , דרך שהמתאמן-מנהיג הולכים אליה יחדיו
.
@ כל הזכויות שמורות
ניר שריג, מוסמך בתארים שניים [ MA ] בתקשורת המונים, בין אישית ומדעי המדינה, בנוסף בוגר קורסי יעוץ
ארגוני, פסיכולוגיה ואימון בסיסי ומתקדם.
בעברי, מפקד וקצין מקצועי בצ.ה.ל. בשנים האחרונות עסקתי בתחומי הHITEACH השונים [אזרחי ובטחוני],
הובלתי וניהלתי יחידות עסקיות בארץ ובעולם.
- החזון האישי שלי באימון ובליווי
אני רואה בשלב זה של חיי המקצועיים, את האימון והליווי העסקי כשליחות וחובה, כמו גם יכולתי לתרום לאחרים
הן בפן האישי והן בפן העסקי. שילוב ויכולת לדון בכל אחד משני התחומים - האימוני הטהור או העסקי, תוך הבאת
ניסיוני האישי והלימודי, המבוסס על עבודה צמודה, רבת שנים עם אנשים, יביאו לאימון יעיל ופורה ויהוו בסיס
מיומן לפעולתו.
באימון האישי - היכולת לקבוע ברית /הסכם
ארגוני, פסיכולוגיה ואימון בסיסי ומתקדם.
בעברי, מפקד וקצין מקצועי בצ.ה.ל. בשנים האחרונות עסקתי בתחומי הHITEACH השונים [אזרחי ובטחוני],
הובלתי וניהלתי יחידות עסקיות בארץ ובעולם.
- החזון האישי שלי באימון ובליווי
אני רואה בשלב זה של חיי המקצועיים, את האימון והליווי העסקי כשליחות וחובה, כמו גם יכולתי לתרום לאחרים
הן בפן האישי והן בפן העסקי. שילוב ויכולת לדון בכל אחד משני התחומים - האימוני הטהור או העסקי, תוך הבאת
ניסיוני האישי והלימודי, המבוסס על עבודה צמודה, רבת שנים עם אנשים, יביאו לאימון יעיל ופורה ויהוו בסיס
מיומן לפעולתו.
באימון האישי - היכולת לקבוע ברית /הסכם