עיבוד – בחירה נכונה של תפקידי הנגינה (גם בפיזור באוקטאבות שונות וגם בקצבי הנגינה) חשובה מאוד. נסו לפזר את התפקידים (באס – באוקטאבות הנמוכות, הרמוניה – באוקטאבות האמצעיות ומלודיה – באוקטאבות העליונות, למשל), תפרידו בין הכלים. אל תבחרו כלים שהסאונד שלהם חופף מידי כי אז יכולה להיווצר בעיה של מיסוך. אם כבר יש בעיה כזו נסו שהכלים לא יתחילו לנגן ביחד, או מבחינת כתיבת התפקיד שכלי אחד יתחיל על הפעמה הראשונה של התיבה והכלי השני יתחיל שש עשרית או שמינית אחת אחרי, לדוגמה (בכלים אלקטרונים ניתן לבצע את זה גם על ידי שינוי המעטפת של הכלי ולא חייבים לשנות את התפקיד). אם הם חייבים לנגן ביחד, נסו שינגנו אחד כמה שיותר רחוק מהשני במרווח המוסיקלי. כמובן שיש עוד הרבה פתרונות ומה שהצעתי כאן לא יעבוד בכל מצב, אבל זו בהחלט נקודה למחשבה.
הקלטה – בחירת המיקרופון הנכון ומיקום המיקרופון חשובים מאוד ומשפעים על צבע הצליל ואיכותו. כמובן גם עוצמת הקלטה, החדר בו אנו מקליטים, הנגן והכלי ישפיעו על איכות ההקלטה. אך אם יש עיבוד טוב וביצענו הקלטה כמו שצריך, אז הרבה מהעבודה הקשה כבר אחרינו ואנו בדרך למיקס טוב.
דגימות – בחירה של דגימות איכותיות המתאימות ליצירה שלנו. ברור, אבל חשוב לציין שלא כל דגימה שנשמעת טוב היא הדגימה הנכונה ליצירה שלנו.
סינתיסייזרים – בחירה של כלי שנשמע טוב זו רק ההתחלה. היכולת שלנו לעצב את הסאונד ולהתאים אותו לצרכים שלנו בדיוק ולהטמיע אותו בתוך היצירה יכולה לפתור לנו את השימוש ב EQ בכלל, אבל צריך לדעת כיצד לעבוד עם כלים אלו ואיך ניתן לשנות או להשפיע על הצליל אותו מפיק הכלי. אם אתם לא יודעים, חוזרים חזרה להקשבה ובחירה של סאונד שמתאים לשיר.
לסיכום – להיות אובייקטיבי. לא כל סאונד יפה או תפקיד מגניב שיצרתם מתאים או יכול להיכנס אל היצירה הסופית והעבודה מתחילה שם. הגישה של "נתקן את זה במיקס" גורמת לירידה באיכות הסאונד של היצירה. אם הסאונד לא נשמע טוב בלי EQ אז עם EQ הוא ישמע בסדר, אבל זה כמעט בלתי אפשרי להביא אותו למצב של מדהים.
היה חשוב לי לציין את כל זה כי הרבה אנשים לא מבינים למה הם לא נשמעים כמו.... ובדרך ככל ההבדל הוא באחד מהשלבים הראשונים שציינתי מעל.
שימושים –
איקוולייזר הוא אחד מהכלים המשומשים ביותר במיקס, ולדעתי גם הכלים הקלים ביותר להבנה. ניתן להשתמש באיקוולייזר על ערוץ בודד, על קבוצת ערוצים ואפילו על מיקס שלם. טכנאי קול משתמשים באיקוולייזר לכל מני מטרות לדוגמה –
• לתקן בעיה ספציפית בהקלטה או בצבע החדר.
• להעצים תדרים בקול של שירה כדי לגרום לה להיות ברורה יותר.
• להפריד בין כלים המכילים את אותה פיזור אנרגיה של תכולת התדרים.
• להרחיק כלי מסוים אחורה יותר במיקס.
• להתגבר על בעיות שנובעות מתכולת התדרים אותה יכול להרגיש המיקרופון.
• לאחד ביחד סאונד שהוקלט ממספר מיקרופונים.
• לצמצם תכולת תדרים של כלים שונים כדי שיוכלו להשתלב ביחד.