כל מכונית בנויה מאותם חלקים עיקריים אשר מיקומם, חיבורם זה לזה, והשיתוף של כולם ביחד, עם המיוחדות של כל חלק בפני עצמו? יוצרים את המכונה המתוחכמת והחכמה ששינתה את קצב ההתפתחות של האנושות כולה.
אחד מהחלקים המיוחדים במכונית הוא הגיר (שמו הלועזי) או בשמו העברי, 'תיבת ההילוכים'.
הגיר הוא למעשה תיבת ההילוכים במכונית המורכבת מגלגלי שיניים. על ידי ניתוק גלגל שיניים מסוים וחיבורו לאחר, גדול יותר או קטן יותר לפי הצורך של הנהג, ניתן להאיץ או להאט. הגיר הסטנדרטי הוא גיר ידני, בו הנוהג במכונית מעביר בידו את ההילוכים. פעולה זו מתבצעת על ידי דוושת הקלאץ' (המצמד) אשר משחררת את גלגלי השניים ומאפשרת חיבור לגלגל הבא, לפי הצורך ובהתאמה. ישנו גם גיר אוטומטי בו הפעולה נעשית על ידי מנגנון שהופעל במיוחד לכך. ברכב בו הגיר אוטומטי, כאשר לוחץ הנהג על דוושת הגז, הגיר האוטומטי מחליף הילוכים בעצמו.
מרכיבי גיר אוטומטי
גלגלי השניים
המרכיב העיקרי של הגיר הוא גלגלי השיניים שלו. על ידי שינוי גלגלי השיניים ניתן לשלוט במהירות בה המכונית נוסעת. לדוגמא כאשר גלגל שיניים גדול מסובב גלגל שיניים קטן המהירות גדלה, ולהיפך. ישנם שני סוגי גלגלי שיניים: גלגל שיניים בעל שן ישרה, בדרך כלל הוא זול יותר אך עם זאת פחות טוב ולעיתים גורם לרכב להשמיע רעשים בנסיעות מהירות, (נפוץ בנסיעות אחורה). וגלגל שיניים עם שן אלכסונית, שהוא המקצועי, הטוב והאמין.
הגלים
בכל גיר ישנם שלושה גלים. הגלים הם למעשה בסיס המערכת עלייה בנוי הגיר. על הגלים מחוברים גלגלי השיניים בצורה כזו שכל פעם ניתן לנתק גלגל שיניים אחד מגלגל שיניים אחר, אשר כל אחד מהם יושב על גל נפרד, וכך בעזרת ידית ההילוכים לשנות את מקום גלגל השיניים, להאט או להאיץ את מהירות המכונית.
"שיני הכלב"
שיני הכלב הם שיניים המחוברות לגלגלי השיניים הזזים לפי צורכו ורצונו של הנוהג ברכב. תפקידן להיתפס לגלגל השיניים שממולן בקלות. פעולה זו דומה ומזכירה נשיכת כלב, ומכאן קיבלה את שמה.