בראשית חודש זה נכנסה לתוקפה האמנה החדשה למניעת כפל מס בין ישראל לדנמרק, חלף האמנה הישנה משנת 1967. האמנה החדשה מבוססת על אמנת המודל של ה- OECD ובמובנים רבים מדובר באמנה חדשנית המתייחסת למספר אספקטים חשובים עליהם נעמוד במבזק זה וכן במבזק הבא:
סיוע בגביית מיסים- המדובר בסעיף חדשני לאמנות המס עליהן חתומה ישראל, הגם שהוא קיים בסעיף 27 לאמנת המודל של ה- OECD. נציין כי כבר בנוסח האמנה הישנה משנת 1967 הייתה התייחסות לעניין זה בסעיף 28, לפיו קיים רצון לעזרה בגביית מיסים בין המדינות. סעיף דומה לזה שבאמנה הישנה קיים גם באמנה בין ישראל לנורווגיה.
לפי סעיף 27 לאמנה החדשה עם דנמרק, המדינות מתחייבות להעניק זו לזו סיוע בגביית תביעות הכנסה. לעניין זה, "תביעת הכנסה" היא סכום המגיע ביחס למסים מכל סוג ותיאור (לא רק אלו המנויים בסעיף 2 לאמנה) המוטלים מטעם המדינות המתקשרות או מטעם יחידות משנה מדיניות או רשויות מקומיות שלהן, במידה שהמיסוי לפיו אינו עומד בסתירה לאמנה או להסכם אחר בין ישראל לדנמרק; "תביעת הכנסה" כוללת גם ריבית, קנסות מנהליים והוצאות גבייה או שמירה המתייחסות לסכום האמור. אופן החלתו של הסעיף בין המדינות יכול שיוסכם בדרך של הסכמה הדדית ואינו מוגבל להוראות האמנה בלבד. חשוב לציין, כי בהתאם להוראות האמנה, סעיף זה יכנס לתוקף רק בתאריך שבו תיכנס לתוקף אמנה בין ישראל לבין מדינה שלישית הכוללת סעיף דומה. לפיכך, סעיף זה אינו בתוקף כיום על אף כניסתה של האמנה החדשה לתוקף. לאור מגמת עידוד חילופי המידע והסיוע האדמיניסטרטיבי השורר בעולם ולאור הצטרפות ישראל לארגון ה- OECD, אנו צופים כי בעתיד הקרוב ישראל תחתום על אמנות נוספות הכוללות סעיף זה.
בעניין זה נציין כי ביוני 2011 נכנסה לתוקף האמנה המולטי-לטרלית לסיוע אדמיניסטרטיבי בנושאי מס. אמנה זו כוללת הרחבה מהותית של סיוע בין המדינות בנושא חילופי מידע וגביית חובות, כאשר ההצטרפות אליה היא וולונטרית. ישראל טרם הצטרפה לאמנה זו.
נאמנויות- הוראות האמנה החדשה חלות על נאמנויות שהוכנסו להגדרת "אדם" שבאמנה. זאת בדומה לנעשה באמנות החדשות עם בריטניה (שטרם נכנסה לתוקף) ועם בלגיה. כפי שציינו בעבר, הכללת נאמנות בגדר אמנות המס ויצירת מנגנון של הליכי הסכמה הדדית בקשר עם נאמנויות היא חשובה ביותר ומבורכת, במיוחד לאחר חקיקת פרק הנאמנויות במסגרת תיקון 147 לפקודה.
התייחסות לישות משפטית בהגדרת "תושב"- סעיף 4(2) לאמנה החדשה קובע כי ישות משפטית שהיא תושבת מדינה מתקשרת לפי חוקי אותה מדינה ופטורה באופן כללי ממס באותה מדינה, תיראה כתושבת אותה מדינה מתקשרת למטרות אמנה זו. נדגיש כי סעיף זה מתייחס לפעילות ולהשקעות של מלכ"רים וגופים מוסדיים כגון קרנות פנסיה וכד'. כך, לא תוטל בספק זכאותם של גופים אלו ליהנות מהטבות ההאמנה על אף היותם פטורים ממס במדינת התאגדותם. סעיף זה הוא ייחודי ואינו מצוי באמנות אחרות שישראל צד להן.
לדעתנו, ניתן לפרש סעיף זה גם בהקשר של גופים שקופים, כך, במקרה ותעלה טענה, אף אם לדעתנו אין לה אח ורע, שיש לשלול כליל הטבות אמנה לגופים שקופים, הרי שיש בסעיף זה מעין "גושפנקא" להכללת גופים שקופים לעניין ההטבות.
כאמור, המשך במבזקנו הקרוב.
נכתב ע"י עו"ד ורו"ח גדי אלימי