כל אינטראקציה של האדם עם סביבתו נעשית כדרך "ממשק משתמש" (UI - User Interface). פעולות שגרתיות ויומיומיות שאנו מבצעים מבלי משים לב, כגון פתיחת דלת על ידי סיבוב הידית, הדלקת אור על ידי לחיצה על המתג, סיבוב ברז המים, כל אלו הן דוגמאות של אינטראקציה של האדם עם סביבתו דרך ממשק מתוך כוונה להשלים פעולה רצויה כזו או אחרת.
כל מגע עם ממשק משתמש יוצר חווית משתמש (UX - User Experience). הפרדוקס הוא שממשק נכון להפליא יכול לעתים לגרום לחווית משתמש שלילית. והפוך חווית משתמש נעימה יכולה לפצות על ליקויים בממשק המשתמש.
השבוע, בביקורי את אחד מלקוחות החברה, הוזמנתי לארוחת צהרים בחדר האוכל של החממה הטכנולוגית. מסעדת פועלים שגרתית שכזו, באווירה קיבוצית משהו, העמידה לרשותי אוכל סביר וכוס שתיה. כאשר ניגשתי אל "מתקן המשקאות" נחשפתי למראה הבא:
ברז מתכתי, קלאסי, עם ידית סטריאוטיפית אותה אני צריך לסובב על מנת להזרים את ה... סודה לשתיה? כך לפחות גרס השלט מעל הברז. עצרתי רגע. מבחינת ממשק משתמש – אין ממשק יותר נכון מזה. מסובב את הברז – יוצאים המים. פשוט, נוח, ברור לכל. גאוני! אולם התחושה שלי הייתה שאין סיכוי שמתוך ברז מים יצא משקה מוגז. ייתרה מזאת היחס כלפי אותו המשקה היה ספקני ונגטיבי, שכן איזה טעם כבר יכול להיות לסודה שיוצאת מברז מים? זו הייתה חווית המשתמש שלי.
למעשה הדוגמה הזו ממחישה את מכלול השיקולים אותם צריך לקחת בחשבון כל מעצב ממשק משתמש. לא די בנכונות הממשק. טיב הממשק נמדד על ידי השכלול של שני הגורמים, הUI וה-UX.
פורסם בבלוג באתר orientmedia.net