מאמר זה עוסק בתחזית לגבי המגמה הבאה בעולם מנועי החיפוש באינטרנט.
עד כה ראינו תהפוכות לא קטנות בנושא זה, כאשר הרשת נשלטה לפני מספר שנים על ידי מספר מנועי חיפוש כמו YAHOO ו- Altavista, ואז בא גוגל, טרף את הקלפים והוכיח שיש מה לחדש בנושא של מנועי חיפוש.
גוגל הוכיח שאפשר להמציא טכנולוגיות חדשות וטובות יותר בנושא של חיפוש ולהראות לאנשים את התוכן שהכי קרוב למה שהם חיפשו כבר בעמוד הראשון. הוא כמובן לקח את הקופה.
איזו בעיה גוגל פתר? הבעיה היתה מאמץ החיפוש, כמובן. מי לא התנסה באותם ימים בהקלדת מילות חיפוש ואז דפדוף עד לעמוד החמישי של תוצאות החיפוש כדי לאתר את התוכן הרצוי? מייגע. כדי למצוא מה שרצית בפעם הראשונה, היית צריך להיות סוג של מומחה למנועי חיפוש ולדעת את רצף מילות המפתח המדוייק שיעקוף את כל המוקשים ואת כל התוצאות הלא-רלוונטיות וייתן לך את התוצאה הרצויה.
ובכן, אותה בעיה עצמה עומדת לחזור, במידה מסוימת. מדוע?
הסיבה הראשונה היא הגידול המהיר של כמות אתרי האינטרנט והיכולת של אנשי טכנולוגיה לעלות על טכניקות המיון של מנועי החיפוש ולגרום להם להציג את אותו תוכן בדף הראשון. זהו כמובן מירוץ של חתול ועכבר. המהנדסים של מנועי החיפוש מפתחים טכנולוגיה של סינון ומיון - ואנשי השיווק מוצאים דרכים להערים על הטכנולוגיה הזו וחוזר חלילה.
הסיבה השניה היא הגידול המהיר בכמות משתמשי האינטרנט. מבחינת כמויות ברמה העולמית, האינטרנט עדיין בחיתוליו.
שלבו את שני הגורמים האלה - עליה בכמות האתרים ועליה בכמות המשתמשים, ותקבלו בעיה. הבעיה היא היכולת של מנוע החיפוש "להבין" את נושא החיפוש. אם מישהו מחפש אחר "מחשבים" - האם הוא התכוון לרכישה של מחשבים? למאמרים על מחשבים? לתיקון של מחשבים? או לנושא אחר? מנוע החיפוש, במקרה זה, ייתן לו את התוצאות שייתנו מענה לרוב האוכלוסיה. אבל זה משאיר כמות גדלה והולכת של משתמשים שאינם הרוב ומקבלים תוצאות לא רלוונטיות בחיפושים שאינם מתוחכמים.
יותר ויותר אנשים לא יסתפקו בתוצאות שיספקו את "הרוב" ושוב יהיו צריכים להפוך לסוג של מומחים לחיפוש כדי לאתר את התוכן שהם זקוקים לו. ועבור אותו קהל - חזרנו לנקודת המוצא - המצב שהתקיים לפני הגעתו של גוגל.
אנחנו, הקהל הרחב, עדיין לא ממש מרגישים את הבעיה הזו, אבל מיום ליום היא גדלה ומתגברת והיא תורגש בהחלט בתוך מספר שנים לא רב. ישנם תחומים שבהם הבעיה מורגשת מאוד - ואלה התחומים הטכניים השונים. אם אתה מפתח תוכנה, למשל, ומחפש פתרונות לבעיה בנושא תוכנתי - אתה יודע שעליך לדייק מאוד במילות החיפוש, אחרת תקבל, למשל, אתרים שמוכרים לך פתרונות בנושא במקום דוגמאות מעשיות לפתרון הבעיה. שם הבעיה כבר קיימת.
גם הפתרון כבר קיים, אבל הוא לא קיים כמגמה עיקרית ומורגשת בעולם החיפוש.
הפתרון הוא כמובן מנועי חיפוש עם התמחות.
קיימים מנועי חיפוש לתחומים ספציפיים, כמו למשל האתר שלי קופונים ברשת ישראל, אבל הם עדיין אינם מושכים אליהם את כמויות הקהל שאני מדבר עליהם.
אני צופה כי בעוד שנתח הארי של החיפושים עדיין ייעשו בגוגל או במנועי חיפוש גנריים אחרים, יעלה ויצמח לו תחום אלטרנטיבי של מנועי חיפוש - מנועי החיפוש המתמחים: רק לקניות, רק לתכנות, רק לצילום, רק לבתי ספר, רק למלונות וכו'.
נישה זו תיתן מענה לכמויות הגדולות והולכות של קהל שדורש תוצאות איכותיות מבלי להפוך למומחה לחיפושים.
בברכה ובהצלחה, ארז לרנר.