בסמינר "קסמים בשיווק" הוכחנו למשתתפים חד-משמעית שרק יחסי ציבור יעשו להם קסמים בשיווק. כי זאת האמת.
מה שהיינו צריכים לעשות לשם כך היה קודם כל להסיר את השקרים ואחיזת העיניים שסובבים את התחום הזה ולהראות למשתתפים איך להשתמש ביחסי ציבור אמיתיים, הוגנים ויעילים.
הטיפ שנפרסם היום אומר כך:
פרסום לא יעבוד אם לא תבצע יחסי ציבור קודם לכן.
בואו נסתכל על הטיפ הזה עם דוגמאות:
המטרה האמיתית של יחסי ציבור היא
1. לעודד אנשים לחשוב בצורה חדשה או שונה
או (אם מה שהם חושבים מתאים לך)
2. לעודד אותם להמשיך לחשוב בדרך זאת.
סתם דוגמא שתפסה את העין שלנו לאחרונה:
בוודאי ראיתם את שלטי החוצות היפים שהציגו עט מול כדור והכריזו לאולמרט שהגיע הזמן להחליט. יפה - אבל לא יעיל. העובדה היא שישנו אחוז גבוה של אנשים במדינה שחושבים שמלחמה היא דבר טוב ונחוץ. לכן, אם כל מה שהמודעה מכריזה הוא "קבל החלטה", ההחלטה שתתקבל עשויה להיות לרעתו של הארגון שפרסם את ההודעה. היות ומפרסם המודעה הוא "שלום עכשיו" ניתן להניח שהם רוצים שאנשים יבחרו בשלום.
אז הנה טיפ חינם לקופירייטרים: אילו המודעה הייתה אומרת משהו שמביא להסכמה, כמו "בזמן של שלום אנשים מרוויחים יותר" (או ניסוח אחר, זה היה בשליפה מהמותן), אולי אנשים שחושבים שמלחמה היא דבר חיוני היו מוכנים להקשיב למסר של "שלום עכשיו".
זו הכוונה בלעודד אנשים לחשוב בצורה חדשה.
איך זה קשור לעסק שלך?
בוא נאמר שאתה מוכר תוכנת מחשב שנועדה לעקוב אחרי התקדמות הלקוחות, ולהגדיל את השליטה שלך בכמות המכירות לכל לקוח ולא לאבד אף לקוח. אבל ישנה דעה רווחת במשק שאפשר לנהל את הדברים האלה גם מתוכנת אקסל (תוכנה מצוינת, דרך אגב).
אז הנה אתה מפרסם במדיה משפט כמו "תוכנת ניהול קשרי הלקוחות הטובה בעולם!" ואף אחד לא מתלהב. למה זה? זה בגלל שלא הקדמת יחסי ציבור לפרסום שלך. (אגב, נתונים אלה לקוחוים ממקרים אמיתיים שנתקלנו בהם בעסקים שונים.)
לעומת זאת, אילו היית יוצא בסדרת מאמרים באינטרנט ובעיתונות וישירות למנכ"לים של חברות יעד פוטנציאליות על כך שהחברות המצליחות בעולם משתמשות רק בתוכנות לניהול קשרי לקוחות, מהן התוכנות האלה ומה תכונותיהן, ורק אחר כך היית יוצא בקמפיין פרסומי, סביר להניח שאנשים היו מגיבים עם רמה כלשהי של היכרות ונכונות להקשיב לך. אולי הם היו שואלים: "במה התוכנה שלכם טובה יותר מאחרות?" או כל שאלה אחרת שפותחת לאנשי המכירות את הדלת ליצירת עסקה.
התחום של יחסי ציבור הוא אחד מהמכשולים הגדולים ביותר בדרככם להצלחה. חשוב שתלמדו לשלוט בכלי המדהים הזה. אבל מילת אזהרה אחת לפני שנסיים:
אף פעם אל תפרסמו שקרים - גם לא חצאי אמת. כל מה שאתם אומרים לגביכם חייב להיות בר-הוכחה.
אין דרך מהירה יותר לחסל עסק מאשר להוכיח שקרים בפרסום.
וודאו שהמוצר שלכם טוב, וספרו את זה לכולם!
(הנתונים המקצועיים עמם אנו עובדים לקוחים ממאמרים מאת רון האברד, שיצר את טכנולוגית הניהול המתקדמת ביותר בעולם)
מה שהיינו צריכים לעשות לשם כך היה קודם כל להסיר את השקרים ואחיזת העיניים שסובבים את התחום הזה ולהראות למשתתפים איך להשתמש ביחסי ציבור אמיתיים, הוגנים ויעילים.
הטיפ שנפרסם היום אומר כך:
פרסום לא יעבוד אם לא תבצע יחסי ציבור קודם לכן.
בואו נסתכל על הטיפ הזה עם דוגמאות:
המטרה האמיתית של יחסי ציבור היא
1. לעודד אנשים לחשוב בצורה חדשה או שונה
או (אם מה שהם חושבים מתאים לך)
2. לעודד אותם להמשיך לחשוב בדרך זאת.
סתם דוגמא שתפסה את העין שלנו לאחרונה:
בוודאי ראיתם את שלטי החוצות היפים שהציגו עט מול כדור והכריזו לאולמרט שהגיע הזמן להחליט. יפה - אבל לא יעיל. העובדה היא שישנו אחוז גבוה של אנשים במדינה שחושבים שמלחמה היא דבר טוב ונחוץ. לכן, אם כל מה שהמודעה מכריזה הוא "קבל החלטה", ההחלטה שתתקבל עשויה להיות לרעתו של הארגון שפרסם את ההודעה. היות ומפרסם המודעה הוא "שלום עכשיו" ניתן להניח שהם רוצים שאנשים יבחרו בשלום.
אז הנה טיפ חינם לקופירייטרים: אילו המודעה הייתה אומרת משהו שמביא להסכמה, כמו "בזמן של שלום אנשים מרוויחים יותר" (או ניסוח אחר, זה היה בשליפה מהמותן), אולי אנשים שחושבים שמלחמה היא דבר חיוני היו מוכנים להקשיב למסר של "שלום עכשיו".
זו הכוונה בלעודד אנשים לחשוב בצורה חדשה.
איך זה קשור לעסק שלך?
בוא נאמר שאתה מוכר תוכנת מחשב שנועדה לעקוב אחרי התקדמות הלקוחות, ולהגדיל את השליטה שלך בכמות המכירות לכל לקוח ולא לאבד אף לקוח. אבל ישנה דעה רווחת במשק שאפשר לנהל את הדברים האלה גם מתוכנת אקסל (תוכנה מצוינת, דרך אגב).
אז הנה אתה מפרסם במדיה משפט כמו "תוכנת ניהול קשרי הלקוחות הטובה בעולם!" ואף אחד לא מתלהב. למה זה? זה בגלל שלא הקדמת יחסי ציבור לפרסום שלך. (אגב, נתונים אלה לקוחוים ממקרים אמיתיים שנתקלנו בהם בעסקים שונים.)
לעומת זאת, אילו היית יוצא בסדרת מאמרים באינטרנט ובעיתונות וישירות למנכ"לים של חברות יעד פוטנציאליות על כך שהחברות המצליחות בעולם משתמשות רק בתוכנות לניהול קשרי לקוחות, מהן התוכנות האלה ומה תכונותיהן, ורק אחר כך היית יוצא בקמפיין פרסומי, סביר להניח שאנשים היו מגיבים עם רמה כלשהי של היכרות ונכונות להקשיב לך. אולי הם היו שואלים: "במה התוכנה שלכם טובה יותר מאחרות?" או כל שאלה אחרת שפותחת לאנשי המכירות את הדלת ליצירת עסקה.
התחום של יחסי ציבור הוא אחד מהמכשולים הגדולים ביותר בדרככם להצלחה. חשוב שתלמדו לשלוט בכלי המדהים הזה. אבל מילת אזהרה אחת לפני שנסיים:
אף פעם אל תפרסמו שקרים - גם לא חצאי אמת. כל מה שאתם אומרים לגביכם חייב להיות בר-הוכחה.
אין דרך מהירה יותר לחסל עסק מאשר להוכיח שקרים בפרסום.
וודאו שהמוצר שלכם טוב, וספרו את זה לכולם!
(הנתונים המקצועיים עמם אנו עובדים לקוחים ממאמרים מאת רון האברד, שיצר את טכנולוגית הניהול המתקדמת ביותר בעולם)
עפר פלאוט, יועץ עסקי , מייסד אקספדיטור מאיץ עסקים