ליקויי למידה מתאפיינים בקושי בהתמודדות עם לימודים וניתן לאבחנם כבר בכיתות המוקדמות בבית הספר היסודי. התופעה באה לידי ביטוי בעיקר ביכולת הבנה והפנמה של חומר לימודי, קושי להבין טקסט או לשאוב ממנו את המידע החשוב, קושי בכתיבה וכן קושי בפתרון בעיות בחשבון. לילד עם ליקויי למידה יהיה קשה מאוד להגיש עבודה באופן עצמאי או ללמוד באופן עצמאי למבחן ולהצליח בו. נתונים מבוססים מצביעים על כך שכחמישה עשר אחוזים מהילדים בעלי לקות למידה מסוימת או מספר לקויות למידה במקביל.
זיהוי ליקויי למידה על ידי ההורים
אף אחד מילדינו אינו בוחר מרצון שלא להצליח, להיות חסר אונים ולבקש עזרה תמידית. ההורים חייבים לשים לב לתמרורי האזהרה כאשר הם מזהים קושי מתמשך ואינם מבינים מדוע ילדם אינו מצליח לפתור תרגילים פשוטים או לענות על שאלות פשוטות לכאורה מתוך טקסט קצר. הורים רבים אינם מודעים לכך שייתכן וזה נובע בשל ליקויי למידה. ההורים לעיתים שוגים וגורמים לילד תחושת תסכול וזעם כאשר הם נותנים לו תחושה שחומר הלימוד קל ומשווים את הילד לחבריו בכיתה שמתמודדים עצמאית ובהצלחה. חוסר הבנה של ההורים יכול להביא את הילד לכדי הסתגרות ו"הרמת ידיים".
התמודדות מערכת החינוך עם ילדים בעלי ליקויי למידה
ילדים עם ליקויי למידה לא זכו בעבר כלל להבנה ולהתאמה על ידי מערכת החינוך והתופעה גרמה לילדים אלו לא להצליח ברמה סבירה בהישגיהם ,להרגיש תסכול ולהיות מבודדים חברתית. בשנים האחרונות, לאור מחקרים בתחום והבנה שמדובר כבר באחוז ניכר באוכלוסייה חל שיפור ביחסה של מערכת החינוך לתופעה ובחלק מבתי הספר מועסקות מורות שילוב, אך המענה רק בתחילת דרכו ומותנה במידה רבה בנחישותם ויכולתם הכלכלית של ההורים. למעשה מערכת החינוך היום מגיבה לפעילות של הורים יותר מאשר יוזמת פתרון מערכתי.
ליקויי למידה- אבחון מקצועי
חשוב לציין שאין קשר בין רמת אינטליגנציה של ילד לבין ליקויי למידה שלו. בעבר ילד שהתקשה בלימודיו נחשב על ידי המורים וחבריו לכיתה כעצלן וכתלמיד חלש. אבחון הילד כבעל ליקויי למידה מתחיל אצל ההורים ובהתייעצות עם המורה. מומלץ מאוד לגשת לאבחון מקצועי. מטרת האבחון המקצועי הוא לאתר מה הם ליקויי הלמידה ובדרך כלל האבחון הבסיסי הוא אבחון דידקטי. סוגי ליקויי הלמידה המרכזיים הם: ליקויי כתיבה, ליקויי קריאה, לקויי חשבון. אצל ילדים מסוימים יאותר גם גורם פסיכולוגי המשפיע ומהווה חלק בלתי נפרד בקשיי ההתמודדות של הילד .
הקלות לילדים שאובחנו כבעלי ליקויי למידה
ליקויי הלמידה אינם מחלה ולכן גם אינם ניתנים ל"ריפוי", אך יחד עם זאת מרגע שאובחנו יש דרכים להתמודדות איתם למשל הוראה מתקנת. ילד שאובחן באופן מקצועי כילד עם ליקויי למידה זכאי להקלות ולהתאמות אישיות במהלך לימודיו וזאת בהתאם להמלצות המקצועיות. מטרת ההקלות היא לאפשר התמודדות הוגנת לתלמיד בהתאם לאבחנות. ההקלות השכיחות הן: הקראת שאלות , תוספת זמן למבחן, מבחן עם שאלות אחרות ועוד. במקרים מסוימים ובמיוחד בגיל צעיר יומלץ על שילוב של קלינאית תקשורת, לעיתים יומלץ כאמור על הוראה מתקנת.
שלום בן דור הוא מומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. שלום הביא לפריצת דרך משמעותית בתחום לקויות הלמידה באמצעות שיטה מיוחדת. השיטה מסייעת להתגבר על דיסלקסיה (לקות קריאה), דיסגרפיה (לקות כתיבה) ודיסקלקוליה (לקות חשבון). השיטה מתאימה במיוחד לילדים בעלי ליקויי למידה והוכיחה את יעילותה לאורך שנים רבות.