צמיגים וחורף.
חשוב מאד להבין את הבעייתיות הקיימת ב"יחסי" צמיג כביש.
קיים גורם המכונה "מקדם חיכוך". בין הצמיג לבין המשטח שעליו הוא מתגלגל.
כשהכביש יבש מקדם החיכוך טוב! ככל שהצמיג צמוד אל הכביש זה טוב. אז קיימת "הידבקות" (תאחיזה), והאופן יעמוד בפני כוחות צד באופן הטוב ביותר, כמו כן יעביר בצורה הטובה ביותר את הפניות ההגה על פי רצון הנהג.
בכביש רטוב הבעיה מורכבת. בין הצמיג לבין פני הדרך יש מים. מים אלו אמורים להתנקז דרך חריצי מדרס הצמיג אחורנית עם התקדמות הרכב.
ככל שעומק חריצי הצמיג הולכים וקטנים כתוצאה מבלאי ועבודת צמיג, מתקשה הצמיג לנקז את המים, ולמעשה הצמיג מתגלגל על פני המים, ובמצב זה אין מגע ישיר בין הצמיג לכביש.
מסוכן!! במצב זה אנו עלולים להיכנס למצב של נעילת אופנים. בלחיצה הראשונה של הנהג על דוושת הבלמים, יינעל האופן, והוא יאבד מאחיזתו. גם אם הנהג יסובב את ההגה ימינה או שמאלה, האופנים ינועו ימינה ושמאלה אך הרכב ינוע באותו הכיוון טרם הנעילה.
כמובן, אם קיימת ברכב מערכת למניעת נעילת גלגלים, היא תיכנס לפעולה, ותסייע לנהג לצאת ממצב מסוכן. (עבודת המערכת מלווה בנקישות מכיוון הסרן הקדמי)
יש לציין כי על פי החוק עומק חריצי הצמיג הפוסל אותו, הוא 2 מ"מ בחריץ האמצעי. וכדי לקחת מקדם בטחון, ומאחר והוא מכלול בטיחותי נחליף אותו בעומק 3 מ"מ.
את הצמיגים הטובים ביותר נרכיב בסרן האחורי.
היו זהירים ושמרו רווח מהרכב שלפנים.
לוקט ונערך ע"י עמרני נועם
ק. בטיחות בתעבורה
ומורה למקצועות התחבורה