יציאת מצרים מעבדות לחרות ובניית בני ישראל כעם מלוכד ומאוחד ומלא "רוחניות" לא יכולה להעשות בבת אחת . כל בניה ועשיה איכותית חייבת להתבצע בשלבים. יעקב אבינו חולם על "סולם יעקב" , המבהיר לנו כי כדי להתחדש להתקדם, לעלות מעלה בחכמה וברוחניות יש צורך בשלבים.
כך בני ישראל הפכו מעבדים לבני חורין-המקבלים את ארץ ישראל בשלבים, ארבעים שנה במדבר-לאחר קבלת תורה ומצוות לאחר בניית לימוד אמונה ורוחניות נעשה הכל בשלבים-בזמן רב.
כפי שנהגתי בחינוך-הלכה למעשה את משפט המפתח : "אין קפיצות דרך בחינוך".הקניית יידע, חכמה ?שפע רוחניות וכלים מהותיים של יושר, הגינות, חסד, צדקה, נתינה, הכל נעשה בחינוך-בשלבים.. כפי שמציין הרמב"ם-שהיעד הראשון בחינוך הוא תירגול-ושיננתם לבניך. אין ערך בהטמעת חינוך ורוחניות בעוצמה מהירה- הכל חייב להעשות בשלבים, כמובן בחוויות ,בעניין, בחן, באהבה ובכבוד.
תמיד יש לשלב תורה-רוחניות עם בריאות הגוף. כפי שמודגש בפרשה ?אכילת המן- לשמור על בריאות הגוף של האדם המשולב עם לימוד תורה= רוחניות. מזון גשמי ומזון רוחני.
כאשר בני ישראל- שהו במדבר -40- שנה הם אכלו מן שירד להם מן השמיים .
בהגיעם לארץ ישראל-הם המשיכו לאכול מן=לחם, אך היו צריכים לעמול בהצמחת הלחם מן האדמה. כפי שכתוב-"הזורעים בדמעה ברינה יקצורו".
השבוע חל ט"ו בשבט , חג האילנות, המהר"ל מפראג מבהיר את הדימיון בין האדם לעץ השדה. אדם נקרא על שם אדמה, כי תכונותיו של האדם דומות לגידולים הגדלים בקרקע.צמח גדל יפה ומעולה- רק אם הוא גדל בקרקע- אך עלינו לדאוג לצמח ?להשקיה,לדישון, לזיבול, לגיזום, לטיפוח העץ לעמול קשה כדי שממנו ייצאו פרות מעולים מתוקים ואיכותיים.
כך חינוכו ועיצובו של האדם, החכמה והרוחניות יפרחו בנו רק אם נלמד את הילדי מקטנותם ?יידע וחכמה-החדרת הרוחניות- כדי שגידולו יהא ספוג ברוחניות,באמונה ובחכמה.
ככל שנשקיע יותר בצמיחתו של הצמח - הילד או המורה , כך נזכה לראות פרי איתן מתוק ומצויין בעמלנו. עלינו לטפל בשלבים בכל גופנו-אכילה ושמירה על בריאות הגוף וטיפוח הראש-המוח, השכל בהם צריך להחדיר רוחניות-מזון רוחני.
ברור לנו באופן חד משמעי חשיבותו ואיכותו של המוח, ככל שנשקיע רוחניות כל הזמן הרי המוח יתפתח נהדר ויזין את כל האיברים שבגוף האדם.
האדם ניזון משני סוגים, תזונה גופנית הגורמת לבריאותו של האדם, ומזון רוחני- המפתחת אישיותו של האדם-חכמתו ותבונתו. ברור לנו היטב שככל שהרוחניות משפיעה יותר על המוח או אז הפעילויות של הגוף יהיו איכותיות ומעולות יותר.
לאדם משכיל הספוג ברוחניות יש יותר חכמה ויידע ואז כל תהליך קבלת ההחלטות מעולות ויצירתיות יותר. אנו יודעים שמקבל פרס נובל החכמים והנבונים במיגוון המקצועות הם הספוגים במוחם יותר ויותר רוחניות.
הרוחניות - מפעילה רעיונות, חדשנות, יוזמות ויצירתיות.כניסתם הפיזית של אבותינו לארץ ישראל - חשובה מאוד- זו נטיעה של עץ בקרקע יצוקה והיא משמעותית וחשובה.אך ההתישבות בארץ- המסודרת והמאורגנת על פי השבטים והמשפחות עקרונית ומשמעותית. זוהי הנטיעה של העצים בקרקע. אך חובה עלינו לשלב כאמור דישון, השקיה, גיזום וטיפוח העצים . להשקיע עמל-עבודה יסודית שהנטיעה תצמח ותניב פרי.
כך גדילתו וצמיחתו של האדם מבחינה גופנית הינה חשובה מאוד, אך חובה עלינו להשקיע כל חייו "רוחניות" ?למידה,השכלה רחבה. להפיץ תורתו- הנטועה בתוכו כפי שמציין שלמה המלך"יפוצו מעישינותיך חוצה". אפשר להפיץ המעיינות אם יש בהם מים. כלומר ניתן להפיץ תורה להגדיל תורה ולהאדירה רק אם מחדירים "רוחניות" ואמונה בעדם, כך חכמתו תוכל להשפיע על אחרים-יפוצו מעיינותיו חוצה .
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.