על פי בדיקה מיוחדת שנעשתה לגבי השרדותם של עסקים בישראל, ע"י הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, נמצא שהגורם המהותי ביותר להישרדות עסקים קטנים ובינוניים בשנים הראשונות הינו השיווק. לפני הגורמים הפיננסיים, הניהול, היכולות האישיות והמקצועיות והנסיון.
פניות רבות לייעוץ וליווי שיווקי מתחילות במשפט "אני רוצה לפתוח עסק ורוצה לעשות את זה נכון"
ועסקים קיימים שהחלו את דרכם כשיש להם מוצר או שרות שהם מאמינים בהם מגיעים לשלב שהתנהלות ספונטאנית עוצרת את התקדמותם והם מבקשים "לעזור לעשות סדר".
תכנית שיווקית לעסק חדש ואו לעסק קיים מאפשרת עבודה על פי תכנית פעולה מגובשת מראש ומכווננת להשגת מטרות העסק ויעדיו.
מהי התכנית השיווקית?
תכנית שיווקית היא אחד השלבים בתכנון האסטרטגי של עסק. מטרתה לבחון את המוצר/המוצרים או השרות שהעסק מוכר וכיצד יש לשווקם. וזאת על מנת למקסם את רווחי החברה בטווח הקצר והארוך. התוכנית השיווקית היא תכנית המבוססת על איסוף נתונים, ניתוחם והתוצר הוא שמגדיר לעסק את המטרה השיווקית ומציג איך ניתן להגיע אליה.
מה כוללת התכנית השיווקית ?
איסוף מידע
השלב הראשון בתהליך התכנון השיווקי, הוא איסוף המידע על הסביבה העיסקית:
• מתחרים קיימים ופוטנציאליים.
• נתחי השוק והיקפי המכירות הנוכחיים של כל מוצר קיים.
• מחירי המוצרים או השרות.
• איכות המוצרים או השרות.
• קהלי היעד, ואפיון הטעמים של הצרכנים ביחס למוצר או השרות.
ולעסק קיים, גם:
• כיצד תופס קהל היעד את המוצרים הקיימים של החברה.
• איזה פעילות שיווקית נעשתה עד כה למוצרי החברה בעבר, ומה היתה מידת היעילות.
ניתוח הסביבה השיווקית
נתוח הסביבה השיווקית, בדומה לניתוח הסביבה העסקית, יכול להיעשות על פי מודל S.W.O.T
והוא נוגע למוצר או לשרות של העסק ביחס לעצמו וביחס לשוק בו הוא פועל או עתיד לפעול:
הניתוח כולל:
• Strength חוזקות: מהן נקודות החוזקה של העסק מבחינה שיווקית, או היתרונות שלו.
• Weakness חולשות: נקודות החולשה או החסרונות של העסק בתחום השיווק.
• Opportunities - הזדמנויות : ההתרחשויות בסביבה החיצונית של העסק שאותן ניתן לנצל לטובתו.
• Threats - האיומים: ההתרחשויות בסביבה החיצונית של העסק אשר עלולות לסכן את הצלחתו השיווקית.
בחינה יצירתית של ניתוח ה-Swot מאפשרת לתכנן באיזה מוצרים כדאי להשקיע את משאבי השיווק של העסק והאם כדאי להכניס שינויים במוצר כדי להתמודד עם האיומים ולנצל את ההזדמנויות שעלו מתוך הניתוח.
בידול ומיצוב - מאפייני מוצר
בהתבסס, שוב, על ניתוח ה-Swot, נבחן ונקבע את הבידול והמיצוב הרצויים למוצר או השרות.
• בידול: היתרון או היתרונות הייחודיים, שאין למתחרים ויש למוצר, ואיזה מהיתרונות כדאי להדגיש בפרסום.
• המיצוב: איך יוצג המוצר או השרות מבחינת מאפייניו על מנת ליצור את התפיסה שאנו רוצים ליצור לו. לדוגמא: מוצר עממי או יוקרתי.
הצבת מטרות
תכנית שיווקית כוללת גם את המטרות השיווקיות הכמותיות והאיכותיות. המטרות נגזרות ממגוון שיקולים שאותם יש לבחון והינם חיוניים לצורך גיבוש דרכי הפעולה.
תמהיל השיווק
אין זה מספיק לבחור בידול ומיצוב רצויים למוצר. יש לשכנע בהם את הצרכן, באמצעות בחירת תמהיל שיווקי נכון. קימים ארבעה מרכיבים לתמהיל השיווק ארבעת ה-P:
• מוצר (Product): מאפייני המוצר או השרות, ובמקרה של מוצר גם העיצוב והאריזה.
• מחיר (Price): מחיר המוצר בהתחשב בביקוש, ברווחים הרצויים ובתדמית שמשדר המחיר.
• מקום (Place): בחירת ערוצי השיווק דרכם יגיע המוצר אל הלקוח.
• קידום (Promotion): סעיף זה כולל את כל הפעילות שנועדה לשכנע את הלקוח לצרוך את המוצר, וכוללת: פרסום, קידום מכירות, שיווק ישיר, יחסי ציבור וכדומה.
תכנון מפורט של דרכי הפעולה
לאור המטרות היעדים מפרטת בשלב זה התכנית את דרכי הפעולה על פי סדר עדיפויות, כולל התקציב הנדרש ולוחות זמנים.
כך עושים את זה נכון !
אנו ב"השחף-תנופה לעסקים" מבססים את הפעילות השיווקית על תכנית שיווקית מותאמת לעסק ולמטרותיו. צרו קשר לקביעת פגישה
http://www.hashachaf.co.il