נהוג לקשר את נושא ה"תרבות האירגונית" רק לחברות גדולות ולאירגונים גדולים ולפסוח עליה כשמדובר בעסק קטן או בינוני. אולם הוכח כי להתנהלות היומיומית של בעל העסק והעובדים בו, השפעה רבה ביותר על ההשגים והרווחיות של העסק. עסק נשען על מוצריו או השרות אותו הוא מוכר אך מעבר לכך הוא נשען על העובדים בו, גם אם זו רק מזכירה או עובדים מעטים. גם כאשר העסק הוא קטן, מומלץ ורצוי להקדיש זמן לאמץ ולהטמיע "תרבות אירגונית". בקרב עסקים קטנים ובינוניים נכון יהיה להתייחס לגיבוש "תרבות אירגונית" כחלק מהעיסוק בתחום השיווק.
מהי "תרבות אירגונית" ?
תרבות אירגונית היא אוסף הפילוסופיות, האידיאולוגיות, הערכים, האמונות,ההנחות, הציפיות, ההתייחסויות והנורמות ששותפים להם כל חברי האירגון. (hofstede 1991)
ובעצם מדובר בכל מה שמייצג את הצד ההתנהגותי בעסק - הדרך שבה עובדים. כללי ההתנהגות אינם על מנת "להתנהג יפה" אלא בכדי להביא לתוצאות .
"תרבות אירגונית" נכונה מצליחה לטעת בקרב העובדים (גם אם הם מעטים):
• תחושת הזדהות עם מטרת העסק ומחזקת תחושת השייכות לעסק.
• ראיה של המטרות בעסק אתגר שמעל ומעבר למניעים אישיים - מגבירה את תחושת המחוייבות.
• מוטיבציה גבוהה יותר, שמעבר לשאיפה לתגמול חומרי.
יתרונותיה של "תרבות אירגונית" מותאמת לסוג העסק:
• מפחיתה את הזמן הכרוך בתקשורת ופתרון קונפליקטים.
• מגבירה את שביעות הרצון של העובדים ומונעת "נטישת" עובדים חיוניים.
• מבהירה ומחזקת סטנדרטים של התנהגות שהוגדרו לטובת העסק.
• משפרת משמעותית את ההשגים בטווח זמן נתון.
• מעלה את רמת הביצועים.
• מעודדת עובדים לחשיבה והבאה של רעיונות יצירתיים לקידום העסק.
• מסייעת באיסוף המידע ונתונים הנחוצים לצורך ניתוח מהלכים ונקיטת פעולות בעתיד.
לדוגמא:
עסק שיחרוט על דיגלו ש"העובדים הם הנכס הכי חשוב", יפעל על פי ערכים של כבוד הדדי, מחויבות, מעורבות ושיתוף פעולה. נוכל לראות בעסק כזה, הגעה בזמן, דיווח אמין, חריצות, יעילות, יצירתיות בפיתרון בעיות והתפתחות העסק, שתוף פעולה ובסופו של יום ריווחיות רבה יותר לעסק!
עסקים שלא נותנים את הדעת ואינם מטפלים בנורמות התנהגות והערכים המהווים נר לרגליהם ימצאו עצמם עסוקים בטרדות היומיום נכנעים להלכי רוח אישיים ומגיבים על פי דחפים ודפוסי התנהגות אוטומטיים של כל אחד במערכת.
איך מטמיעים "תרבות אירגונית" :
• קיום ישיבות משותפות-ישיבות צוות
• קיום של סדנאות והשתלמויות מעת לעת במגוון נושאים כמו למשל: ניהול זמן, שרות מוכר, חשיבה יצירתית, תדמית ועוד
• ציון ארועים כמו: חגים, פרידה מעובד, עמידה ביעדים
• מתן הכרה בהשגים אישיים
• התנהלות של שיתוף במידע
חשוב מכאן להקדיש זמן לגיבוש "תרבות אירגונית" לעסק אך לא די בכך, החלק החשוב הוא היישום.
ולסיום, פתגם ערבי עתיק: "אין הצל יכול להיות ישר - אם המקל עקום."
אנו ב"השחף-תנופה לעסקים" חורטים על דיגלנו יחס אישי ומיקצועיות ללא פשרות. צרו קשר לקביעת פגישה
http://www.hashachaf.co.il