חגורת הבטיחות נתפסת כאביזר לא נוח, מעיק, ומקמט בגדים.
באותה נשימה ניתן לאמר כי לרוב הנהגים ברור כי החגורה היא מכלול בטיחות מהשורה הראשונה.
מאות מאמרים וכתבות נכתבו על חגורות הבטיחות וחשיבותם, אך אנא, הרשו לי "לבלבל" לכם את המוח פעם נוספת.
יש לציין: חגורת הבטיחות אינה מונעת את תאונת הדרכים, היא ממזערת את תוצאותיה!!
את חגורת הבטיחות חובה לחגור בכל נסיעה, וטרם הנסיעה. אין לחגור תוך כדי הנסיעה, הדבר מסוכן.
חגורת הבטיחות צריכה לעבור בין הכתף למותן, שהם החלקים הקשיחים בגוף. ניתן לכוון אותה ע"י שינוי גובהה בחריץ הזחה בדופן הרכב המיועד לכך. (לא להתעצל)
החגורה חייבת להיצמד בלחץ מתון לגוף הנהג או הנוסע!! אין לשים אטב שימנע את אותו לחץ מתון , כי אז החגורה לא תהיה יעילה בזמן תאונה, אלא ההיפך, היא עלולה לפצוע אותך.
במספר כלי רכב חדישים אם הנהג או הנוסע לא חגרו חגורת בטיחות, כרית האוויר לא תפעל. וכי היא עלולה לפצוע קשות אם הנהג והנוסע לא חגורים. שני המכללים עובדים במשולב.
הרבה נהגים ונהגות לא בטוחים לגבי תקנה 83(ב) ואשפוך אור על עיקרי התקנה:
- כיום ניתן להושיב במושב הקדמי ליד הנהג כל ילד בכל גיל. בתנאי שיהיה רתום בהתקן ריסון המתאים לגילו ומשקלו.
- יילוד ותינוק עד גיל שנה יישב במושב בטיחות שאותו רותמים לחגורת הבטיחות. אם התינוק במושב הקדמי, ימוקם בניגוד לכיוון הנסיעה. (זאת משום שעד גיל שנה לערך, משקל ראשו של התינוק כבד מאד ביחס לשאר גופו, ובשעת תאונה או בלימת חירום ראשו ינוע קדימה מהר יותר והדבר כמובן יגרום לפציעה קשה מאד).
- מגיל שנה עד 3 שנים יישב עדיין במושב הבטיחות, אך הפעם עם כיוון הנסיעה.
- חובה לזכור , כל ילד עד גיל 14 היושב במושב הקדמי, על הנהג האחריות לנתק את כרית האוויר שמולו.
- מגיל 3 שנים ועד גיל 8 יישב הילד במושב מגביה (בוסטר)וייחגר ע"י חגורת הבטיחות על גופו. כיסא הבוסטר יכוון לפי גובה והתפתחות הילד.
- כל חגורות הבטיחות חייבות להיות תקינות, ללא קרעים ,ללא קיפולים, ופיץ מנגנון תקין. (אחריות הנהג)
זכרו: חגורות הבטיחות תרתק אותכם למושב בזמן התהפכות, תמנע מגופכם לנוע קדימה במהירות בזמן תאונה קדמית, היא גם תבטיח שלא תעופו החוצה דרך דלת נפתחת תוך כדי התהפכות, ועוד.
זכרו לחגור ונכון, ותנו דוגמה לילדכם.
בברכת נסיעה בטוחה
עמרני נועם
ק. בטיחות בתעבורה
מורה למקצועות התחבורה
מרצה לנהיגה נכונה, והשתלמויות בטיחות לנהגים.