הביטקוין הוא סימן מסחרי מוכר היטב.
הוא קניין רוחני - המבטא רעיון "מטבע וירטואלי" .
הסמל של ביטקויין היה מוטבע על טבעת שענדתי ועוצבה על ידי ומסמלת לוגו Huber Bank
שם גנרי ,המכונה בעברית גם "שם נרדף", הוא שם, הסוג, או הזן הכללי של מוצר, שאינו סימן מסחר המזוהה בלעדית עם יצרן האוחז בזכויות עליו.
שם גנרי הוא נחלת הציבור וכלל היצרנים הפועלים בקרבו.
"שם גנרי" הוא תיאור מקובל לסוג מוצר שמותגיו עשויים להיות מיוצרים בידי יצרנים שונים שיכנוהו בשמות מותג שונים. דוגמה, "צ'יפס" הוא שם גנרי של חטיף מאכל. ומוכר בישראל תחת שם המותג "תפוצ'יפס".
ישנם מקרים, בהם שם מותג, שנטבע בידי יצרן ספציפי ,הופך במרוצת השנים בפי הציבור לשם גנרי, שבו מכונים גם מותגים מקבילים המיוצרים בידי חברות אחרות. מצב זה מכונה באנגלית "genericized trademark" – סימן מסחר שעבר גנריזציה.
דוגמאות מוכרות:
"סגווי" – מותג של חברת Ninebot, שהפך לכינוי המקביל לרכב חשמלי.
וספה - מותג איטלקי רכב דו-גלגלי, ובפי רבים הפך למילה נרדפת למונח הגנרי קטנוע.
הובר שהפך ל"שם גנרי" לשואב אבק.
"פלאפון" – שבזכות ראשוניותו בשוק הישראלי הפך בפי רבים עשם גנרי לטלפון סלולרי.
"סימן מסחרי מוכר היטב" הוא תהליך, ההמתרחש כאשר מותג עמו מקושר ה"שם" - "לוגו" נהנה מראשוניות בשוק, הופך לדומיננטי בו, או זוכה לשיווק מוצלח.
אף על פי שהפיכתו של שם, מותג, לשם גנרי היא עדות להצלחה השיווקית שלו, זה לא תמיד הליך רצוי לחברה.
הסיבה ביא שהחברה מאבדת את הבלעדיות של זיהוי המותג עם המוצר שהיא מייצרת, ומאפשרת למתחריה לעשות שימוש במוניטין שרכש מותגה.
לכן, "מותג" שהפך בפי כל ל"שם גנרי" לא בהכרח יוכר משפטית ככזה, ובמקרים רבים מדובר פשוט בשיבוש הגייה.
סוגיות דומות מגיעות לפתחו של בית המשפט הנדרש להכריע האם שם מוצר מסוים, יכול להיקרא "שם גנרי" כך שזכויות השימוש בו פתוחות בפני כלל העוסקים בשוק, או שהוא זכאי ליהנות ממעמד של סימן מסחר שזכויות השימוש בו בלעדיות לבעליו הראשונים ואז שימוש של אחר בו ייחשב כעוולה של גניבת עין.
מאבק משפטי עז ניטש בשנות ה-90 בין מחלבות תנובה ליטבתה,על זכות השימוש בשם המותג "אשל".
"אשל" נטבע לראשונה בשנות החמישים על ידי תנובה אך בהמשך, נעשה בו שימוש בידי יטבתה.
בית המשפט קבע כי "אשל" אינו שם גנרי, אישר לתנובה להשתמש בו כסימן רשום הזכאי להגנה משפטית, ומנע מחברת יטבתה את רישום המותג "אשל יטבתה" כסימן מסחר
ביטקוין הוא משחק - הדומה ל"מונופול" העושה שימוש בטכניקות הקרויות משחוק - עיצוב משחקים, משחקי חשיבה ומכניקת המשחק.
כמשחק לא היה ניתן לרושמו כסימן מסחרי - זאת על פי אמרתו של ו.מוריסיי: "אנו איננו יכולים לתת "זכויות יוצרים" על משחק שח - כאשר הציבור יכולים להיות ב "שח מת"
"We cannot recognize copyright as a game of chess in which the public can be checkmated"
1967 Morrisey v
דרך שימוש "במותג שיתופי" המבוסס על הלוגו של Huber Bank ,בנינו "שם מוכר היטב" לשימוש יומיומי שהוטמע בדרכי הצריכה של ציבור המשתמשים בתחומים שונים ומגוונים דרך בניית טכנולוגיות מבוססות פיתחנו מכספומטים הנושאים את ה"מותג" ועד לבוש,עם הפעלת הדימיון והיצירה הצלחנו להרחיב את "קשת" המוצרים שיוצרו ע"י ייצרנים רבים ושונים כך שמעבר למוצרים משלימים ומגוונים תחת אותו "מותג" שיכללנו את ה"רעיון" של "מטבע וירטואלי" וביססו אותו כשם נרדף למטבע מבוזר.
אדם הובר - Copywriter - רעיונאי
ממציא הביטקוין - Bitcoiin Inventor
http://huberheights.co.il