בעבר הלא רחוק השתמשו מכוני העתקות אור במספר סוגים של נייר כימי להעתקות שמש ולהעתקות אור. נייר להעתקות שמש בוורסיה ה"פרימיטיבית" של תחילת המאה הקודמת זהו אותו נייר, בשינויים קלים לאותו נייר של העתקות אור.
כמובן שנייר להעתקות שמש ששימשו להעתיק תוכניות בנייה היו ברובם בצורת גליונות. ההעתקה כאמור בוצעה באופן יחידני ולכן היה נוח יותר לעבוד עם גליונות.
לאחר התפתחות מכונות להעתקת וקצב ההעתקה עלה בעשרות ומאות מונים, עברו מכוני העתקות לנייר שסופק בגלילים, ברוחבים שונים לפי הצורך.
סוגי הנייר נבדלו אחד מהשני במספר היבטים:
א. צבע ההעתק אור.
היתה אופציה לבחור בצבע כחול (המקובל ביותר בתחילת המאה הקודמת) צבע אדום, צבע חום וכדומה.
ב. רגישות הנייר.
ככל שהנייר היה טרי יותר כך ההעתקה היתה ברורה וחדה יותר. לנייר העתקות שמש היה אורך מדף של כ 3-4 שבועות. לאחר תקופה זו החומר הכימי היה מתכלה או מאבד מאיכותו. ההשפעה על איכות ההעתקה היתה משמעותית; היתה מתקבלת העתקה עם רקע כהה, העתקה לא ברורה ולא חדה שלא היתה נהירה.
ג. חיי מדף של נייר העתקות שמש.
ככל שהיצרן האריך את חיי המדף של נייר העתקות שמש, כך ההעתקה היתה באיכות נמוכה יותר. יש לזכור שנייר העתקות שמש (ולאחר מכן העתקות אור שהחליפו את העתקות השמש) הגיע מעבר לים, בדר"כ במכולות. היות והנייר היה כבד, הוא נשלח במכולות בלבד ועל היצרן היה לשנות את הנוסחה הכימית כדי להאריך את חיי המדף, על חשבון איכות ההעתקה. נייר העתקה שיובא ארצה במשלוח אוירי היה טרי באופן משמעותי ובגלל עלות ההובלה האוירית גם יקר יותר לכן נוצרו בארץ שני סוגים של ניירות אחד איכותי יותר שהגיע דרך האוויר ואחד פחות איכותי שהגיע דרך הים, ההבדל היחיד ביניהם היה תאריך ייצור הנייר.
ד. שמירת נייר העתקות שמש.
התנאים האופטימליים לשמירת נייר העתקות שמש היה בקירור. לא כל מכון העתקות היה יכול לשמור את הנייר בקירור בגלל שהיה צורך במקרר גדול. הדבר התבטא בפגיעה באיכות העתקת האור כפי שנלמד להלן העתקות אור החליפו את העתקות השמש. מאחר ומכון העתקות לא היו אמצעי שימור הגלילים בקירור, היצרן או היבואן שמר אצלו את הגלילים ואספקת הגלילים למכון העתקות אור בוצעה לפחות אחת לשבוע.
ה. גלילים.
נייר העתקות אור הגיעו כאמור בגלילים גדולים ושווק בארץ למכוני העתקות אור.
המכונות היו ברובן רחבות עד לרוחב 120 ס"מ. זו הסיבה שתכניות בנייה ישנות עדיין מופיעות עד לרוחב של 120 ס"מ. דבר נדיר בימינו אם כי עדיין אפשרי בתוינים המשוכללים הקיימים היום, אבל בל נקדים את המאוחר...