החיפוש המסורתי ברשת כפי שמוכר לנו כיום מתבסס על סוג התוכן שמופיע בדפי אינטרנט ו/או על מבנה הקישורים לדפים השונים.
בשלבים מאוחרים יותר נחשפנו לנושא החיפוש שמקדש את זמן האמת, כלומר, התוכן החדש ביותר הינו הרלוונטי ביותר וכן לחיפוש הסמנטי, שלא הבשיל עדיין לגמרי, המנסה לנתח את משמעות וכוונת מושא החיפוש עצמו.
ההבדל העיקרי בין מנועי החיפוש השונים הינו בניתוח שאילתת החיפוש (Query Parser) ובדירוג התוצאות/הדפים (Ranking).
החיפוש החברתי שהינו טרנד חדש יחסית בתחום מתבסס על 2 הנחות מרכזיות.
1. כאשר אנו מבצעים חיפוש כלשהוא, לדוגמא אודות מכשיר סלולארי או יעד תיירותי, ישנה סבירות שבתכנים של החברים שלנו תמצא תשובה הרלוונטית יותר עבורנו.
2. כאשר אנו מנסים לאתר מוקדי שיח מרכזיים סביב נושא מסוים, לדוגמא סביב החרם החברתי, יתכן שהדיונים הרלוונטיים יותר יהיו אלו בהם יוזם הדיון הינו פופולארי יותר או שהתוכן עצמו גרף מעורבות ערה יותר. (בד"כ הדברים הללו הולכים יחד)
לכל אחד העושה שימוש ברשתות חברתיות ניתן לבנות מעגל חברתי (Social Circle). המעגל החברתי יכול להיות מורכב מחברים ישירים ואף מחברים מסדר שני ושלישי (חברים של חברים). המעגל החברתי לצורך העניין יכול גם להיות מורכב מכל האנשים מאזור גיאוגרפי מסוים או המשתייכים לקבוצה כזאת או אחרת.
המעגל החברתי מסייע בבניית הגרף החברתי (Social Graph) של כל משתמש שמתאר את טיב הקשרים בין החברים במעגל, כך שהחיפוש החברתי יכול לעשות שימוש בכל אחד מהמשתנים החברתיים הבאים או אף לשלב ביניהם:
• הקרבה החברתית של יוזם/כותב התוכן למבצע החיפוש.
• הדירוג החברתי של יוזם/כותב התוכן.
• הדירוג החברתי של התכנים עצמם. (עד כמה התוכן עצמו פופולארי).
אז כאמור, חיפוש חברתי המתבסס על התכנים של הסביבה החברתית הקרובה לנו מניח שכאשר אנו רוצים לקבל המלצה לגבי נושא מסוים אנו בד"כ פונים לעזרת חברינו.
החיפוש החברתי מהזווית השניה (התבססות על הפופולאריות החברתית של כותב התוכן או התוכן עצמו) מסייע לנו באיתור תכנים שזוכים לתהודה רבה מבחינה חברתית.
ניקח לדוגמא חיפוש סביב המותג 'אסם'. אם אנו מעוניינים לזהות את המוקדים העיקריים בהם היה אזכור של 'אסם' בכתבות. אזכורים שהופיעו ב-YNET או WALLA יעניינו אותנו ברוב המקרים יותר מאזכורים במקומות אחרים, עקב תשומת הלב הגדולה יותר שניתנת לאזכורים הללו ועקב כך שהדיון סביבם צפוי להיות רחב יותר.
זה לוקח אותנו למושג דירוג הדף (PageRank) שהנחילה 'גוגל'. לדפים רבים ברשת קיים דירוג המתבסס בעיקר על טיבם של הקישורים המפנים אליהם. הפניה לדף ממקור פופולארי ומהימן תורמת משמעותית לדירוג הדף. כך לדפים ב-YNET ו WALLA יהיה בד"כ דירוג גבוה. זה נכון גם עבור הסביבה החברתית שם ניתן לדרג כתבות על פי כמות התגובות שקיבלו, פוסטים על סמך כמות הלייקים והתגובות שקיבלו ופרופילים של דפים ואנשים על סמך בחינה תקופתית של משתנים שונים בפרופיל. (כמות התגובות והלייקים הממוצעת לפוסט, כמות העוקבים ועוד)
הציון המשוקלל בו אנו עושים שימוש במדור המשפיענים הינו בעצם ה PageRank החברתי שאנו מעניקים לפרופילים בפייסבוק.
כמו בדוגמא בעניין של כתבות הבעלות משקל יותר מאחרות, גם כאן הדבר נכון. כאשר פרופיל פופולארי עוסק בנושא מסוים הנושא נחשף להרבה יותר אנשים ואף מתקבל במשנה תוקף.
עכשיו, כאשר אנו מצליבים בין הדירוג החברתי של פרופילים ופוסטים לתוצאות החיפוש, ניתן לדרג את התוצאות לפי 'חוזק' הפרופיל ו/או 'חוזק' התוכן (הפוסט) מבחינה חברתית.
דוגמא לחיפוש חברתי אודות השוואת מוצרי סלולר
דוגמא לחיפוש חברתי אודות המילה "חרם"
לסיכום, דירוג לפי רלוונטיות חברתית הינו שימושי במגוון מקרים פרטיים ועסקיים כגון:
• איתור המלצות אנשים קרובים אודות מוצרים ושירותים.
• איתור מוקדי שיח ותוכן מרכזיים סביב נושאים שונים.
• איתור 'משפיענים' חברתיים ומעצבי דעת קהל בתחומים שונים.
דוגמת החיפוש האחרונה בנושא החרם הינה דוגמא מצוינת לצורך עולה של ארגונים ומותגים במעקב בנוסף לסביבה העסקית הישירה שלהם גם אחר הלך הרוח סביב נושאים בוערים שביכולתם להמליך ולהפיל שחקנים בזירה העסקית.
אלעד אמיר
/>elad@spythenet.com
http://www.SpyTheNet.co.il
אלעד אמיר (B.Sc E.E., MBA) הנו מנכ"ל SpyTheNet, המפתחת מנוע לחיפוש וניתוח תכנים, לרבות תכן גולשים, באינטרנט, לטובת ניטור מותג באירגונים.