כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד. אין להעתיק, לעשות שימוש כלשהו ללא אישור בכתב מן המחברת, ללא איזכור שם המחברת וכתובת האתר: www.noya.co.il
אבחנה בכל שלב של ההתפתחות והגדילה של תלמידים ובוגרים לקויי-למידה, כמו אבחנה של ילדים מעוכבי התפתחות אמורה להסתמך על ממצאים ברורים שמספקים רשימה של ליקויים. זאת, משום שחשוב להבחין בין ליקויים לבין הקשיים הנובעים מהם. לשם-כך יש לבצע אבחון שמספק הגדרה ברורה של הליקויים, כדלקמן:
אבחנה מבדלת בין ליקויים שונים לבין עצמם ובין ליקויים תפקודיים לבין קשיים הנובעים מהם מאפשרת התקנת תכנית התמודדות, התייחסות ועבודה יעילה בהמשך:
ליקויי שפה: SLI=Specific Language Impairment: ליקויים בדיבור, עיכוב שפתי התפתחותי, ליקויים בדליית מילים, ליקויים בפירוש מידע שמיעתי, ליקויים בהבנת-הנקרא;
ליקויי קריאה: דיסלקסיה מסוגים שונים: ליקויים בקריאה טכנית וליקויים בהבנת הנקרא;
ליקויי כתיבה: ליקויים גרפומוטוריים, דיסגרפיה;
ליקויי קשב וריכוז: ADD=Attention Deficit Disorder, ADHD=ליקויי קשב עם פעלתנות-
יתר (Hyperactivity =היפראקטיביות);
ליקויי וויסות: תחושה, וויסות חושי ורגישות-יתר;
ליקויי חשבון: דיסקלקוליה, ליקויים בחשיבה חשבונית;
ליקויי חשיבה מרחבית: ליקויים בתפישת המרחב, בתפישה חזותית-מרחבית;
ליקויים חברתיים: ליקויים בכישורים החברתיים, ליקויים בקריאת המפה החברתית;
חשוב להדגיש כי יש ליקויים ייחודיים, כמו כל אחד מן הליקויים הנ"ל, ויש קשיים הנובעים מליקויים שונים. למשל, קשיים במתיטיקה יכולים להיות תוצאה של הליקוי הייחודי דיסקלקוליה, או תוצאה של הליקוי הייחודי דיסגרפיה, או תוצאה של הליקוי הייחודי בקשב ובריכוז, או תוצאה של ליקויי שפה ייחודיים בהבנה ופירוש מידע שפתי.
התאמת תכנית-התמודדות, סיוע פרטני אישי, צריכה להתבסס על הבנת הליקוי והשלכותיו.
האבחנה היא הבסיס לתכנית סיוע, לטיפולים מתאימים, להתייחסות, להענקת זכויות במערכת, לסיוע המותאם במסגרת כלשהי.
אבחון לקויי-למידה הוא בסיס מקצועי מהימן, מקובל ומוכר בעולם, לקביעת אבחנה, להערכת היכולת לעומת הביצוע, להפניות לגורמים שונים, אם מתעורר צורך בהשלמת אבחון ולכל הפנייה לטיפול בהמשך.
על-פי מה מגדירים ליקויי-למידה באבחון?
רשימה של ליקויים שאותרו באבחון אמורה להתבסס על ממצאים מהימנים, מוגדרים על-פי נורמות, ועל הבהרת ההשלכות, הקשיים בתחומי התיפקוד השונים:
• ליקוי מוגדר בציון רמת-תיפקוד באחוזונים ביחס לגיל הנבדק, ציון-תקן, יחס לממוצע ויש אבחונים שמספקים גם גיל תיפקוד; אלה הם מושגים סטטיסטיים שמקובלים בכל העולם, לגבי כל ממצא שעליו מתבססים בהענקת טיפולים, זכויות, משאבים;
• ליקוי שאותר באבחון חייב להיות מוגדר באמצעות נורמות שמספקים המבחנים: כמו בסעיף הקודם, חשוב לקבל את האחוזון, ציון התקן, הגדרת היחס לממוצע, גיל תיפקוד ובעיקר: רמת הליקוי: המבחן מספק הגדרות: ליקוי "קל", "בינוני", "חמור";
• ההשלכות: עבודתו של המאבחן היא לציין את הקשיים הנובעים מן הליקוי ותחומי התיפקוד המושפעים מן הליקוי: לדוגמא: ליקויים בחשיבה מתימטית גורמים קשיים בחישוב; ליקויי-שפה גורמים קשיים בהבנת הנקרא וליקויים בתפישת המפה החברתית; מקור קשיים חברתיים יכול להיות התנהגות תזזיתית-אימפולסיבית אופיינית לפעלתנות-יתר, רגישות-יתר הנובעת מקשיי וויסות חושי, סרבול מוטורי הנובע מקשיים בתיכלול תנועה גסה, קשיי דיבור, קשיים בסינגור עצמי וקשיים בהבנה חברתית, ועוד. חשוב לדעת להעריך את תחומי ההשפעה והיקף השפעת הליקוי והקשיים הנגרמים בעטיו;
תכנית התמודדות צריכה להיות מבוססת על האבחנה, שמגדירה את המצב האישי: הליקויים, הקשיים הנובעים מהם, ההשלכות על התיפקוד בלמידה האקדמית ובכישורים החברתיים, על-פי התחומים השונים והמלצות לקידום יעיל.
תכנית התמודדות ושיקום צריכה לכלול התייחסות להפניות לבעלי-מקצוע, תכנית המיועדת לבית הספר ותכנית המיועדת לסיוע בבית ובשעות הפנאי.
לקויי למידה הם ליקויים בלמידה אקדמית וליקויי התנהגות ולמידה חברתית. אלה הם ליקויים בעלי מקור התפתחותי, נוירולוגי ואינם בעייה נפשית, רגשית או סביבתית.
מתי מומלץ לבצע אבחון לקויי-למידה:
• כאשר מתעוררים קשיים בלמידה אקדמית ובלמידה חברתית בגן, בבית הספר;
• כאשר ידוע על ליקויי-למידה במשפחה;
• כאשר ידוע על עיכוב התפתחותי במהלך הינקות ובילדות המוקדמת;
• לפני אבחון ולפני טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, כדי לקבל מידע מדוייק על התיפקוד בתחומים שונים, כדי להתאים אבחון וטיפול, וכדי למנוע אבחנה שגוייה וטיפול שאינו מתאים;
• כאשר מתעוררות שאלות לגבי פערים בתיפקוד ויכולת שאינה מנוצלת.
באיזה גיל ניתן לבצע אבחון לקויי-למידה:
אבחון לקויי למידה מורכב ממערכות אחדות של אבחונים מעודכנים שנבדקו ונמצאו מהימנים ואמינים לאיתור ליקויי-למידה ולהגדרת תיפקוד וכישורים על-פי תחומים. יש מערכות אבחון מתאימות לגיל הרך, לגיל הגן, לגיל הילדות, לגיל הנעורים, לבגרות ואף לזקנה. ככלל, יש מבחנים שמספקים נורמות מעודכנות מגיל שנתיים ועד גיל תשעים. אבחון ליקויי-למידה הוא בסיס להערכת התיפקוד, הקשיים והיכולת בכל גיל והוא מתבצע ע"י מאבחן מומחה ללקויי-למידה.
ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, מומחית לאבחנה מבדלת בחינוך המיוחד מן הגיל הרך ועד לבגרות, מחברת ספרים ומאמרים, שיטות לימוד ומדריכה הורים וצוותי עבודה.
http://www.noya.co.il