לפרשת בא
ד"ר יחיאל שרמן
התורה בפרשה מבהירה לנו חשיבות היושר והצדק בעולם והעונש המגיע לאנשים הרשעים או לעם שלם המתנהג בניגוד לאנושיות תקינה.פרעה התנהג בצורה ברוטלית וקשה בעם ישראל העביד אותם בפרך ובעבודה קשה ואף ניסה למנוע גידולם והתפתחותם של הזכרים היינו למנוע התעצמות של עם ישראל.
מכות מצרים הבהירו להם את העונש שהונחת עליהם בשלבים מכה אחר מכה , כדי שיבינו טוב יותר את הרוע במעשיהם.לומדים מכך חשיבות העשיה בשלבים-בתהליך לא במהירות כך קולטים יותר טוב לא רק את הטוב אלא גם את הרוע שהם ביצעו בעם ישראל .
גלות מצרים למשך מאות שנים הכשירה את עם ישראל להיות ערכיים ומוכנים לקבלת שכינה . השלב הראשוני ביציאת מצרים הבהירה לכולם מהי "חירות" אך ברור כי לכל אדם כי החירות ותהליך הבחירה צריך לקבל משמעות רוחנית ואמונית .
לקבל -חובה תמיד למלא תוכן לימודי בתורה כפי שמצויין בפרקי אבות פ"ו מ"ב
"אין לך בן חורין אלה מי שמתעסק בתלמוד התורה"
על כן כשיצאו ממצרים קיבלו התורה בסיני המעוגנת באמונה ובקיום מצוות ובתלמוד תורה -הוספת רוחניות לפריון המוח.
אך הכול - כל פעילויות האדם וכל עשייתו ודרכיו צריכים להיות מבוססים על טוב, טוב בלימוד וברוחניות.אך גם בעיקר טוב לחבריו ולסביבתו. קיימים עשרים מצוות אותם נצטוו בני ישראל לקיים טרם קבלת התורה כמו מצוות קביעת החודש הנחת תפילין , ומצווה חשובה של "והגדת לבנך" כמו שכתוב בפרק י פס ב-
"ולמען תספר באזני בנך ובני בנך" היינו מצוות שקשורות בחינוך מאז ועד היום.
עלינו ההורים לדאוג לחינוך ילדינו ללמדם, להזכיר להם את יציאת מצרים וקיום המצוות. פיתוח הרוחניות לילדינו ולנכדינו תלויים בנו המצווה מוטלת עלינו .לכן אדם מצווה להניח תפילין מדי בוקר-תפילין של ראש החלק הקשור לשכלו של האדם לרוחניות שבו. ותפילין של יד כנגד הלב חשיבות השילוב של הרגש לשכל. חכמה והתנהגות אנושית וטובה כלפי אחרים היינו למלא מוחנו בלימוד בחכמה אך מתוך אהבת אדם והתנהגות בטוב לב עם אחרים אך תפילין של יד מבהירים גם שיש צורך שהעשיה שפעולות האדם יהיו טובים ואיכותיים לא די שהאדם יהא חכם במוח בראשו עליו לשלב גם מעשיו טובים המאפיינים את ידיו של האדם-תפילין של יד .
הפרשה מבהירה שאירוע יציאת מצרים הופכת למצווה שעלינו ללמד ולספר מדי שנה בפסח על הפיכתנו מעבדות לחירות ועל קבלת תורה ומצות היינו בן חורין הלומד תורה וחי חיי חברה עם הזולת חינוך ילדינו לאמונה וללימוד היא חובה על כל הורה להבין שחשוב ללמוד ולהתחדש כל הזמן כפי שמצויין במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש" צריכים אנו להפעיל את ילדינו להיות יוזמים ויצירתיים כל הזמן אך תמיד תמיד בתוך מסגרת חירות עם קצת מצוות וזכרון של העבר של יציאה מעבדות לחירות וקבלת תורה .
למען תספר באוזני בנך- מהווה מוקד בקיומנו כעם יהודי ניצחי . כל התקדמות , כל תנועה קדימה כל שיפור וחידוש חייבים להיות מבוססים על תשתית איתנה של העם היהודי מתחילת דרכו .
בפרשת תפילין אנו מדגישים את האיברים החשובים הקשורים להנחת התפילין "
והיה לך לאות על ידך ולזיכרון בין עיניך למען תהיה תורת ד' בפיך".
הנחת תפילין בראש בין העיניים כדי שהמוח יזכור כל הזמן את הקמתו של העם היהודי אך אנו יודעים בכל עשייה לא די בזיכרון יש צורך בשימוש בפה למען תהיה תורת ה בפיך . תמיד תמיד צריך להשתמש בפה , בדיבור דבר המעגן היטב בעוצמה גדולה את הזיכרון והחוכמה .
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.