בס"ד
האמונה בקב"ה והאמונה בעצמי
לפרשת מקץ
ד"ר יחיאל שרמן
מאז ומתמיד מהווה הטמונה בבורא עולם תשתית לקיומו של העם היהודי, אך כל אדם חייב לשלב אמונה בעצמו ביכולתו ובכישוריו הרוחניים ולפתחם במיגוון הכלים הרעיוניים והיוזמות. אנו מודעים להשפעת הסביבה על כל אדם-בעשייתו החיובית ואמונתו בקב"ה ובעצמו.
קיים ביהדות שילוב מנצח של אמונת האדם בעצמו –פיתוח ייחודיותו של כל אדם חייב להתבצע מתוך אהבת הרע ובניית חיי חברה.
בחיים האישיים של כל אדם המשולבים בחיים רוחניים וחברתיים הוא תמיד שואל עצמו –מה קודם למה –סור מרע או עשה טוב?הרב יעקב אריאל מבהיר לנו משמעותם של שמות האחים מנשה ואפרים. מנשה לדבריו מציין את השלילה את שכחת השלילה של העבר ואפרים מבהיר את החיוב והבניה בהווה ובעתיד.
היינו במשפט חשוב זה ביהדות מודגש הסדר."סור מרע ועשה טוב:.יעקב מדגיש בברכתו את שני בניו- קודם את אפרים החיובי.כאשר הוא מברך את בניו כולם הוא מקדים בעשיית הטוב.החיובי ואז הרע. אנו לומדים מיעקב שיש להתמקד בעשייה החיובית. רוב תורתנו עוסקת בחיוב בקיום מצוות ואז השלילה תעלם.
בחיינו הרוחניים והחברתיים קיים ויכוח מה קודם-סור נרע או עשה טוב? האם קודם לשבור את המידות הרעות –הקנאה. התאווה. הכבוד המיותר או להתחיל דווקא בחיוב – בלימוד תורה בפיתוח הרוחניות שבאדם בעשיית חסד בעזרה לזולת שהרי עשיית הטוב-יגרום לסילוק הרע.חיינו מבוססים על חיי חברה המעוגנים על עזרה לזולת לנזקקים-"קנה לך חבר" ביקור חולים. תפילה במניין, אסור לנו לבנות את עצמנו מתוך זילזול בחברה האופפת אותנו, חשוב ביהדות שכל אחד יבנה את עצמו אך לא מתוך זילזול בחבריו, היינו לימוד תורה-פיתוח "רוחניות" של האדם מגביר בו את היידע.החכמה והמידות הטובות ובכך קל לו יותר להימנע מהרע, גם מי שלומד מדע. מתמטיקה והשכלה כללית חייבים גם הם לקבוע עיתים לתורה ולקיים מצוות ואמונה בבורא עולם וכך הם גורמים שגופם ושכלם יתרחקו מהרע,
וכך לא יושפע מרוע שמסביב.
בפרשתנו אנו מבחינים ביוסף הפותר חלומות –הוא מבהיר כי אין זו רק יוזמתו ושכלו אלא שהכל ניתן לו מבורא עולם.
בחג החנוכה החל תמיד בפרשת מקץ אנו מברכים על הנס שקרה לנו-שמתתיהו ובניו ניצחו את היוונים לחמו בגבורה באומץ לב בעוצמה ובתושיה-לא סמכו על הנס שילחם עבורם. "האמונה " החזקה שהיתה בתוכם דירבנה אותם להילחם אף אם היו הם מועטים. " הרוחניות " התורנית והאמונה שהיתה טמונה בחשמונאים גרמה להם להילחם ולנצח.
יוסף בפתרון חלומו של פרעה מבהיר לו באופן חד משמעי שהכל מאת הקב"ה אך יחד עם זאת הוא מדרבן את פרעה העשיה-להפקיד פקידים...לצבור אוכל ועוד... היזמה האנושית שהפעילו המכבים באה להם מתוך אמונה מעמיקה בקב"ה אף כי הם היו מועטים יותר וחסרי נשק בעל עוצמה –היתה בתוכם בנשמתם ברוחם אומץ ואמונה בקב"ה.
כל עשייתנו היהודית הייחודית והקבוצתית בעולמנו מונעים על ידי אמונה בבורא עול. כפי שכתוב בפרשה: ויהי ד עימו-עם יוסף. עלינו לזכור תמיד כי הקב"ה הוא הנותן לנו הכוח לעשות חייל. החשמונאים האמינו בקיומו הנצח של העם היהודי . שהרי בכל אומה כמעט ניתן להחליף ולשנות תרבותם. לא כן בעם היהודי – בישראל. אומתנו אומה בתורתה. העדר תורה יביא לחורבן בלתי הפיך. לכן מלחמתם של החשמונאים ביוונים היתה מלחמת קיום- מלחמה לחיים או למוות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.