לפני מספר שנים חוויתי משבר שבעקבותיו חזרתי לצייר לאחר הפסקה ארוכה.
בכל ציור שציירתי בתקופה זו חיפשתי תחילה את נקודת המרכז על הבד ואחר כך חגתי סביבה עם המכחול במעגלים.
המעגלים יצרו דימויים שונים כמו זרים, בריכות עגולות, שמש, ירח וכו' שהיוו את מרכז הציור ובצורה מאוזנת וסימטרית הוספתי דימויים שונים סביב.
תהיתי למה אני חוזרת באובססיביות על אותו מבנה ציורי, אך המשכתי במבנה זה ציור אחרי ציור.
בשלב מסוים ציורי הזכירו לי את ציורי מנדלות שראיתי בנפאל לפני שנים רבות.
המנדלות הן ציורים , מבנים או מיתווים , שהצורה הבולטת בהם היא המעגל. מרכז המעגל הוא מרכז המנדלה וסביבו צורות גיאומטריות וסמלים שונים המסודרים באופן סימטרי.
במהלך חיפושי אחר חומר בנושא המנדלות הבנתי שבאופן אינטואיטיבי ציירתי מבנים מנדליים שעזרו לי לאסוף את עצמי, להתמרכז ולחוות תחושה מרגיעה של סדר ואיזון.
בעצם עברתי תהליך של ריפוי עצמי.
מאז כבר שנים שאני אוספת חומר בנושא המנדלות.
ציורים במבנים מנדליים מופיעים בתרבויות שונות לאורך כל ההיסטוריה.
הם מופיעים (בשמות אחרים) בתרבות האינדיאנית, האבוריג'ינית, האצטקית ועוד.
הם מופיעים בסמלי הדתות.
הם מופיעים בציורי ילדים כחלק מההתפתחות הטבעית של ציור הילד.
הם מופיעים בטבע בצורות רבות ומגוונות.
הם מופיעים בתורתו של הפסיכולוג קארל יונג כחלק מהתפיסה הטיפולית שלו.
יונג טען שסמל המנדלה מתאר את נפש האדם.
בנפש האדם ישנם כוחות שונים ומנוגדים המושכים לכיוונים שונים, כמו: יצרים מצד אחד, ערכי מוסר מנגד וכדומה,
וישנה פונקציה לדבריו שהוא קרא לה "העצמי" - היוצרת אינטגרציה בין הכוחות השונים ומאפשרת לאדם לתפקד ולהתפתח על אף הניגודים בתוכו, פונקציה האחראית גם להתפתחותו האישית של האדם. יונג טען שישנו סמל המתאר מבנה זה שבתוכנו,
סמל זה הוא סמל המנדלה.
במרכז המנדלה נקודה המשולה בנפש האדם ל"עצמי", היא יוצרת סביבה מעגל ומעגל זה כמו רחם מכיל ואוסף באופן סימבולי את הכוחות השונים והמנוגדים שבתוכנו.
פירוש המילה מנדלה הוא מעגל המכיל את המהות (או מעגל מקודש) ונקודת המרכז היא תמצית המהות של המנדלה.
וב"זוהר" כתוב" אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך נקודה אחת העומדת באמצע....ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכל (תשבי, כרך א:רמז).
מבנה המנדלה מתאר לדברי יונג את מבנה הנפש במצבה המאוזן,
לכן ציור זה נקרא גם ציור אורגאני, ציור שבא מן האורגניזם עצמו
וכשאנו מציירים במבנה סימטרי והרמוני זה אנו יוצרים בתוכנו תחושה של איזון.
בגישה ההוליסטית המתייחסת למחלה כחוסר איזון, יצירת איזון משמעו ריפוי.
בכל ציור שציירתי בתקופה זו חיפשתי תחילה את נקודת המרכז על הבד ואחר כך חגתי סביבה עם המכחול במעגלים.
המעגלים יצרו דימויים שונים כמו זרים, בריכות עגולות, שמש, ירח וכו' שהיוו את מרכז הציור ובצורה מאוזנת וסימטרית הוספתי דימויים שונים סביב.
תהיתי למה אני חוזרת באובססיביות על אותו מבנה ציורי, אך המשכתי במבנה זה ציור אחרי ציור.
בשלב מסוים ציורי הזכירו לי את ציורי מנדלות שראיתי בנפאל לפני שנים רבות.
המנדלות הן ציורים , מבנים או מיתווים , שהצורה הבולטת בהם היא המעגל. מרכז המעגל הוא מרכז המנדלה וסביבו צורות גיאומטריות וסמלים שונים המסודרים באופן סימטרי.
במהלך חיפושי אחר חומר בנושא המנדלות הבנתי שבאופן אינטואיטיבי ציירתי מבנים מנדליים שעזרו לי לאסוף את עצמי, להתמרכז ולחוות תחושה מרגיעה של סדר ואיזון.
בעצם עברתי תהליך של ריפוי עצמי.
מאז כבר שנים שאני אוספת חומר בנושא המנדלות.
ציורים במבנים מנדליים מופיעים בתרבויות שונות לאורך כל ההיסטוריה.
הם מופיעים (בשמות אחרים) בתרבות האינדיאנית, האבוריג'ינית, האצטקית ועוד.
הם מופיעים בסמלי הדתות.
הם מופיעים בציורי ילדים כחלק מההתפתחות הטבעית של ציור הילד.
הם מופיעים בטבע בצורות רבות ומגוונות.
הם מופיעים בתורתו של הפסיכולוג קארל יונג כחלק מהתפיסה הטיפולית שלו.
יונג טען שסמל המנדלה מתאר את נפש האדם.
בנפש האדם ישנם כוחות שונים ומנוגדים המושכים לכיוונים שונים, כמו: יצרים מצד אחד, ערכי מוסר מנגד וכדומה,
וישנה פונקציה לדבריו שהוא קרא לה "העצמי" - היוצרת אינטגרציה בין הכוחות השונים ומאפשרת לאדם לתפקד ולהתפתח על אף הניגודים בתוכו, פונקציה האחראית גם להתפתחותו האישית של האדם. יונג טען שישנו סמל המתאר מבנה זה שבתוכנו,
סמל זה הוא סמל המנדלה.
במרכז המנדלה נקודה המשולה בנפש האדם ל"עצמי", היא יוצרת סביבה מעגל ומעגל זה כמו רחם מכיל ואוסף באופן סימבולי את הכוחות השונים והמנוגדים שבתוכנו.
פירוש המילה מנדלה הוא מעגל המכיל את המהות (או מעגל מקודש) ונקודת המרכז היא תמצית המהות של המנדלה.
וב"זוהר" כתוב" אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך נקודה אחת העומדת באמצע....ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכל (תשבי, כרך א:רמז).
מבנה המנדלה מתאר לדברי יונג את מבנה הנפש במצבה המאוזן,
לכן ציור זה נקרא גם ציור אורגאני, ציור שבא מן האורגניזם עצמו
וכשאנו מציירים במבנה סימטרי והרמוני זה אנו יוצרים בתוכנו תחושה של איזון.
בגישה ההוליסטית המתייחסת למחלה כחוסר איזון, יצירת איזון משמעו ריפוי.
אופירה אוריאל, ציירת ומנחת סדנאות לציור מנדלות ולציור אינטואיטיבי
www.oriel-o.com
www.oriel-o.com