80% מהמנהלים בישראל מאושרים. הם מרגישים תחושת אושר ומימוש עצמי. כך עולה מסקר חדש
שערכה SQ בקרב מדגם של כ-200 מנהלים במשק. התנהגות ארגונית חיובית מבוססת על תחום מחקרי חדש יחסית המכונה פסיכולוגיה חיובית או הפסיכולוגיה של האושר שייסד פרופ' מרטין סליגמן בסוף שנות ה-90. גישות אלו מתמקדות בחוזקות המין האנושי כמקור לחוסן נפשי וחוסן ארגוני. בסביבה עסקית דינאמית, טיפוח הון אנושי המאופיין בהתנהגות ארגונית חיובית, תורם לחוסן של
הארגון ומקנה לו יתרון משמעותי על פני מתחרים, בייחוד בתקופות משבר. מדוע?
כי מנהלים מאושרים...
• מתמודדים טוב יותר במצבים קשים.
• מקבלים החלטות יעילות וטובות.
• נאמנים ויצירתיים ויוצרים סביבת עבודה נעימה ומלוכדת.
• נותנים שירות טוב יותר לעובדים וללקוחות. סקר החודש של SQ בדק את מצב האושר של המנהלים בישראל?
78% מהמנהלים בישראל מאושרים, 20% מאושרים במידה בינונית ו-2% בלבד מאושרים במידה מעטה או כלל לא מאושרים. ומה לגבי הישגים? שיעורים דומים התקבלו כאשר שאלנו עד כמה המנהלים מרוצים מהישגיהם עד כה. במחקר נמצא מתאם חיובי גבוה (67.) בין תחושת אושר ומימוש הישגים. ניהול וכסף - עד כמה מנהלים מחשיבים כסף כגורם משמעותי בחייהם?
45% מהמנהלים חושבים שכסף הינו גורם משמעותי בחיים, 40% חושבים שהוא חשוב במידה בינונית ועבור 15% הכסף כלל אינו חשוב. שי חיון, מנכ"ל SQ מציין כי "במחקר לא מצאנו קשר בין החשיבות שמעניק המנהל לכסף אל מול תחושת האושר שלו. המנהלים מרגישים אושר לא רק בגלל הכסף שהם מקבלים". עוד הוסיף חיון כי: "אולי הגיע הזמן להפסיק לעסוק בשכר הבכירים ולדון במידת האושר של הבכירים בישראל. גם התיאוריות השיווקיות כבר יודעות די הרבה זמן, שכסף ומחיר הם גורמים פחות משפיעים על אושר שחווה לקוח עם המותג. לשירות ולחוויית הלקוח עוצמת השפעה הולכת ועולה." מה לתחום העיסוק של החברה ולאושר?
בסקר נבדקו שלושה תחומים במשק הישראלי:
תעשייה, מסחר ושירותים. בסקר נמצא כי בהתעשייה המנהלים מאושרים יותר בהשוואה לתחומים אחרים: שיעור המנהלים המאושרים הינו 84% בתעשייה בהשוואה ל- 79% במסחר ו-73% בענף השירותים. מנהלים בענף השירותים מחשיבים כסף כגורם משמעותי בחיים יותר מאשר בתעשייה. ייתכן וההסבר לכך קשור בכך שענף התעשייה כולל גם חברות הייטק שבהן השכר גבוה יותר מאשר בענף השירותים. מחקרים מצאו כי החשיבות של הכסף עולה כאשר נערכת השוואה להכנסתם של אחרים. לסיום מה חשוב שנעשה בכדי לקדם אושר והישגים?
הפסיכולוגיה של האושר ממליצה לנו להתמקד בחוזקות שלנו ולא בתורפות - לנסות לזהות איך אפשר למנף את החוזקות שלנו. יותר נכון למצוא מה כדאי לשפר מחר מאשר לחפש במה לא היינו טובים אתמול וזה בדרך כלל לא אותו דבר. ביבליוגרפיה: Luthans, F.,
Luthans, W.K., Luthans, B.C. (2004). Positive psychological capital: beyond
human and socia lcapital. Business Horizon 47/1 PP. 45-50. retrieve from
http://filer.case.edu/txs122/Independent%20Study%20-%20AI/sdarticle.pdf
סליגמן, מ. (2002). אושר
אמיתי. הוצאת מודן, תרגום: יעל זיסקינד-קלר.
קפלן, א. (2009). "רפואה
מונעת" לשעת משבר. על ניהול מנטאלי ופסיכולוגיה חיובית לשיפור תפקוד העובדים. מגזין
סטטוס http://ifeel.co.il/page/13182
רימור, מ. (2002). אושר בראי
המחקר הפסיכולוגי, כוורת, 5.
שערכה SQ בקרב מדגם של כ-200 מנהלים במשק. התנהגות ארגונית חיובית מבוססת על תחום מחקרי חדש יחסית המכונה פסיכולוגיה חיובית או הפסיכולוגיה של האושר שייסד פרופ' מרטין סליגמן בסוף שנות ה-90. גישות אלו מתמקדות בחוזקות המין האנושי כמקור לחוסן נפשי וחוסן ארגוני. בסביבה עסקית דינאמית, טיפוח הון אנושי המאופיין בהתנהגות ארגונית חיובית, תורם לחוסן של
הארגון ומקנה לו יתרון משמעותי על פני מתחרים, בייחוד בתקופות משבר. מדוע?
כי מנהלים מאושרים...
• מתמודדים טוב יותר במצבים קשים.
• מקבלים החלטות יעילות וטובות.
• נאמנים ויצירתיים ויוצרים סביבת עבודה נעימה ומלוכדת.
• נותנים שירות טוב יותר לעובדים וללקוחות. סקר החודש של SQ בדק את מצב האושר של המנהלים בישראל?
78% מהמנהלים בישראל מאושרים, 20% מאושרים במידה בינונית ו-2% בלבד מאושרים במידה מעטה או כלל לא מאושרים. ומה לגבי הישגים? שיעורים דומים התקבלו כאשר שאלנו עד כמה המנהלים מרוצים מהישגיהם עד כה. במחקר נמצא מתאם חיובי גבוה (67.) בין תחושת אושר ומימוש הישגים. ניהול וכסף - עד כמה מנהלים מחשיבים כסף כגורם משמעותי בחייהם?
45% מהמנהלים חושבים שכסף הינו גורם משמעותי בחיים, 40% חושבים שהוא חשוב במידה בינונית ועבור 15% הכסף כלל אינו חשוב. שי חיון, מנכ"ל SQ מציין כי "במחקר לא מצאנו קשר בין החשיבות שמעניק המנהל לכסף אל מול תחושת האושר שלו. המנהלים מרגישים אושר לא רק בגלל הכסף שהם מקבלים". עוד הוסיף חיון כי: "אולי הגיע הזמן להפסיק לעסוק בשכר הבכירים ולדון במידת האושר של הבכירים בישראל. גם התיאוריות השיווקיות כבר יודעות די הרבה זמן, שכסף ומחיר הם גורמים פחות משפיעים על אושר שחווה לקוח עם המותג. לשירות ולחוויית הלקוח עוצמת השפעה הולכת ועולה." מה לתחום העיסוק של החברה ולאושר?
בסקר נבדקו שלושה תחומים במשק הישראלי:
תעשייה, מסחר ושירותים. בסקר נמצא כי בהתעשייה המנהלים מאושרים יותר בהשוואה לתחומים אחרים: שיעור המנהלים המאושרים הינו 84% בתעשייה בהשוואה ל- 79% במסחר ו-73% בענף השירותים. מנהלים בענף השירותים מחשיבים כסף כגורם משמעותי בחיים יותר מאשר בתעשייה. ייתכן וההסבר לכך קשור בכך שענף התעשייה כולל גם חברות הייטק שבהן השכר גבוה יותר מאשר בענף השירותים. מחקרים מצאו כי החשיבות של הכסף עולה כאשר נערכת השוואה להכנסתם של אחרים. לסיום מה חשוב שנעשה בכדי לקדם אושר והישגים?
הפסיכולוגיה של האושר ממליצה לנו להתמקד בחוזקות שלנו ולא בתורפות - לנסות לזהות איך אפשר למנף את החוזקות שלנו. יותר נכון למצוא מה כדאי לשפר מחר מאשר לחפש במה לא היינו טובים אתמול וזה בדרך כלל לא אותו דבר. ביבליוגרפיה: Luthans, F.,
Luthans, W.K., Luthans, B.C. (2004). Positive psychological capital: beyond
human and socia lcapital. Business Horizon 47/1 PP. 45-50. retrieve from
http://filer.case.edu/txs122/Independent%20Study%20-%20AI/sdarticle.pdf
סליגמן, מ. (2002). אושר
אמיתי. הוצאת מודן, תרגום: יעל זיסקינד-קלר.
קפלן, א. (2009). "רפואה
מונעת" לשעת משבר. על ניהול מנטאלי ופסיכולוגיה חיובית לשיפור תפקוד העובדים. מגזין
סטטוס http://ifeel.co.il/page/13182
רימור, מ. (2002). אושר בראי
המחקר הפסיכולוגי, כוורת, 5.
הכותב הוא מנכ"ל חברת SQ ומפתח שיטת ה SQM ליצירת תהליך שיפור מחויבות הלקוח. אס קיו מייצרת תהליכי שיפור חוויית הלקוח וחווית העובד בליווי תוכנה ייעודית שמפיקה משמעויות מסקרים על בסיס מודל מחקרי ומכוונת כל סניף/מחלקה אלהנושאים שבהם כדאי לטפל בעדיפות ראשונה.