דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החינוך הלך לאיבוד 

מאת    [ 20/12/2007 ]

מילים במאמר: 1175   [ נצפה 2914 פעמים ]

בתי הספר מתאמצים להכשיר את הילד להיות בעל מקצוע יעיל, טכנוקרט מיומן, אבל כבר מזמן אינם מתיימרים לחנך...

בחודשיים האחרונים הפכו יועצי התקשורת ביד אמן את יו"ר ארגון המורים, רן ארז, למנהיג פועלים קלאסי המנהל מאבק חברתי א-לה "לך ואלנסה".
לא עוד מאבק על תנאי שכר של ארגון עובדים, אלא מאבק על "צדק חברתי כולל" שמכוון ישירות אל ראש הממשלה. אבל בינינו, לא בזה העניין.
גם אם השביתה בבתי הספר תוכננה בקפידה כבר לפני שנה במשרדיהם של הפרסומאים הגדולים, קשה להתעלם מהעובדה המצערת, שמערכת החינוך העל-יסודית יצאה לשביתה הארוכה ביותר בהיסטוריה שלה, והעולם שותק. וזה, כשלעצמו, מטריד. מאוד.
החינוך בארץ, כמו הנוער, מצוי במשבר אמיתי. אלימות קשה, ערכים שאבדו, בלבול וחוסר כיוון מבטאים רק מעט מהתסכול שהנוער מצוי בו. גם שרשרת הכישלונות של ילדי ישראל במבדקים השונים שהתפרסמה בחודש האחרון, נשמעת כמו בדיחה גרועה.
מערכת החינוך של היום קרובה לאובדן שליטה. אפילו הטרנד המסוכן שפו?ת?ח בשנים האחרונות – חלוקת ריטלין ללא הגבלה, כמעין סם רשמי שמטרתו להשקיט ולהרגיע מעט את ילדינו, אינו פותר את הבעיה.
לו היה מדובר במצב היפותטי, כל זה אולי היה יכול להיות משעשע, יש שיאמרו מגוחך במידה מסוימת. אלא שמדובר בחינוך. ביהלום שבכתר. בלב. מדובר בחינוך של הילדים של כולנו – שלך?, שלך? ושלי.
אז בואו נשים בצד את כל "רחשי הרקע", את האינטרסים ואת האינטרסנטים השונים שמלווים את המתרחש היום בחינוך, ונדבר לרגע אנחנו – ההורים.
בסיפור הזה, אנחנו "הלקוחות" של המערכת. והלקוח, גם אם הוא לא תמיד צודק, לפחות יודע מה הוא רוצה.
לאתר

דור שלם דורש מענה
הדור החדש שגדל כאן, שונה באופן מהותי. מספיק מבט חטוף על הילדים שלנו כדי להבחין בכך. רבים מהם כבר אינם חפצים באותם דברים שאנו, בני הדור הקודם, נמשכנו אליהם. קריירה, כסף, כבוד, שליטה או ידע – שאיפות שבטבעיות ייעדנו עבורם, הן מטרות שהדור החדש מרגיש שלא שווה להקדיש למענן את החיים. הילדים של היום משתוקקים לכלים מעשיים להבנת המציאות. הם דורשים מילוי רוחני.
לכן כשאנו דנים בבעיית החינוך, ראשית עלינו להבין, שהנוער שגדל היום מפותח הרבה יותר מכפי הבנתנו. המערכת הפנימית שמוטמעת בו, שואפת למשהו גבוה הרבה יותר ממה שאנו מציעים לו.
כבר מגיל צעיר הוא חש בדברים שאנו לא מבחינים בהם, והמחקרים שנעשים כיום מראים שהוא קולט הרבה יותר ממה שנראה לנו. אולם מאחר והוא צעיר עדיין, הוא אינו מצליח לבטא את התחושות שמפעפעות בתוכו.
ברור שבאופן טבעי, כל דור מפותח יותר מקודמו, כך היה תמיד. אלא שנראה שבדורות האחרונים משהו השתבש. הפער שנוצר בין הדורות הוא בלתי ניתן לגישור, במיוחד מבחינת הבגרות הרגשית-רוחנית. וגם למי שעניין הרוחניות נראה לו מוזר כרגע, הרי שמדובר בתקופת מעבר, וכבר בשנים הקרובות נראה השפעה של הצורך הזה, על כל החיים המודרניים.

החינוך הלך לאיבוד
לפני חמישים שנה אמר אלברט איינשטיין ש"חינוך הוא מה שנשאר במקרה, והאדם שוכח את כל מה שלמד בבית הספר". והוא צדק.
בתי הספר מתאמצים להכשיר את הילד להיות בעל מקצוע יעיל, טכנוקרט מיומן, אבל כבר מזמן אינם מתיימרים לחנך. הם רואים את תפקידם כמי שאמונים על הקניית כלים שבעזרתם הילד יוכל להמשיך את חייו כאיש היי-טק, עורך דין, רואה חשבון או פרסומאי מצליח. אבל חינוך לא תמצאו שם.
מהות החינוך היא ללמד את הילד – האדם הקטן – איך להיות אדם באמת. לא "בן אדם", כמו שהייתה נוזפת בי סבתי, אלא אדם במלוא מובן המילה. כזה שיש לו ערכים אמיתיים.
מערכת החינוך מנסה לנהל את המערכה הבאה, עם כלים של המערכה הקודמת. אנו מנסים לכפות על הילד את מה שהיה טוב לנו, אבל הילד שייך לדור חדש, וזה ממש לא מתאים לו.

החברה, והאגו שמשתולל
"החברה הישראלית מתבהמת, מידרדרת אל עבר תהום ללא מוצא", כתבו נציגי השמיניסטים במכתב פומבי אל ראש הממשלה ושרת החינוך לפני כשבועיים, "העשייה איש איש לביתו נובעת באופן ישיר מיחסה של מדינת ישראל לנושא החינוך. "האנשים", הם טענו, "דואגים לעצמם, ואינם שמים לב לאחרים או לערכים החשובים באמת". וכאן, בנקודה זו בדיוק, טמון שורש הבעיה.
האגו האנושי שנמצא בתהליך התפתחות מתמיד לאורך כל ההיסטוריה, מגיע כיום להקפה האחרונה ומטיס את הנוער שלנו אל על.
במאות הקודמות עוד התפתח האגו בעצלתיים, אולם במאה האחרונה עשה האגו קפיצה משמעותית. הקפיצה הזו הולידה התפתחויות מדעיות וטכנולוגיות, אבל גם יצרה כאן את הדור הנוכחי, שמתאפיין בצורך בלתי מתפשר להבין את משמעות החיים. וטועה מי שחושב שהם אינם מוכנים לכך.
שאלות שבעבר היו נחלתם של מעטים, והתעוררו בגילאים מאוחרים יותר באדם, פורצות כיום אל חלל האוויר, מתייצבות במרכז הבימה ותובעות מענה.
חוסר היכולת לענות על הצורך החדש הזה, שהוא ברוב המקרים בלתי מודע, וגם לא ממש מוגדר, מייצר תסכול פנימי שמלווה תכופות גם בהתפרצויות אלימות והיפראקטיביות. הילד אוגר תסכולים, עד שזה מתפרץ... דרך אחרת שמוצאים בני נוער רבים בימינו היא לברוח מחוסר היכולת למצוא תשובה באמצעות סמים, או כל הנאה אחרת שמאפשרת "אושר לרגע" בעלות של 50 ?.

צמאים לקשר
הכמיהה הכמעט נואשת לחום, מובילה אותם לרשתות החברתיות הווירטואליות שפורחות ומתחלפות חדשות לבקרים. שם הם מחפשים להשתייך, להיות חלק ממשהו גדול, חם, בטוח ויציב.
הסקרים שמתפרסמים לאחרונה, מצביעים על כך, שבעולם של היום גדלים כמעט מחצית מן הילדים במסגרות משפחתיות ארעיות ורעועות. את התא המשפחתי החם, האוהב והתומך של פעם, החליפו "מבנים מאולתרים", בני זוג שמתחלפים, המשמשים לילד כהורים במשרה חלקית לתקופת זמן מוגבלת. תכופות מתפרצים אל תוך חייו "אחים חדשים" שהוא אינו מכיר, ובזמנים אחרים הם נעלמים אל משפחה אחרת. וכך יוצא שהילד השברירי חווה את השלבים המשמעותיים ביותר בהתפתחותו תחת תחושה מתמדת של חוסר יציבות, חרדת נטישה וחשש לאבד את אבא ו/או אמא.
תהליכים אלה, שמשמעותם הפסיכולוגית מובנת לכול, משליכים באופן ישיר על מבנה האישיות של הילד. הוסיפו לזה את הצורך הפנימי שעליו כבר הרחבנו, ותקבלו ילד-מבוגר, שגם אם נקצה מאות מורים לכיתה אחת, זה לא יעזור לחנך אותו.
במצבנו הנוכחי נדרשת חשיבה חדשה, אחרת, נדרש שינוי יסודי, עמוק.

השינוי יבוא מלמטה
ואנחנו?אחד מן השניים: או עסוקים מדי בדברים אחרים מכדי להתפנות ולעסוק בדבר החשוב באמת... או שאיננו מבינים מה מתרחש.
אין ספק. הדבר הקל ביותר לעשות הוא להניח למצב כפי שהוא. נניח למורים להתגושש עם האוצר, נקווה שכל הסיפור ייגמר כמה שיותר מהר, כדי שנוכל לחזור לשגרת יומנו ולעסוק בדברים חשובים יותר. אבל חברים יקרים, זה לא ייגמר ובטח שלא מהר. המצב רק יחריף, אם לא ננקוט עמדה ברורה ונדרוש שינוי אמיתי.
ושינוי כזה, יכול לבוא רק מלמטה. מאיתנו. אנחנו, ההורים של הדור החדש, חייבים להביא לשינוי יסודי בחברה שלנו. עלינו ליצור לחץ שיגרום לשינוי מוחלט בסדר העדיפויות, ויציב את החינוך (ולא, לא את "מערכת החינוך" וגם לא את "המורים", שאינם אשמים במצב) במרכז סדר היום הלאומי. יש לפתוח בשיח ציבורי נוקב, פתוח, אמיתי וכן, כדי להבין איך אנחנו, כחברה וכעם, מתכוונים לטפל במצב.
עלינו לפתח עבור הדור הצעיר שיטה חדשה, שתאפשר לו לשאול לשם מה אנו חיים, להבין את סיבת קיומו, לבנות את הפנימיות שלו ובכלל, שתתייחס אליו כאל אדם. אדם קטן שמחפש מענה.
אין כל סיבה לחשוש מפני ה"שאלות הגדולות" האלה. ילדים פתוחים להם הרבה יותר מאשר מבוגרים, ותתפלאו, גם מבינים אותן טוב יותר.
ייתכן וזה משא כבד, שהיינו שמחים להשיל מאיתנו, אבל אין כאן מישהו אחר שיעשה את העבודה עבורנו. אנחנו חייבים את זה לדור הצעיר. לבנים ולבנות שלנו.
 

לאתר: "חכמת הקבלה - כתבה: חינוך, לא בבית ספרנו"
קליפ: "להסביר לילדים את מטרת הקיום"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב